Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Železnice posilnili vlaky do Senca a šoféri na priecestiach zúria

31.10.2018 | Ján Kováč

Diskusia (42 reakcií) Pravidlá diskusie

31.10.2018 | pierre002

naco to zrychluju na take nizke rychlosti? keby prepojili BA-KE aspon 250km/h vlakom tak by to aj cesty odlahcilo.. teraz zrychlujeme na 200 zeby sme za 10 rokov zrychlovali a tlacili peniaze na 250? alebo 300?

31.10.2018 | risototh

Neviem, ci pri tak zlozitom reliefe krajiny je 250 alebo 300 vobec mozne...

31.10.2018 | martin33

Svajciari, ktori maju podobny teren ako my, maju par usekov na 250 km/h, ale tyka sa to hlavne novo vybudovanych tunelov. Ale na Slovensku by bohato stacilo, aby na BA-KE isli vlaky aspon 200 km/h, co by skratilo cas jazdy na polovicu.

31.10.2018 | shaggy

Ver mi, že reliéf problém nie je. Kvôli zrýchľovaniu na závratných 160km/h sa na Považí dosť zasahuje do krajiny. Ale ak by sa to rovno urobilo na 250km/h, nebolo by toľko opakovaných zákaziek pre "našich ľudí". Preto sa to nemôže urobiť naraz.

31.10.2018 | Krumpi

V našich končinách pri rýchlosti nad 200km/h môžme hovoriť o VRT, to znamená, že by sa musela postaviť nová trať súbežne so starou. To sa už ale nedá hovoriť o malom náraste nákladov.

pierre002 neviem kde si čítal o zrýchlovaní BA - KE na 200km/h, ale BA - ZA bude 160km/h (hovorí sa, že veľká časť koridoru BA - ZA je pripravená na 200km/h.) a ZA - KE sa uvažovalo o 120 až 160km/h:
asb.sk/stavebnictvo/inzinierske-stavby/zeleznica/s­tudia-realizovatelnosti-zeleznicnej-trate-cierna-n­ad-tisou-kosice-zilina

31.10.2018 | orangutan

250 km/h pre pár vlakov za deň?
Ver mi, že po tom dopyt nie je. Ako píše kolega, musela by byť súbežná trať.
Súčasná trať na Považí minimálne zasahuje do krajiny, iba medzi Púchovom a Považskou Bystricou je to vo väčšom. To ako boli plánované úseky na 200 km/h Liptovský Mikuáš - Košice sa to nedá porovnať. Lenže nemá to kto zaplatiť...

31.10.2018 | _martin_

Odporucam pozriet si Japonsko a ich zeleznice. Relief, hustota, kvalita, presnost.

31.10.2018 | orangutan

A určite je to v Japonsku postavené pre mestá typu KE alebo BA?

02.11.2018 | _martin_

Nie, v Japonsku sú mestá omnoho čistejšie.

02.11.2018 | IvanPe

Nie som si isty, opravte ma prosim, ale nema napriklad take Tokio 3-4x viac obyvatelov ako Slovensko?

02.11.2018 | _martin_

A v Japonsku vlaky premavaju iba v Tokyu ?

03.11.2018 | IvanPe

A v Tokiu jazdia vlaky 200km/h?

31.10.2018 | Jozko Ferko

železnice začal vykrádať Mečiar a odvtedy to úspešne pokračuje.Je úplne jedno kto je vo vláde.Psy štekajú a karavána ide ďaľej.

31.10.2018 | Roman Kanala

Železnice poriadne vykradol Mečiarov minister dopravy Rezeš. Podobne ako pri VSŽ, eseročka na vstupe, eseročka na výstupe, a dať im monopol na zásobovanie a odber. Tak sa to robí aj na Ukrajine s plynom. Okrem toho si Rezeš dal voziť rudu a šrot zadarmo či takmer zadarmo. Železnice zatínali sekeru a v takých podmienkach sa neinvestuje.

160 km/h na trati k fašistom do Žiliny je hanba. Utratiť niekoľko programových období eurofondov na takú blbinu je sabotáž. Pritom na juhu sú trate stále od Františka Jozefa s úsekmi na 40 km/h a v hviezdicovom usporiadaní s centrom v Budapešti. Trať do Košíc na najkratšej trase juhom stále nie je. Kedysi cez Leopoldov, Lužianky, Zlaté Moravce, teraz cez Palárikovo a Levice, stále sú to staré trate z 19. storočia. Najhoršie je to za Zvolenom.

31.10.2018 | orangutan

Do ZA mohla byť max. 200 km/h. Je to vec doby, keď sa to plánovalo. Pôvodne ŽSR plánovali max. 160 a za ZA maximálne optimalizáciu. Potom sa na to pozeralo megalomansky, že celé to bude na 200 km/h a teraz pre nedostatok peňazí sa to poškrtalo.
A čo že sú trate na juhu z čias Františka Jozefa? Na úpravu zasa netreba miliardy eur.

31.10.2018 | TotoTuSomJa

MHD musí mať prednosť pred autami aj keď sa nám to šoférom nepáči. Určite je výhodnejšie zvážať ľudí vlakmi do Bratislavy ako autami. Pred pár rokmi sa dokonca spomínal projekt vybudovania novej 3. trate medzi BA-TT aby pri výlukách bola zabezpečená zjazdnosť trate, samoszrejme ostalo len pri plánoch. Potom sa divia že ľudia sa vozia autami, keď vlak často vynecháva pre poruchovosť alebo sebevrahov. Tá tretia koľaj je tam viac ako potrebná.

31.10.2018 | shaggy

Kto povedal, že MHD musí mať prednosť?

31.10.2018 | OliWer1

Ja.

31.10.2018 | sammy_dlx

Vsetci, kedze efektivita MHD je vyssia. Ovplyvnuje to viac ludi, ergo MHD by mala mat vzdy prednost.

31.10.2018 | Roman Kanala

Najlepšie je, ak MHD nemá prednosť, lebo je na vlastnom telese nezávisle od cestnej dopravy. Tak sú električky na predmestiach Ženevy alebo v Bratislave v Petržalke, Ružinove, Karlovke. V centre to nejde, lebo tam jazdia po tých istých uliciach. Tam treba dať prednosť MHD, prípadne autá vylúčiť úplne.

31.10.2018 | shaggy

Všetci to povedali? Ja som to nepovedal a poznám ešte plno ďalších ľudí, ktorí to nepovedali. Tak sa pýtam ešte raz - kto to povedal?

31.10.2018 | martin33

Urob si jednoduchy matematicky model - potrebujes, na obmedzenom priestore, dopravit ludi z jedneho miesta na druhe. Aky druh dopravy ti poskytne najvacsiu kapacitu ?
Hint: Auto, ktore odvezie 5 ludi (ale vacsinou vezie len 1) zaberie cca. 10m2. Autobus, ktory odvezia cca. 50 ludi (a v spicke je vzdy plny) zaberie cca. 60 m2.

31.10.2018 | real name

vychadza mi to na pesiu dopravu, nieco som vyhral?

02.11.2018 | martin33

Ani velmi nie nie, clovek sediaci v autobuse nezabera ovela viac miesta ako clovek kracajuci po chodniku. Okrem toho je pesia doprava je na vacsie vzdialenosti pomala.
Ale ano, kombinacia pesej dopravy (kratke vzdialenosti) a MHD (vacsie vzdialenosti) je idealnym modelom, ktory dokaze dopravit najvacsi pocet ludi za najkratsi zas na danom obmedzenom priestore. Individualna doprava moze byt rychlejsia ale jej kapacita je nizsia (spicke dokonca aj 10x nizsia).

02.11.2018 | IvanPe

Akoze nezabera viac miesta? Jeden cestujuci v autobuse potrebuje nielen chodnik ale aj cely jazdny pruh. Najlacnejsia je rozhodne pesia doprava/ teda cyklistika, jednoznacne. To je nieco podobne ako, ze fasisti su zo Ziliny a v Bratislave ziju sebecki de-billy. Istoty, na ktorych stoji a pada cele hospodarstvo.
Lebo pri doprave nejde o efektivitu a vo volbach volia iba Zilinske kraje a Bratislava?, no skoda Fabia, teda hovorit. Sorry.
Ako hlupak som to mal vzdy jednoduchsie, mohol som sa mylit ...

02.11.2018 | martin33

Cyklistika nie je pesia doprava. Bicykel treba tiez "parkovat".
Chodec potrebuje chodnik na inych miestach ako jazdny pruh (v MHD) a zaroven ich teda nikdy nezabera.
Problem cyklistov je v tom, ze na cestach spomaluju auta a aj autobusy MHD (zazil som raz v centre Trencina, kde boli uzke cesty a predbiehat sa nedalo, jedneho cyklistu a za nim kolonu v ktorej boli auta a aj 3 autobusy MHD, teda jeden cyklista blokoval cca. 100 ludi) a na chodnikoch ohrozuju chodcov,
Cyklisti potrebuju specialnu infrastrukturu, na ktoru ale castokrat nie je miesto a vzhladom k poctu cyklistov, ktori ju vyuzivaju, je draha.

03.11.2018 | IvanPe

Jeden chodec v MHD zabera viac miesta na ceste ako cyklista. Cyklista je na Slovensku synonymom pre hipster, tj modny vystrelok. Nieco podobne ako elektricky kolobezkari ...
Hromadna doprava ma vyznam iba vtedy ak usetri cas na presun.

03.11.2018 | martin33

"Jeden chodec v MHD zabera viac miesta na ceste ako cyklista." ... nie som si isty, ci je toto pravda. Ak prepocitame plochu plne obsadeneho autobusu na jedneho cestujuceho, tak si myslim, ze je to menej ako zabera na ceste cyklista (s prihliadnutim na bezpecnu vzdialenost, ktorou ho musia obiehat auta).
Ano, cas dopravy je dolezity, ale nie pre konkretneho jednotlivca ale pre vsetkych, ktori sa potrebuju v danom okamihu niekde presuvat. Z matematickeho hladiska ide o najdenie minima funkcie sumy casu dopravy pre vsetkych cestujucich v danom okamihu, v ramci limitov existujucej infrastruktury.

31.10.2018 | catto

Nenadávajte na prednosť MHD, alebo na cyklistov. Kľudne by mohli ísť autom a zabrať vám posledné miesto na parkovanie, alebo predĺžiť kolónu o 6 metrov - každý :-D

31.10.2018 | citatelTrendu

Jasné že MHD musí mať prednosť pred IAD. Je efektívnejšie viesť v jednom dopravnom prostriedku viac ľudí ako podporovať IAD. Pozri sa na USA ako dopadli, bez auta si tam stratený. Cesta do pekla.

31.10.2018 | citatelTrendu

https://ciernalabut....

02.11.2018 | Morris

urcite budem volit politika, ktory bude chciet takymto sposobom obmedzit moju osobnu slobodu...

ale teda na zapade su ludia uz fakt uplne ovce, ze im toto nevadi.

02.11.2018 | martin33

Ja to vnimam ako riesenie, ktore mi prinesie viac slobody, lebo MHD bude jazdit rychlejsie a auta nebudu parkovanim na chodniku blokovat moju slobodu pohybu. Zaroven bude v mestach cistejsi vzduch co povazujem (ciste zivotne prostredie) tiez za jednu zlozku mojej slobody.
Auto sice vlastnim, ale v ramci mesta pouzivam hlavne pesiu dopravu a MHD.
Kazdy ma samozrejme moznost kupit si v ramci mesta sukromny pozemok a tam jazdit kolko chce.

02.11.2018 | Morris

Od človeka, ktorý navrhuje hlasovať o ľudských právach som inteligentnú reakciu ani nečakal, preto ma neprekvapuje.

Ja žijem v meste, životné prostredie je tu horšie ako na dedine. Vždy sa na chodníkoch parkovalo, ak je dodrzanych 150cm tak to normálneho človeka nemá ako obťažovať.
Som s tým všetkým stotožneny, vždy to tak bolo aj bude.

Ak chceš voľný pohyb a čistý vzduch, tak v žiadnom meste nepochodis. Odsťahuj sa na dedinu, nevnucuj nám svoj životný štýl a potreby.

03.11.2018 | martin33

Od človeka, ktorý nerešpektuje demokratické rozhodovanie o veciach, ktoré sa týkaju hraníc slobody jednotlivca (vrátanie toho čo je a čo už nie je ľudské právo) som inteligentnú reakciu ani nečakal, preto ma neprekvapuje.

"Odsťahuj sa na dedinu, nevnucuj nám svoj životný štýl a potreby." - cely zivot zijem v meste a spravam sa ako obyvatel mesta, teda na dopravu pouzivam primarne MHD, ktora je urcena pre mesta. Bohuzial v mestach zije privela "dedincanov", ktori sa nevedia dopravovat inak ako autom (auto je na dedine castokrat nevyhnutne, MHD tam nefunguje) "

"Moj" zivotny styl si vybera coraz viac ludi (a na zapade su v tomto vyspelejsi ako my, ako ukazuje aj ten link) a ak si ho vyberie demokraticka vacsina, tak sa alebo budes musiet prisposobit alebo odstahovat na dedinu, kde je pouzivanie auta ovela prijatelnejsie (kvoli nizsej hustote obyvatelov).

Inak ako demokratickou volbou obyvatelov mesta sa totiz verejny priestor spravovat neda a tato demokraticka volba v ziadnom pripade nezasahuje do spravy tvojho sukromneho priestoru - na svojom sukromnom pozemku si mozes jazdit kolko chces (ak nebudes emisiami nadmerne zatazovat ostatnych) a aj dalej moct parkovat hoci aj na chodniku.

"Vždy sa na chodníkoch parkovalo" ... Zakonom je povolene parkovanie na chodniku az od roku 2009 (teda to "vzdy" je necelych 10 rokov). Ano, aj predtym sa parkovalo na chodnikoch, lebo to nebolo zakonom priamo zakazane, ale v civilizovanych krajinach sa parkuje na chodnikoch skor vynimocne. Chodnik je (ako to vyplyva z nazvu) infrastruktura urcena pre chodcov, to ze je u nas povolene na chodniku parkovat je len "z nudze cnost" lebo pre poslancov je jednoduchsie to povolit ako zaplatit vystavbu infrastruktury na parkovanie.

31.10.2018 | orangutan

Tretia koľaj skôr pre kapacitu ako pre zabezpečenie zjazdnosti. Ak by vlak prešiel samovraha, lietajúce časti tela si nevyberú, že popadajú iba na 1. a 2. koľaj a tretiu nechajú. Pri poruchovosti to tiež moc nepomôže, keď vypadne spoj, ale pomôže skôr údržba koľajových vozidiel.

31.10.2018 | Brano L.

Tieto komentáre o malých rýchlostiach sú úplne smiešne.
Čím vyššia rýchlosť, tým väčší problém s použitím nákladnej železničnej dopravy. Zároveň problém s pomalými osobnými vlakmi a nutnosťou pred veľkými aglomeráciami mať 4-koľajku. U nás je ešte problém s tým, koľko platiacich cestujúcich by sa našlo na vysokorýchlostné vlaky? Ktoré samozrejme aby investícia mala návratnosť by mali jazdiť každú hodinu? A samozrejme nie prázdne...
Aj keď tu niekto kecá, ako je to v Švajci, tak práve tam sa normálne jazdí 160km/h. Na vybraných úsekoch medzi Zürichom - Bernom je postavená nová trať na 250km, hlavný dôvod však bol zachovať schopnosť železnice vykonávať prestupy z hlavných smerov v hlavných uzloch (Zurich, Lausanne, Bern atd.) v rovnakom čase. teda cieľom nebola nejaká šialená investícia typu, postavme to na 200, alebo 300km/h, ale cieľom bolo zachovať a zlepšiť schopnosť vlakov dostať sa na miesto napr.Zurich v presne stanovený čas, aby bolo možné prestúpiť na ďalší smer v tomto čase.
Všetky IC vlaky prichádzajú na Zurich haupbahnhof v rovnaký čas a v podstate cca po 5 minútach sa rozbiehajú do svojich smerov.

02.11.2018 | IvanPe

Definujte prosim pojem “aglomeracie”. Lebo tak ako ja tomu pojmu rozumiem, tak by cez Slovensko mali jazdit iba rychlejsie elektricky.

03.11.2018 | Hi Ma

Sprivatizovat. Vsetko. Nie je o com. Nie som zastanca privatizovania verejnej dopravy, ale na Zlodejsku niet inej alternativy. Predat cargo, kolajnice, zssk. Vozovy park do srotu, alebo muzea. Tiez prestat dotovat zel.dopravu. Ak sa uzivi sama, nech existuje. Ak.nie, zrusit totalne. Ceny listkov trhove, BA - KE 150€, nech si jazdi, kto na to ma.

03.11.2018 | IvanPe

Suhlasim a zaroven vsetky krizovatky nastavit na polhodinovy interval. A nebolo by lepsie zakazat osobnu prepravu vobec? Nejakym nariadenim o narodnom zdravi, lebo jediny spravny Slovak je katolik a beha po horach.

03.11.2018 | Morris

To ale môžeš železnice rovno zavrieť, lebo ani švajčiarske železnice, extrémne drahé a napriek tomu hojne využívané nedokážu hospodáriť so ziskom.

03.11.2018 | martin33

"Ceny listkov trhove"... OK, ale potom aj "trhove" ceny za pouzivanie cestnej infrastruktury, aby sa vystavba a udrzba cestnej siete zaobisla bez prispevkov od statu.