Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Odkiaľ získame elektrinu, ak sa nespustia Mochovce?

30.11.2018 | Marián Leško | Ján Kováč

Diskusia (24 reakcií) Pravidlá diskusie

30.11.2018 | martin33

Nerozumiem, ako niekto moze porovnavat slnecnu energiu, ktora je k dispozicii len ak svieti slnko a nie je zamracene a jadrovu energiu, ktora je k dispozii nepretrzite. Slnecna energia moze sluzit ako doplnkovy zdroj napriklad na pohon klimatizacii, ale pokial nebude doriesena otazka akumulacie, nebude sa dat pouzivat ako primarny zdroj.

30.11.2018 | Roman Kanala

Solárne panely dávajú prúd cez deň, keď je spotreba vyššia. Solárne panely bez bateriek sú menej užitočné, ako s baterkami. Ale keď sa pridajú baterky na vyrovnávanie, už to nie je tak cenovo výhodné.

30.11.2018 | PaloK

Ja teda nie som vzdelanim odbornik na energetiku, ale povedzme, ze sa okolo tejto oblasti pohybujem a mam blizko aj k automobilizmu, ale vychadza mi, ze cely ten hype okolo obnovitelnych zdrojov ma realny zmysel LEN, ak sa fotovoltika zacne pouzivat na vyrobu .... vodiku.

Vodik sa stane uskladnovacim mediom elektrickej energie, zo slnka alebo z jadroveho baseloadu. Bude sa dat lahko prepravovat na cerpacie stanice a plnit do automobilov. Cerpacie stanice nebudu potrebovat prerabat svoje elektricke pripojenie, ale len dobuduju nove nadrze na vodik.

A ked spravia generatory velkosti standardneho prepravneho kontajneru, cerpacia stanica bude moct mat aj vlastny generator. Som presvedceny o tom, ze elektromobily na vodik maju potencial "revolucie". Na rozdiel od baterii.
Lenze nejaka podivna lobby pretlaca len a len toxicke baterie.

http://www.hybrid.c...

Namatkove googlenie:
https://techbox.den...

https://techbox.den...

https://www.aktuali...

https://technet.idn...

30.11.2018 | Roman Kanala

Vodík sa zle uskladňuje, potvora utečie aj z nerezovej nádrže. Molekuly vodíka sú tak malé, že sa zle udržujú v zajatí a ešte pod tlakom. Skúsenosti s vodíkom sú pri turbínach, kde sú ložiská mazané vodíkom. Alebo pri vzducholodiach, známy je požiar Hindenburgu pri pristátí v New Yorku.

Vodík je ľahšie získat redukciou metánu, ako hydrolýzou. Na ňu treba asi o tretinu viac energie, ako sa získa spaľovaním vodíka. Preto zariadenie na hydrolýzu treba urobiť dosť veľké na to, aby sa dalo využiť aj odpadové teplo. Inak sú veľké straty tepla.

30.11.2018 | PaloK

Najnovsia Toyota Mirai ma clanky s hustotou energie 3.1kW/L. Spotreba cca 1kg/100km.

Benzin ma hustoru energie 8.8kW/L. Priemerna spotreba bezneho auta nech je 7L/100km alebo 5kg/100km.

Benzinovy motor spali 44kWh energie na 100km, zatial co ta Toyota spali 3kWh.

.
My sme technologicky neuveritelne neefektivni. Obrovske mnozstvo energie v litri benzinu vyhadzujeme do luftu, pretoze ju nevieme vydolovat. A to sa este nebavime o energetickej narocnosti tazby a spracovania ropy a dodavky vysledneho paliva do nadrze automobilu.

30.11.2018 | PaloK

Peklep.
Udaj o spotrebe Toyoty Mirai ma byt v kg/100km, nie v L/100km.
http://www.hybrid.c...

30.11.2018 | PaloK

Ja som uz asi unaveny :-D.

05.12.2018 | 12321

Aj ked si sa nizsie opravil, aj tak ti to nevychadza. A to konkretne spotreba energie na 100km. Mozno mensiu vahu paliva to spali, ale energie to zozerie rovnako, teda mozno o vyhody rekuperacie menej, ale to by dokazal aj kazdy hybrid. 44kWh na 100km minie benzinovy a rovnako aj vodikovy automobil. Iba ak by mal ten vodikovy lepsiu aerodynamiku, prehustene pneumatiky, alebo jazdil po kolajniciach a mal ocelove kolesa pravda. :)

30.11.2018 | Niless

Politikom zjavne *ebe.

Aj Makaron s Makrelov sa evidentne zblaznili s tou ich politikou. Nerozumiem preco odborne kruhy mlcia a neukazu tym blbcom ze odstavenie jadra a vizia elektrofikacie autmobilizmu je blud na n-tu. Zobudime sa asi az ked na klaknu siete potom som zvedavy koho ludia budu vesat ked nemocnice pojdu v obmedzenom rezime a vecer nebudu si moct pustit telenovelu.

Apropo Mochovce, si mysli niekto ze sa spustia? Podla mna je skor realny scenar ze sa zakonzervuju lebo oficialne sa zadeklaruje ze prevadzka je nerentabilna. Utopene mld. €, nasi budu zahojeni a zaroven strach ludi zabrani tomu aby sa cely ten nezmysel vobec spustil.

30.11.2018 | Roman Kanala

Odstavenie jadrovej energie ani elektrifkácia dopravy samostatne nie sú blud, ak sa vykonajú sprievodné opatrenia. Sú to protichodné ciele a bludom je robiť ich simultánne.

30.11.2018 | wtf

presne tak
Nemci zatvorili jadro a z coho chcu teraz akoze vyrabat? Zatial to riesia uhlim co je najmenej ekolkogicke (to im akoze nedochadza?) Zrejme chcu casom prejst na plyn (Nordstream 2) ale to chvilu potrva...
U nas ak sa nedostavaju Mochovce budeme zavisli na dovoze, bludy ako utapanie penaze na alternativu nam nepomozu

30.11.2018 | wtf

BTW vtesnat do 6 minutoveho videa 2 reklamy je umenie... Tu je PENTA natom tak zle ze toto fakt potrebuje?

30.11.2018 | PaloK

Nemci cez denne burzy skupuju elektrinu zo strednej a stredo vyhodnej EU. Preto, lebo tu jadrove elektrarne stale funguju. Preto stupa trhova cena elektriny, lebo Nemci si vypli zdroje a zacali ju skupovat z okolia. Najvacsim dovozcom je CR, pretoze s CR maju vdaka byvalemu vychodnemu Nemecku silne cezhranicne kapacity.

Rakusko sa "odpojilo" od Nemeckej sustavy, pretoze Nemeci pretazovali hranicny profil.

Cela Europa je len obsluzna ekonomika pre Nemecko.

30.11.2018 | prasiatko_sk

Záujemcom o obnoviteľné energie odporúčam stránku resourceirena.irena.org, kde sú interaktívne grafy trendov a porovnania krajín.

Cena obnoviteľnej energie v najbližších rokoch klesne pod cenu energie z fosílnych palív a jadra.

Najmasívnejší nárast inštalovanej kapacity obnoviteľných zdrojov je v Ázii. Čína má aktuálne 160 gigawattov - vietor, 130 gigawattov - solár. Zameranie ázijských automobiliek na palivové články je preto pochopiteľné.

V Európe pre porovnanie Nemecko má ako líder 55 GW na vetre. Slovensko s 0,5 GW výkonu na soláre a 0 GW na vetre veľmi zaostáva. Dosť zaostáva už aj za Českom. U nás rastie len podiel biomasy, ale tá vo svetovom meradle silne klesá a momentálne jej podiel je zanedbateľný.

30.11.2018 | Roman Kanala

Žiaľ, Nemci žalostným spôsobom zaspali vývoj. Ich hybridné a elektrické autá sa dajú charakterizovať ako "primálo, príliš neskoro".

Lídrom je Toyota, skúša to Honda, ale 20-ročný náskok Toyoty sa nedá dohnať. Tak sa len spojiť s Toyotou a kupovať od nich buď hotové, alebo vyrábať pod licenciou. Ako Subaru. Alebo Toyotu nechať vyrábať celé autá v Európe, ako to urobili Francúzi vo Valenciennes.

30.11.2018 | PaloK

Významný podiel v Subaru vlastní Toyota. Veľmi zaujímavo je riešené pohon 4x4 v hybridnej RAV4, kde benzín poháňa len prednú nápravu a zadnú poháňa len elektromotor. Elektronika riadi oba motory. Nápravy sú fyzicke oddelené a funguje im to veľmi dobre.
Subaru si takéto riešenie nemôže dovoliť, pretože to by bola ešte väčšia hanba ako diesel. Subaru hybrid má elektromotor priamo v CVT prevodovke, čo je asi zavŕšenie elegantnosti CVT prevodovky. Za prevodovkou je to už klasická Subaru hydromechanika.

Prechod na plnú elektrifikáciu bude smutný deň pre Subaru.

30.11.2018 | prasiatko_sk

Švajčiarske vodné elektrárne majú spolu výkon 15 GW, násobne viac ako Mochovce.

Aký vplyv bude mať na ten výkon ubúdanie ľadovcov v Alpách?
Čo s tým plánujete robiť?

30.11.2018 | Roman Kanala

Topenie ľadovcov je krátkodobo dobrá správa, lebo bude viac vody v priehradách. Dlhodobo je to zlá správa, lebo po zmiznutí ľadovcov vody v priehradách nebude vôbec. Asi tak.

30.11.2018 | chr

Ja si skôr myslím , že v súčasnosti je problém v nastavení balíka zdrojov energii. To značí , že nikdy nebude v prevádzke len jeden typ energie. Vždy to bude viac valentný systém . V súčasnosti máme problém nastaviť podiely jednotlivých zložiek . El.energia s benzínom ako väčšina, fotovoltaika , vietor a ostatné ako doplnok . Treba stanoviť optimálne nastavenie jednotlivých zložiek s ohľadom na efektivitu a ekologiu . Ďalej sa svet musí dohodnúť na tom , čo sa bude priorizovať . A čakať čo vedci vymyslia , aby sme zväčšili efektivitu využitia jednotlivých zložiek tohto balíka energii ako po jednotlivých typoch , tak aj po množstve ako aj po nových typoch napr. fúzia . A čas ukáže ako to pôjde ďalej . Nikde nie je napísané , že sa nemôže presadiť iná zložka ako je v súčasnosti dominantná. Problém je v tom , čo sa nazýva konkurencia. A keďže v súčasnosti o tom rozhodujú politici , tak to vyzerá ako vyzerá. Podľa mňa to nebude jednoduchý a rýchly proces presvedčíť ( alebo nariadiť?) jednotlivým štátom čo a ako majú spraviť , aby sa to dalo uregulovať komplexne vzhľadom na ekologiu , keďže tá je momentálne v kurze. A čo spravia jednotlivé štáty ? Vidíme to zhruba aj v súčasnosti. Zmes názorov , áno , nie , najprv áno potom vystupime a povime nie , alebo rovno povieme nie, ktor to všetko zaplati, Prečo to je tak a nie inak . Bude to ťažký oriešok.

30.11.2018 | prasiatko_sk

"treba stanoviť"
V momente, keď cena fotopanelov bude dostatočne nízka, ľudia si ich dajú na strechy a začnú sa odpájať. V princípe môžeš dotovať jadro, aby cena bola aj naďalej konkurencieschopná, ale budú to len ďalšie hornonitrianske bane.

30.11.2018 | martin33

A potom pride tyzden zamaraceneho pocasia (v zime nic nezvycajne) a ludia budu radi, ze nejake to jadro este mame.

30.11.2018 | Niless

FVT bez ukladania energie je ako cestovat na veterny pohon. proste blud.

30.11.2018 | zajo-

Z elektry

30.11.2018 | Vlasko

Ze vraj udrzba minimalna. Tyto ludia toho o solarkach vedia. Hlavne nech idu dotacie spravnym smerom. Rusit ich netreba aj ked je cena energii/elektrarni vyborna vsak ?