Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

O čom diskutuje INEKO - O neplnení sľubov

27.10.2006, 16:10 | TREND.sk | © 2006 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 5

Na chodbách a v kanceláriách Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy INEKO ľudia radi diskutujú. O ekonomike a spoločnosti, ale aj o športe alebo kultúre. Z niektorých diskusií urobia zápis, aby sa myšlienky mohli uchytiť v širšej diskusii.

  • O čom diskutuje INEKO - zoznam tém

eTREND bude jeden až dvakrát týždenne prinášať zápisy diskusií INEKO v nádeji, že vás zaujmú, inšpirujú alebo dokonca primäjú k tomu, aby ste k diskusii pridali vlastné názory.

Dnešná téma – Neplnenie sľubov nie je problém ale prejav problému

V súčasnosti sa u nás veľa hovorí o plnení a neplnení sľubov politikov. V súvislosti s tým sa často dostávame do akejsi pasce, osobitne, ak sme so sľubmi nesúhlasili: Ak sa nám nepáčil sľub odškodniť klientov nebankových subjektov, máme teraz kritizovať vládu za jeho neplnenie? Veď sme ho predsa nechceli!

A ak sa nám páčil, máme kritizovať autora sľubu za jeho neplnenie, alebo za to, že dal sľub, ktorý teraz nedokáže plniť?

Nám vychádza, že neplnenie sľubov je prejavom problému, že teda slúži „iba“ na jeho indikáciu. Kritiku treba nasmerovať na bod, v ktorom problém vzniká. Teda na momentu vzniku sľubu.

Vláda potom nemá byť kritizovaná za to, že neodškodnila klientov nebankových subjektov ale za to, že taký sľub dala. Dokonca ani v prípade, že by sme so sľubom súhlasili, netreba sa zameriavať na kritiku ich neplnenia, na nedodržiavanie slova, ale na kritiku toho, prečo bolo dané slovo, ktoré sa nedodržiava.

Príčiny nedodržiavania sľubov môžu byť v zásade tri: Autor klamal, keď sľuboval, autor nerozumel realite, keď sľuboval, alebo od momentu sľubu sa nepredvídateľne zmenili okolnosti. Neplnenie sľubu je len dôkazom, že nastala jedna z týchto príčin, ono samotné je takmer vždy irelevantné kritizovať.

Je to ako kritizovať zrkadlo za to, že sme pribrali, alebo ako kritizovať dieťa za to, že má zlé známky, a nie za to, že sa neučí. Treba sa najprv pozrieť na to, či sa sľuby neplnia preto, lebo ich autor klamal, či nerozumel veci a ak je to tak, potom ho treba kritizovať, ale za to, že dal zlé sľuby. Ak problém nastal preto, lebo sa nepredvídateľne zmenili okolnosti, kritizovať ho netreba. Rovnako ako sa treba pozrieť na to, či má dieťa zlé známky preto, lebo sa neučí, alebo preto, lebo na to nemá.

Záver: Je dôležité kontrolovať, či sa sľuby plnia. Nie je však dobré spoliehať sa, že tlakom na ich dodržiavanie dosiahneme správny výsledok.

Tento tlak totiž často znamená vymáhanie plnenia aj tých sľubov, ktorých plnenie je nesprávne. Oveľa dôležitejšie je využiť neplnenie sľubov ako motiváciu na zisťovanie, či nie je náhodou autor sľubov luhár, prípadne neodborník.

Neplnič sľubov môže byť užitočný človek, klamár a fušer nie. V päťsto rokov nemeniacom sa stredoveku to neplatilo. Podmienky sa nemenili a tak neplnenie sľubov svedčilo o hlúposti alebo o klamstve a teda stačilo na odsúdenie neplniča. V prudko sa meniacej súčasnosti neplnenie samotné na odsúdenie nestačí.

(Zapísal: EJ, 25.10.2006)

  • Tlačiť
  • 5