Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Otvorili diaľničný obchvat Žiliny. Hovoria o najmodernejšom tuneli na Slovensku

02.12.2017 | SITA

Diskusia (29 reakcií) Pravidlá diskusie

02.12.2017 | Pavol Čižmárik

Pekne, no...ale akosi neuplne...

Len skoda tych mozno 70 milionov EUR, o ktore je to drahsie, nez bola ponuka Skanska v prvom zrusenom tendri na tento usek... a skoda tych rokov, o ktore to mohlo byt v prevadzke skor...

Ale inak si tu zijeme dobre.

02.12.2017 | orangutan

Zrovna toto mohlo byť v prevádzke aj po roku 2030. Svrčinovec - Skalité tak isto.
Vyhodené peniaze, za ktoré sa dalo vyriešiť v doprave mnoho vecí. Dokopy sa bavíme o viac ako polmiliarde eur, ktorá mohla byť lepšie preinvestovaná, a to beriem do úvahy iba stavebné náklady, žiadny dozor, príprava atď...

05.12.2017 | NasLinux

Skus vyjst z cesty Strkova od depa pri Rajcianke, odkial chodi kamion za kamionom pre sklad Kia / DongHee a pochopis preco to stavali ... Tam sa caka aj pol hodiny a len vdaka semaforom v Strazove sa podari dostat na dialnicny privadzac. To, ze kvoli tym semaforom potom stoja auta v kolone az po dialnicu mimomiestni nepochopia ...
Cele dialnice su vyhodene peniaze, mala sa stavat zeleznicna rychlotrat po celom Slovensku. Avsak ked uz sa na dialnice skladame z dani, ako prve sa mali postavit useky, kde kamiony realne najviac nicia cesty a ludom zivoty. A konkretne tento obchvat takym je - je to mimochodom vobec prvy dialnicny obchvat Ziliny, ktory aspon trochu odbremeni severozapad. Stale tadial vsak pojde takmer vsetka doprava z juhu a hlavne tranzit z vychodu ...

06.12.2017 | orangutan

Však si si aj sám odpovedal, aký má zmysel tento obchvat...
Práve touto vetou: "Stale tadial vsak pojde takmer vsetka doprava z juhu a hlavne tranzit z vychodu"

Poznám to tam a viem, že sa tam zle vychádza. Bohužiaľ, ZA je aké také centrum regiónu, aspoň jedno auto je pomaly bežná vec v každej rodine. Je logické, že potom na vstupoch do mesta je situácia zlá. Avšak aj po otvorení obchvatu to bude o ničom, nakoľko oveľa oveľa áut na vstupoch do mesta patrí do cieľovej dopravy a nie medzi tranzit. Najmä počas špičky to bude citeľné.
Keby tam neboli semafóry, tak či tak by vznikali kolóny, len niekde inde.

Trať do 200 km/h stačí. Reprezentanti Slovenska železnici momentálne neprikladajú nejaký význam, nie to žeby podľa nich mala nejaký prínos pri riešení dopravných problémov.

Keď už niekde sa ničia cesty a životy, tak stavajme preložky ciest 1. triedy a riadne ich modernizujme za smiešny peniaz, keďže aj po výstavbe diaľnic sú to najvyťaženejšie cestné komunikácie. Takto máme možno 5 kilometrov obchvatu s dvomi mostami a jedným tunelom, ale že situácia v KNM je blbá je len detail. A pritom by stačilo postaviť privádzač za pár šupiek a už to by situáciu radikálne zmenilo. Nie, to sa podľa kompetentných bude robiť celistvo s D3 za 400 miliónov...

Keď sa otvorí Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka - Dubná Skala, ukáže sa, že toto trasovanie D3 je blbosť. Prípadný tranzit z východu na Kysuce bude musieť chodiť naokolo a nie cez mesto, aby sa tak stalo, vykonajú sa nejaké opatrenia napr. typu vyššie mýtne sadzby. A ako bonus privádzač z D1 sa bude robiť iba časť smer ZA a tá druhá od Lietavskej Lúčky na Rajec zostane iba na papieri. T.j. od Rajca na novú kapacitnú komunikáciu sa nikto nedostane a ešte tie križovania budú zaujímavé.

06.12.2017 | NasLinux

No, zmysel ma. Ak to poznas, nemusim opisovat, kolko kamionov zbytocne blokuje dopravu v od Strazova az po Budatin. Tranzit PL - BA je mozno 1/3 hlavne tazkych vozidiel, ktore teraz odlahcia prave krizovatku pri Rajcanke, zeleznicneho doku a tranzitu. Ano, ZA je centrom regionu a nespochybnujem, ze kopec aut tu bude cielit nadalej. Ale nebude to denne 15 000 kamionov a 20 000 aut.

Trat < 350 km/hod je uz dnes zastarana, lebo 130 km/hod mozu ist auta a vlak s 200 km/hod nebude moct konkurovat kvoli casovej strate pri presunoch od stanice. V Cine stavaju stovky km rocne a medzi mestami vzdialenymi ani nie 100 km od seba. Aky by bol problem, keby bola trat okolo celeho Slovenska a v kruhu by jazdili vlaky kazdych 30 minut rychlostou min. 300 km? Vsak nie kazda suprava musi stat v kazdej stanici ...

Aku prelozku a kde by si postavil napr. cez Strazov - Strecno - Martin? Alebo ZA - KNM - CA? A ako by vyzeral privadzac za "par supiek"?

V KNM je situacia velmi blba, rovnako Stvrcinovec, tam by som nebyval ani keby mi kazdy den dali 100 €. Kto to nepozna, neuveri, tam sa detom neda prejst od autobusa cez cestu do skoly, kamion za kamionom, cesta uzka, klukata a kyslik ziadny.

Trasovanie D3 sa inak zial robit nedalo. Od MT do CA by sa inak musela robit nova dialnica a s mnohymi tunelmi, mostami ... a to by este bol sakra problem kvoli prirodnym pomerom (vapenec sa rozsypa, Vah sa zvykne slusne rozvodnit, su tam dediny ...). Zda sa, ze jedine riesenie bol kompromis pre dlzku ciest z vychodu do BA aj PL/CR popod ZA. Pokial sa naozaj nemala stavat este jedna cesta MT - CA, nakolko po nej by to zas mali dalej ti, co idu do BA. Auta v MT na smer CR/PL z dialnice neodbocia na staru cestu cez Strecno, aj popod ZA to bude rychlejsia trasa po D1-D3.

Ta krizovatka v Liet. Lucke je naozaj nestastna ... Zial, ked sa povolila stavba Metra pri Solinkach a nasledna vystavba RD v okoli, inu alternativu to zablokovalo. Ci napada ta nieco lepsie?

07.12.2017 | orangutan

Na Strážove napočítali 28 413 vozidiel. Z toho nákladných bolo 6449. Ak by z toho 1/3 tvoril tranzit BA - PL, tak to je niečo cez 2 tisíc nákladných vozidiel, čo je na diaľnicu mizerné číslo. Nejaké predpoklady hovorili o 8000 vozidiel v roku 2030 či 2040. Počkám si na dáta, teraz nové úseky sú vybavené ASD, takže NDS má prehľad. Napríklad Strážov - ZA,západ: priemer 25 593 vozidiel a maximum bolo 36 900 vozidiel. Preto sú aj čísla z otvoreného úseku na Skalitom, kde je maximum 2960 vozidiel, z toho 2060 nákladných, ale to bol v ČR sviatok. Inak je priemer čosi cez 2000 vozidiel. Stálo to 330 miliónov, paráda... Pripomeniem že v súčasnosti Sorošku cca za podobný peniaz a s rovnakými intenzitami nechce financovať ani Ministerstvo financií. Respektíve spochybňovali aj obchvat Prešova za 365 miliónov s intenzitami cca 10 tisíc vozidiel, čo sú už kus lepšie čísla.

Problém by bol taký, že kto by to zaplatil? 200-vka pod Tatrami je finančne náročná. Okrem toho sa tam stále motajú nákladné vlaky a pri rýchlosti nad 200 km/h by sa musela robiť aspoň jedna koľaj pre nákladné vlaky.

Trasovanie D3 sa inak urobiť dalo. Niekde na území medzi zakresleným IV okruhom a prepojením D1-D3 sever juh. V minulosti to tak bolo aj plánované. Áno, jedna z nevýhod by bola, žeby BA - CA bola dlhšia trasa a sú tam dediny, ktoré sa rozrastajú, no samotné samosprávy to tam majú stále v nejakej podobe nakreslené. Takto sa zasa dočkáme, že onedlho žilina bude žiadať výstavbu niečoho čo je na tých plánoch nižšie nazvané ako IV okruh alebo to prepojenie D1-D3. Je zarážajúce, že dokonca sú tam nakreslené obidve tieto spojnice, čo je riadna blbosť, čo sú samosprávy schopné nakresliť.
Tu je jedna mapka z územného plánu jednej obce: https://www.neslusa...
Kraj: http://gis.zask.sk/...
Mesto žilina: http://www.uzemnepl...

V KNM by situáciu vyriešil privádzač za pár šupiek. Tu je: http://www.dialnice...
Len by to chcelo prekresliť križovatku 1/11 a privádzača na komplet mimoúrovňovú a nie T-čko. Príjazd do KNM zo ZA by bol z juhu. Tým pádom odbočenie doľava v Radoli by sa mohlo teoreticky zrušiť, to by som nechal na konzultáciu so samosprávou. Podľa sčítania do KNM resp. Vadičovskej doliny smeruje 6000 vozidiel, takže tým pádom by bola križovatka o čosi prázdnejšia, t.j. o vozidlá do KNM. Realizácia privádzača by taktiež spôsobila, že autá smerujúce do Schaeffleru by nemuseli chodiť cez KNM.

Nič lepšie ma nenapadá. Teda jedine stavať privádzač na komplet, nielen Lietavská Lúčka - Žilina.
Tu je to najkrajšie vidno, ako to tam bude vyzerať: http://www.dialnice...
Čo si pamätám výkresy z tendra, tam som to videl prvý krát a hovoril som si, že to hádam nie je pravda.
Lebo autá, ktoré doteraz chodia do žiliny z juhu sa na privádzač nedostanú ani v Lietavskej Lúčke(jedine žeby to tam nejako predsa napojili...) a ako grátis budú musieť odbočiť k Metru a trochu cez kruhový objazd. Dúfam, že na tom KO urobia aspoň samostatný pruh pre tieto vozidlá, lebo inak to riadne zhorší situáciu.

Vrcholom súčasnej "geniality" je tá stavba pred žilinou od Martina. Kvôli tomu krámu predĺžili 50-tku a ešte tam zrejme pribudne semafór.

07.12.2017 | orangutan

V prípade KNM a privádzača hovorím o dočasnom riešení. Ale rýchlom a lacnom. Čudujem sa, že Ministerstvo ani NDS sa v tomto smere neangažujú, ale chcú to stavať všetko naraz. Pritom Brodno - KNM má stáť skoro 400 miliónov eur, t.j. bude problém zohnať peniaze, možno eurofondy po 2020. Druhý problém je, že NDS mení tunelový variant na estakádový, čiže momentálne prebieha EIA, takže popri KNM diaľnica nemá pripravenú dokumentáciu.

08.12.2017 | NasLinux

Aj ta nova "dialnica" Strazov - Brodno je v podstate obchvat ZA a nebolo to lacne riesenie. Necakaj, ze ked niekto zainvestuje mozno 150 mil € do obchvatu KNM (cesta na pilieroch je cenovo porovnatelna s tunelmi), tak to bude brat ako "lacne a docasne riesenie", ktore sa po dokonceni dialnice D3 bude moct zburat.

Skalite ... aby sa vyuzivalo viac, je potrebne na Polskej strane dokoncit par km (robia na tom). Inak tadial moc kamionov ist nemoze, urcite vies, ze sucasna poldialnica tam konci prudkou zatackou, slabym mostom a uzkou cestou cez niekolko polskych dedin. Ked to EU urcila ako prioritu a dala na to peniaze, SR svoju ulohu splnilo. Na druhej strane, keby sa to stavalo o 10 rokov neskor, cena by bola mozno uz totalne nepriechodna. Po dokonceni v PL a Svrcinovca v SR tadial pojde vacsina sucasneho tranzitu vratane casti CR. V kazdom pripade tadial uz dnes prejde viac nakladiakov, ako cez Sorosku - a o tom obchvate ZA ani nehovorim.

Mapy a trasovanie. Vacsina obci (Nezbuda, Stranavy ...) kvoli chybajucim peniazom kazdych 10 rokov horko tazko schvaluju stare socialisticke mapy ako svoj novy uzemny plan. Tam boli zakreslene myslim az 3 rozne varianty trasovania D1 a niekolko desatroci tam bola stavebna uzavera. Nakoniec sa zaciatkom 90 rokov rozhodlo o priblizne sucasnej trase D1, kedy sa Rajecke Teplice, ochranari ... postavili proti variante dianice cez rajecku dolinu (vid sucasne podobne problemy s trasou pri Sliaci, kde je iba pramen a ziadne ochranarsky cenne uzemie). Ale na mapach este stale tie vsetky varianty zakreslene su, nik vsak uz s nimi nepocita.

Druha vec je, ze KIa slubila postavit most cez Vah a spojit svoje zavody cez Strecno ... Ci sa to zrealizuje ... niecomu by to urcite pomohlo, ale napr. kompa by prisla o biznis.

Rajecka dolina nebude uplne odrezana od D1, aj ked tam neprirobia privadzac ... Smerom na BA sa moze pripojit v PB, celkova dlzka trasy je podobna ako ked pojde cez ZA. Smerom na ZH chodia cez Klak a smerom na MT to bude cez Solinky, ale stale kratsie ako dnes. Keby sa inak riesilo pripojenie v Liet. Lucke, vzniklo by z toho monstrum ako v Presove ...

Zeleznice. Ja nehovorim o rekonstrukcii, kde sa najskor kolaje vyberu, trochu sa podupe a polozia nove a vau, rychlost je par km vyssia, pricom naklady (vratane demontaze, recyklacie ...) skoro rovnake, ako polozit nove kolaje. Ja hovorim o komplexnom pristupe, kedy sa pokojne v trase a namiesto sucasnej D1 ... mohli polozit uplne nove kolaje pre rychlost > 300 km. V Cine sa prestupuje medzi rychlovlakmi na staniciach aj viac ako 5 km od seba. Ale pokial by sa kazdy dostal napr. z KE do BA za 1,5 hod pohodlne vlakom, uz tych 20 minut prejde aj na stanicu kusok dalej od dnesnej. Kolaje su lacnejsie ako asfalt, udrzba je jednoduchsia, priestorovo je to ani nie 1/2 zaberu pody (ja viem, zas by niekto prisiel o kseft s pozemkami), ekologia neporovnatelna ... A po starej trati pokojne mohli jazdit nakladne vlaky a prip. aj osobaky. Zial, prednost dostala betonarska loby ...

08.12.2017 | orangutan

Strážov - Brodno sú hlavne vyhodené peniaze, keďže za tie peniaze sa mohli riešiť iné problémy v doprave. Žilina potrebovala a potrebuje z obchvatov D1, nie D3 Strážov - Brodno. Ale už je tu, tak nič nenarobíme, Kysučania sem-tam budú blokovať cesty ale nič si nepomôžu.
Privádzač v KNM by nikto nebúral(nerozumieme si v pojme dočasnosť, ja tvrdím, že dočasne do dostavby D3 by radikálne pomohol doprave a po dostavbe D3 by slúžil naďalej). Je súčasťou projektu D3 Brodno - KNM. Samostatne postavený bez D3 by však dokázal riešiť kopu problémov, dokedy nebude D3 Brodno - KNM a to nebude ešte pekne dlho. Náklady? Ľahký privádzač do Žiliny z D1 má stáť cca 15 miliónov eur, tak táto trošku náročnejšia stavba s mostami ponad Kysucu, železnicu a prípadnú D3 by určite nestála 150 miliónov, dokonca ani 50 miliónov.
Tá estakáda je diaľnica D3, nie privádzač.

Čo sa týka Wegiérskej Górky, Poliaci hľadajú financie. EÚ moc nemá záujem tento projekt spolufinancovať. Svrčinovec - Skalité je projekt, ktorý by nie že o 10 rokov ale už ani teraz neprešiel... Však EÚ nechcela preplatiť ani tunel Svrčinovec 2+2, preto je tam len jedna rúra plus úniková štôlňa, pričom za tunelom by tá redukcia pruhov z 2+2 na 1+1 bola prehľadnejšia a bezpečnejšia. Obidva projekty, Brodno - Strážov a Svrčinovec - Skalité išli do výstavby preto, lebo boli pripravené, to je jeden z hlavných faktorov. Ale čo sa týka dôležitosti, sú na konci rebríčka. Soroška taktiež nič extra... Sú oveľa dôležitejšie projekty, napr. rozšírenie D1 BA - TT, Brodno - KNM prípadne Turany - Hubová.

Svrčinovec - Skalité sú priemerné intenzity 2160 skv/24 hodín, z toho 897 nákladných a autobusov.
Soroška má 5438 skv/24 hodín, z toho nákladné 311/24 hodín, jazdné súpravy 472/24 hodín a autobus 65/24 hodín.

Čo viem, pri Sliači ide o pozemky... NDS upraví trasu a zázrakom pramene už problémom nebudú. Je otázkou času, kedy žilina začne tlačiť na východný obchvat ako spojku D1 a D3.

Mne nejde o odrezanie Rajca od D1. Ale o to, že do žiliny každé ráno je na vstupe cca 18 tisíc vozidiel a vstup do mesta sa im značne skomplikuje.

Železnica v mieste súčasnej D1 na rýchlosť 300 km/h? To je vtip? Čo viem železnica má ešte prísnejšie kritériá čo sa týka trasovania ako diaľnica... Si videl projekt Liptovský Mikuláš - Poprad na 200 km/h? Na stránke Reming-u je prístupný. Potom neviem, kade by šla D1...
Inak budúca vysokorýchlostná trať cez Považie myslím že mala rezervovaný koridor, ktorý nedávno Bratislavský kraj zrušil.
Fakt netuším, kto by zaplatil novú trať na 300 km/h. ŽSR nemajú ani na údržbu súčasných tratí. BA aj KE sú príliš malé mestá, aby sa čisto kvôli nim stavala taká trať.
Ja taktiež považujem železnicu ako súčasť riešenia dopravného problému, ale som realista. Maximálna rýchlosť 200 km/h, investovať do regionálok a hlavne vylepšiť železničnú dopravu do BA, KE a krajských miest.

08.12.2017 | Brano L.

Žiaľ, na Slovensku obzvlášť sa racionálne neuvažuje.
Asi to bude tým, že najlepší odborníci sú mimo verejnej správy a vládnu nám skoro celý čas len "marketéri". Spropagujú ľuďom každú hovadinu, ktorú si pospolitý ľud namýšľa. Napríklad, že len diaľnice nás zachránia.

08.12.2017 | NasLinux

Zial, vacsina ludi si neuvedomuje, ze ciel je dostat ludi ci tovar z bodu A do bodu B najlacnejsie, najrychlejsie, najbezpecnejsie ... A to dokazu v sucasnosti len vlaky. Uprednostnili sa betonari a "pretekari", co sa vyzivaju v kruteni volantu a prehadzovani s pakou. Asi je neskoro na terapiu postavanim v zapchach s dychanim smogu.

03.12.2017 | Roman Kanala

Pri dedine Etrembières vedľa Ženevy, kde začína Autoroute blanche smer Chamonix, je diaľničná križovatka. Pomery stiesnené, tečie tam riečka Arve a hneď vedľa je hora Salève. Na privádzačoch sú polomery zákrut 10 metrov i menej. Hehehe, porovnajte s veľkolepými križovatkami na žilinských D1 a D3. Pri Prešove sa to dalo postaviť aj za tretinu, keby projektanti neblbli.

https://www.google....

Pre istotu ešte raz bez predpony https://
www.google.ch/m...
a bez www.google.ch/maps/
@46.1816917,6.2283131,17z

Zakaždým, keď tadiaľ idem, spomeniem si na rozhadzovačnú výstavbu na Zlodejsku. Keby na diaľnicu neostalo, nevadi, stavbári sa musia nabaliť aj tak. A diaľnica nie je dodnes.

Autoroute et Tunnel du Mont Blanc sú súkromné diela, postavené a prevádzkované súkromníkmi: https://www.atmb.com
Na trase je viacero mýtnych staníc, kde sa vyberalo mýto ručne, dnes už hlavne kreditnými kartami a predplatným s elektronickou pípacou skrinkou, ktorá je stále menšia. Mýtne stále rastie. Na najbližšej mýtnej stanici v Nangy je 1.90 Eur, potom ešte 1.40, 4.10 a 2.10 pred stúpaním na Chamonix. Ak by stavebné normy boli ako na Zlodejsku, mýtne by muselo byť dvojnásobné. Ale na Zlodejsku sa Žiline poskladala celá republika, tak sa na náklady nehľadí.

03.12.2017 | Roman Kanala

Aby som nezabudol, sväté intenzity: 50 tisíc denne, z toho 89% osobné autá. 19 tisíc denne na vedľajšej ceste bez mýta.
https://www.atmb.co...

Pre koho sa to tam pri Žiline stavajú tak veľkorysé riešenia? Načo sú pri Prešove také veľké oblúky? Formule 1, či čo?

04.12.2017 | PaloK

Prečo porovnávate diaľničný privádzač v mestskej zástavbe s "križovatkou" dvoch diaľničných úsekov?

04.12.2017 | Roman Kanala

Veď si to pozrite, než začnete niečo písať. Na tom mieste sa križuje Autoroute Blanche A40, ktorá vedie na francúzskej strane hranice popod masív Salève, Autoroute Blanche A40, ktorá pokračuje ďalej na Chamonix a k tunelu popod Mont Blanc do Talianska, a diaľnica A411 k švajčiarskej colnici Vallard. Okrem toho sa tam pripájajú štyri departementálky D2, D19, D1206, D906A, a cesty miestneho významu. Dve cesty sú E-čkové, E25 Janov - Chamonix - Ženeva - Basel - Strasbourg - Luxemburg - Liège a E712 Genève - Grenoble - Aix en Provence pri Marseille.

Prečo by križovatka dvoch "diaľničných úsekov" mala byť riešená tak veľkoryso, ako pri Prešove, keď ostane najbližších 30 rokov poloprázdna? Koľko sa tam očakáva? Nejakých 20 tisíc denne?

A pri Ženeve tá cesta kolabuje dvakrát denne, ráno i večer, keď sa presúvajú frontalieri do práce a domov, s denným priemerom cez 50 tisíc. Kolabuje, lebo Francúzi majú talent dať za výjazd z diaľnice kruhový objazd, kde jednu vetvu zablokujú svetlami a potom je pri prekročení kapacity všeobecný kolaps a autá čakajú na diaľnici. To nie je otázka polomerov zákrut, ale inžinierskeho riešenia. Polomery zákrut tam majú na diaľničných ťahoch 50 metrov, rýchlosť je znížená na 70 km/h nie je to žiaden problém.

05.12.2017 | NasLinux

Kde Ziline sa postavilo velkoryse riesenie?

Ci to, aby sa predchadzalo havariam a pritom riesili sutoky 3 riek, vodna nadrz, skladka, kopce, zeleznice a mnozstvo ciest jednym premostenim a tunelom s najkratsou moznou trasou?

Kazdy normalny hospodar ked uzna, ze je nieco potrebne urobit, tak to urobi hned a poriadne, lebo neskorsia oprava je vzdy len drahsia a narocnejsia.

Este stale ste sa tam neprisli pozriet na vlastne oci? Ako to potom mozete vobec hodnotit?

Tych 5000 nakladiakov, co spominate v tom "uzasnom rieseni" o Svajci je menej, ako prejde v Strazove za pol dna.

06.12.2017 | Roman Kanala

Colnica Bardonnex, kde sa nachádzajú nižšie spomínané križovatky diaľnic A40 a A41 (na francúzskej strane) a A1, A1a na švajčiarskej strane, denné intenzity v pracovné dni 56614 áut denne, celotýždenný priemer vrátane sobôt, nedieľ a sviatkov 52430, údaj 2015, zdroj: Federálny úrad pre cesty a Ženevské kantonálne generálne riaditeľstvo ciest,
http://ge.ch/transp...

06.12.2017 | NasLinux

Z tych 50 000 aut je len cca 10% (tj. cca 5 000 ks) nakladnych. V Strazove denne narataju takych 12 000 ks ... Osobne spravidla nevadia ani starostovi Batky, tie tazke nicia cesty alebo su pricinou vacsiny havarii.

04.12.2017 | Roman Kanala

Ešte iný príklad. Križovatka diaľnic A40 (Autoroute blanche) a A41 pri Ženeve. Na diaľnici zákruty s polomerom 20 m, rýchlosť znížená na 50 km/h.

https://www.google....

Alebo o kúsok ďalej už vo Švajčiarsku križovatka diaľnic A1 a A1a, polomery zákrut 50 m, rýhlosť znížená na 80 km/h, alebo polomer 30 m, rýchlosť znížená na 60 km/h.

https://www.google....

05.12.2017 | NasLinux

Ja si tiez myslim, ze "horsky prechod" Soroska nie je problem. Zda sa, ze integrita osobnosti je vam cudzia. V Zeneve zrazu rychlost 60 km/hod nevadi a cez Sorosku 90 km/hod brani rozvoju vychytenemu regionu.

06.12.2017 | Roman Kanala

Soroška nie je žiaden horský prechod, ale sedlo v nadmorskej výške asi 550 metrov. Rýchlosť tam je 60 km/h na asi 8 km, a v najhorších zákrutách 40, ba i 30 km/h. Takáto prekážka naozaj bráni rozvoju regiónu, lebo región izoluje od Košickej kotliny. Prejsť Soroškou trvá asi 15 minút, občas tam nejaký kamión spadne do rokliny. Tunelom by to bolo 3 minúty a bez priepasti.

Naozajstné prírodné prekážky sú na celom území republiky len tri: Soroška, Donovaly a Branisko. Tunel sa postavil len popod Branisko. Ostatné tunely sú kozmetické.

06.12.2017 | NasLinux

Sorosku ako "horsky prechod" oznacuju v mediach ... Tiez sa na tom bavim :-). V auguste som tadial isiel min. 70 km/h a celkovo < 8 minut. Cesta sa mi nezdala nijako komplikovana. Ten novy obchvat Ziliny ma max. 80 km/hod a predsa v spicke zrychli cestu aj o min. pol hodinu (piatky poobede aj viac).

Je smutne, ak jedinym dovodom zaostavania nejakeho regionu je vyhovorka na kopec, co cestu predlzi o 5 minut a ktory existuje ovela dlhsie, ako tam vobec nejaky clovek dosiel. Ale neuspech sa na nieco zvalit vzdy musi, malokto ho hlada u seba. Priroda, pocasie, BA, ZA, ci ini nepriatelia ... zneju asi lepsie ako vlastna (ne)sikovnost.

Zvlastne vsak je, ze aj do Banskej Stiavnice vedie od ZV a ZH ovela horsia cesta ako medzi RV a KE, a zije to tam daleko lepsie ako v RV. Ale to najlepsie ma tiez uz asi za sebou, hoci cesta je lepsia ako pred 200 rokmi.

No a napokon - uprimne vam odporucam lepsie spoznat Slovensko. Urobte si po nom vylet autom, pokojne cez BB - MT - ZA - CA - Turzovku - Makov - Roznov pod Radhostem... Slubujem, ze budete mat dozivotny zazitok.

Naozajstych prirodnych prekazok, vyssie polozenych, s priepastami a ovela uzsich ciest je na Slovensku ovela viac a horsich, ako ste vymenovali - co Sturec, Kremnicke Bane - Turcek, Makov, Zazriva, Klak ... Zo Skaliteho sa ludia bezne nedostanu v zime do prace aj tyzden a cestu z Kysuc na Oravu uz nejaky cudzinec dal aj na youtube ako najhororovejsiu, co zazil. A to len zacalo trochu snezit.

07.12.2017 | Roman Kanala

Štyri kilometre diaľnice predražili o hodnotu dvoch nových nemocníc

Keď pôjdete úsekom D3 Žilina Strážov – Brodno, spomeňte si, že ste na najdrahšej diaľnici v strednej Európe.

streda 6. decembra 2017 10:11, Ján Kovalčík, analytik INEKO

https://dennikn.sk/...

07.12.2017 | NasLinux

1. Naklady na stavbu nech hodnotia odbornici a nie lobisti napr. od Figela prepojenych so Skanskou. Okrem ineho si na to uz posvietila aj EU, kedze prispevala a nezda sa, ze by niekto isiel sediet. Ja si myslim, ze dom sa da tiez postavit za 100 000 €, ale aj za 1 000 000 € a na prvy pohlad bude rovnaky. Aj notebook stoji 300 €, ale aj 3 000 € a je to stale notebook ...

2. Cena je totiz zavisla od kvality a kvalitu preveri cas. Skanska vsak nikdy nepatrila medzi top kvalitne firmy. Na nete je kopec skusenosti, nielen z bytov, ale aj dialnic (aj v CR, aj v SR). Asi vsetko vystihuje "Lepší je cedule: Stavbu provedla Skanska. A o pár metrů dál: Musíme to opravit... ". A ako uspesny kartelisti ci "lobisti" uz boli usvedceni tiez, cize ziadny rozdiel od Vahostavu, Doprastavu ... a mozno aj vsetkych firiem (Monsanto, Microsoft, Volswagen ...), co kedy kseftovali so statom. Len akurat v tomto pripade sa to asi vdaka Sulikovi, co sposobil predcasne volby, nejako nestihlo ...

3. Najdrahsi usek v SR a mozno aj v EU je cca 50 km ako PPP "Nitra" - 4 mld €, tj. 1 km za cca 80 mil. A to stavali v case vraj najnizsich cien, nie je tam ziadny tunel (myslim ten cez kopec) a na rovine, kde by cena mala byt podla vyjadreni tych istych "analytikov z INEKO" max. 5 mil € / km. Ale na tuto "Figelovu" dialnicu nejako zvyknu vzdy zabudnut, ked sa do odbornych tem zacne pchat politika.

4. Ja sam by som bol najradsej, keby dialnice stavali za 1 €, aby potomkovia nemuseli hned po narodeni byt otroci dlhu. Zial, kazdy rok sa ceny zvysuju. Keby sa dialnice postavili v 90 rokoch, mozno uz davno mohli byt splatene. A podla mna, ked uz sa rozhodne o nutnosti stavat, tak je potrebne ako prve stavat najdolezitejsie a pritom najkomplikovanejsie useky. Tie ostatne sa potom budu moct stavat aj niekolko sucasne.

5. Keby sa namiesto dialnic budovala kvalitna zeleznicna infrastruktura, mohlo byt Slovensko uspesna krajina 21. storocia. Takto riesime veci, ktore po dokonceni budu beznadejne zastarane a udrzba bude narocnejsia a drahsia v case, ked v mnohych lokalitach nebudu uz pomaly ziadni ludia, co by sa o nu mohli starat a ju aj vyuzivat. Staci kuknut na stovky km uz existujucich ciest 1. - 3. triedy.

08.12.2017 | Brano L.

No ale netreba byť tak naštvaný na Fígeľa. Vidno, že že máte skreslené informácie.
Ponuka Skansky na úsek Strážov - Brodno bola za ministra Vážneho a vlády Smeru-SNS-HZDS. Túto ponuku oni odmietli.
Za Fígeľa sa v tom nepokračovalo najmä preto, že peniaze chcelo nové vedenie použiť na oveľa potrebnejšie úseky. Čo je tiež fakt, že tento úsek je jeden z najmenej potrebných.
Takisto Fígeľ už bol v nastúpenom vlaku, keď sa staval PPP R1. Zmluva už podpísaná vládou Smeru a v plnej výstavbe. Čo už taký Fígeľ mohol urobiť? Zmluva podpísaná Vážnym ďaleko v čase vlády Smeru.



08.12.2017 | NasLinux

Nastvane som reagoval na text v "Denniku N", ktory pisal prave Figelov poradca. Jedna tlupa pretlacala Vahostav, druha Skansku ... a pritom ziadna nie je idealna. Najhorsie vsak je, ze minister ma tu moc a doveru ludi, ze si v rezorte dokaze urobit poriadok. Hold, keby zodpovedal svojim majetkom, urcite by mnozstvo zmluv uzavretych v takej podobe nebolo - a to sa tyka asi kazdeho ministerstva. Totiz nie stat, ale jeho docasni spravcovia zlyhavaju a su zli vlastnici aj so svojimi manazerskymi platmi a padakmi.

Pri R1 to Figel nemusel prevziat, zaplatit, nemusel podpisat mnozstvo dodatkov ...
Potrebnost usekov a pripravenost posudit neviem, objektivne parametre a hodnotenia kazdeho useku este nik nezverejnil, posledny pokus co sa dostal nedavno na verejnost nie je konecny a komplexny. A hlavne vseobecne akceptovany.

Ale predovsetkym - za Figela snad bola posledna moznost nieco komplexne a racionalne v doprave urobit a dopadlo to ako zvycajne ...

08.12.2017 | Morris

teda absolutne sa nechcem zastavat politikov, ale rucit vlastnym majetkom?
Ty by si rucil za kolos ako je ministerstvo vlastnym majetkom pri plate ~3.000 eur?

Ziadas nesplnitelne. Bud by sa nenasila osoba, ktora by sa stala ministrom, alebo by mal prepisany majetok na niekoho ineho a tym padom by nebola páka.

08.12.2017 | NasLinux

SZCO ruci celym svojim majetkom.
Konatelia rucia svojim majetkom.
Kazdy zamestnanec ruci do vysky 3 nasobku mzdy.
A existuju, pracuju, nasli sa.

Len politicki statni funkcionari a sudcovia nerucia nicim a pritom ich rozhodnutia maju najvacsie nasledky.

Mozu sa poistit.
Mozu konat cestne a s maximalnou odbornou starostlivostou.
A ked budu umyselne konat proti zaujmom verejnosti a bude im to dokazane, siahne sa na ich rodinny majetok.

Aku inu paku ma verejnost pre podvodnikov v najvyssich verejnych funkciach? "Politicku zodpovednost"?

08.12.2017 | Brano L.

Vsak sa aj racionalne aspon nieco robilo. Ale pri vlade, ktora prakticky vladne 1.5roka, co si cakal?