Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Nemci a Francúzi nechcú platiť viac

22.02.2002, 00:00 | Roman Schönwiesner | Financial Times

  • Tlačiť
  • 0

Návrh Európskej komisie na harmonizáciu spotrebných daní z piva a z vína by v jednotlivých členských krajinách únie viedol k výraznému zvýšeniu cien v niektorých štátoch. Podľa Financial Times by prijatie návrhu spôsobilo zvýšenie spotrebnej dane z piva v Nemecku a v Španielsku o 13 percent už v roku 2003. Obe krajiny sa pritom podieľajú na celkovej spotrebe piva v únii dovedna až 40 percentami. Len nemeckých spotrebiteľov by zvýšenie sadzby dane stálo zhruba pol miliardy eúr (vyše 20 mld. Sk) ročne.


Nová minimálna spotrebná daň z vína by zasiahla zasa tradičné vinárske krajiny ako Francúzsko, Taliansko, Španielsko, Portugalsko a Grécko. Francúzski spotrebitelia by museli pri víne čeliť zvýšeniu dane o 308 percent zo súčasných troch eur na 13,9 eura za každých sto litrov vína. Je zrejmé, že taký drastický nárast francúzska vláda nepodporí.


Nemci zrejme odmietnu zvýšenie dane pri pive, najmä ak by sa kancelárom stal Edmund Stoiber z Bavorska, kde majú sídlo dvaja z každej pätice výrobcov piva v EÚ. Nemeckí pivovarníci, ktorých je až 1 270, upozornili, že zvýšenie dane by časť z nich vytlačilo z trhu. Obchodná organizácia The Brewers of Europe označila návrh komisie za „hrozný“.


Naopak, v krajinách s najvyššími spotrebnými daňami by harmonizácia znamenala pokles dane a tým aj zníženie cien. Avšak to by sa udialo postupne. Napríklad Veľká Británia by prispôsobovala daň z piva harmonizovanej úrovni až do roku 2038 a Fíni trpiaci najvyššou daňou z piva v EÚ by čakali až do roku 2058. Európska komisia odmietla komentovať návrh s tým, že pred schválením ešte môže prejsť výraznými zmenami.

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)