Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Pracoval som pre Facebook. Sociálna sieť vám klame a dokáže čítať vaše emócie

06.05.2017, 17:00 | Jozef Tvardzík | © 2017 News and Media Holding

Záložky na víkend | Cez pracovný týždeň človek často natrafí na mnoho zaujímavých článkov, ktoré sú však také dlhé, že nie je čas sa na ne sústrediť. A kým príde víkend, stratia sa vo víre internetu. V rubrike Záložky na víkend vám ponúkame zaujímavé články, na ktoré sa najlepšie sústreďuje pri dlhej sobotnej či nedeľnej káve.

  • Tlačiť
  • 6

Na verejnosť pred pár dňami unikol zaujímavý dokument z dielne austrálskej pobočky sociálnej siete Facebook. Veľkému klientovi, austrálskej banke, mal Facebook ponúkať službu, v ktorej vedel identifikovať aktuálnu náladu násťročných používateľov sociálnej siete.

V dokumente manažéri austrálskej pobočky David Fernandez a Andy Sinn tvrdia, že vedia cieliť reklamu šitú na aktuálne pocity mladých ľudí. V uniknutej správe sa tiež píše, že Facebook na základe sledovania príspevkov, lajkov, komentárov a pridaných fotografií dokáže v reálnom čase určiť, či je mladý človek vystresovaný, neistý, cíti sa trápne alebo len jednoducho potrebuje zvýšiť sebavedomie.

V prezentácii, ku ktorej sa dostal reportér denníka The Australian, sa píše, že Facebook v krajine vytvoril databázu 1,8 milióna stredoškolákov, 1,5 milióna vysokoškolákov a troch miliónov mladých ľudí. Facebook sa najprv ospravedlňoval a sľúbil, že celú situáciu bude prešetrovať. Lenže na druhý deň ponúkol protichodnú odpoveď. Obvinil reportéra, že článok je zavádzajúci a technológiou, ktorá dokáže identifikovať pocity ľudí, Facebook nedisponuje.

Neprehliadnite

To však podľa bývalého zamestnanca Facebooku Antonia Garciu-Martineza nie je pravda. Ten vo Facebooku dlhé roky pracoval. „Keď budete surfovať po internete a hneď potom na vás vyskáču podobné reklamy na vašom profile, som na vine. Pomáhal som túto funkciu vymyslieť už v roku 2012,“ začína svoj komentár.

Podľa neho, ak Facebook tvrdí, že technológiu na identifikáciu pocitov používateľov nemá, cielene klame. „Som tu, aby som vám povedal, že Facebook vám v tomto klame,“ tvrdí. A. Martinez tiež hovorí, že nie je najmenších pochýb o tom, že Facebook podobné služby svojim klientom ponúka.

Už pred troma rokmi totiž Facebook urobil bez vedomia používateľov výskum, v ktorom 700-tisíc z nich cielene ovplyvňoval emócie cez príspevky na ich nástenke. Americká spoločnosť čelila obrovskej kritike za neetické konanie.

Bývalý zamestnanec rovnako odmieta tvrdenie šéfa Facebooku Marka Zuckerberga, že sociálna sieť neovplyvnila americké voľby. Podľa neho je to nezmysel, keďže Facebooku stačí používateľom v takzvaných swing štátoch (nerozhodných štátoch) zobrazovať selektívne niektoré články a takto pohodlne pretlačia cez politický marketing, koho sa im zachce.

Exzamestnanec tvrdí, že predstava o tom, že Facebook ohromnú záplavu dát ľahko monetizuje, je mylná. Stojí to veľa práce a analýz, keďže pre marketingové účely sú „nanič“ napríklad fotky z párty, kde ste sa opili. Keď sa ale oddelí zrno od pliev, výsledok stojí za to a môže zacieliť na presnú marketingovú skupinu.

Skutočný život podnikateľa

Spoločnosť si často idealizuje podnikateľské úspechy šéfa Facebooku M. Zuckerberga či šéfa Tesly Eona Muska, ale zabúda, že podnikanie je primárne o sebaobetovaní, strese a permanentnom nedostatku peňazí. Sondu do vnútra myslenia podnikateľa prináša článok na portáli Inc.com. Ten sa dá zhrnúť do jednej vety: „Podnikanie je ako jazdenie na levovi. Ľudia si myslia, že ten chlapík je odvážny. Ale on si vraví: Ako som sa sakra dostal na leva a ako sa môžem zachrániť, aby ma nezožral?“

Príbeh v článku je o Bradleym Smithovi. Je generálnym riaditeľom spoločnosti Rescue One Financial, ktorá v Kalifornii podniká v oblasti finančných služieb. V minulom roku dosiahla obrat takmer 32 miliónov dolárov a za posledné tri roky vzrástla o 1 400 percent. Len pred piatimi rokmi bol však jej majiteľ na pokraji finančného zrútenia a duševného kolapsu.

Ešte v roku 2008 B. Smith pracoval dlhé hodiny, aby poradil nervóznym klientom, ktorí sa dostali do dlhov. Jeho pokojné správanie však maskovalo tajomstvo: zdieľal s nimi rovnaké obavy. Rovnako ako oni, aj on klesal hlbšie a hlbšie a dostával sa do obrovských dlhov.

„Počúval som, akí boli depresívni z toho, ale v zadnej časti mojej mysle som myslel na to, že mám dvakrát také dlhy ako oni,“ spomína si B. Smith. Aby sa z nich vyhrabal, musel predať svoje rolexky, ktoré si kúpil za prvú výplatu, keď začínal ako broker, a neskôr sa musel ponížiť a požiadať otca o pôžičku.

Článok opisuje život bežných podnikateľov, ktorí majú hlavne na začiatku biznisu tajných démonov: skôr než vôbec začnú ako-tak zarábať, bojujú s úzkosťou a zúfalstvom, že sa môže všetko rozpadnúť. Je to jednoducho stres, napätie a každodenný boj. Niečo by o tom vedel hovoriť aj zakladateľ spoločnosti Nike Phil Knight, ktorý nedávno vydal o svojom biznis živote knihu Shoe Dog (recenziu knihy nájdete v tomto linku). 

Bradley Smith z firmy Rescue One FinancialZdroj: Youtube

Potrebujete Shultz hodinu

Keď bol George Shultz v 80. rokoch minulého storočia americkým ministrom zahraničných vecí, jednu hodinu v týždni si vždy vyčlenil na tichú reflexiu. Posadil sa do kancelárie, zobral pero a papier a sekretárke povedal, aby ho nerušila. Mohla tak urobil len v prípade dvoch osôb. „Svojej manželky a prezidenta,“ povedal. Týmto príbehom začína skvelý komentár v denníku The New York Times David Leonhardt.

Exminister má dnes 96 rokov, ale tvrdí, že hodina samoty bol jediný spôsob, ako si utriasť myšlienky a vymyslieť stratégiu v národnom záujme. Nájsť si čas na seba a vlastné nápady je v čase uponáhľaného sveta viac než nutné. Existujú na to dokonca aplikácie v mobile, ktoré vám odpočítavajú čas „na zamyslenie“ a sústredenie sa.

Známy psychológ Amos Tversky mal vlastnú verziu úspechu. „Tajomstvo dobrého výskumu je mať v práci aspoň troška voľného času,“ citoval ho ekonóm Michael Lewis vo svojej knihe. To, že má človek všetko zrátané, chodí z jednej porady na druhú a nemá čas na seba, podľa psychológa vedie k tomu, že nakoniec urobí menej, ako keby sa troška nudil a usporiadal si priority.

„Dnes je ťažké zmeniť život. Nosíme superpočítače vo vreckách a keď ideme spať, kladieme si ich vedľa seba. Sme vždy pri nich - s novým statusom, ktorý musíme čítať, novou fotografiou, ktorú musíme urobiť, alebo si pozrieť Trumpove pobúrenie,“ píše komentátor. Naša spoločnosť potrebuje oveľa viac Thalerovej lenivosti a Shultzovho času na premýšľanie. Je to cesta k zmysluplným nápadom v akejkoľvek sfére – od osobných vzťahov, politické riešenia až po nápady v biznise.

relax_sitaap

Netráp sa tým

Trápiť sa, cítiť úzkosť z budúcnosti a z toho, čo môže priniesť, je riskantné. Ak niekto pesimistickým myšlienkam prepadne príliš často, môže spadnúť do depresie, zdravotných problémov a niekedy si vyvolá až duševnú chorobu.

Obligátne „netráp sa tým“ väčšine ľudí nepomáha. Teraz však dvaja psychológovia z Kalifornskej univerzity uverejnili v magazíne Social Psychology and Personality Compass štúdiu, ktorá sa zaoberá kladnými stránkami tohto trápenia, píše o tom portál nymag.com a Respekt.cz.

Obavy z nepríjemných následkov či udalostí totiž vedú k poznatku, že je nutné pre ich odvrátenie niečo urobiť. To prebúdza na jednej strane aktivitu, ktorá tieto starosti utišuje, a na druhej strane to posilňuje schopnosť človeka efektívne vyhliadať alternatívne riešenia a prekonávať prekážky, keď nejde všetko podľa plánu. Preto sú podľa kalifornských vedcov starosti niečím, čo by sme nemali zaháňať a potláčať, ale vo svojej mysli pozitívne privítať. Pochybnosti nás totiž posúvajú vpred a nútia nás zamýšľať sa.

Takže čím viac sa bojíte, tým lepšie sa pripravujete a tým menej sa nakoniec potrebujete báť. A keď plán ani príprava nakoniec nepomôžu a vaše obavy sa naplnia, aspoň ste na ne pripravení. Keď to nakoniec dopadne dobre, zdá sa výsledok po všetkých predchádzajúcich starostiach ešte úžasnejší, než v skutočnosti je.

Zdroj: Profimedia.sk

Seriály na tento týždeň

Pre seriálových maniakov tu máme dva seriály. Prvým z nich je komediálny Silicon Valley. Televízia HBO predstavila štvrtú sériu o partii piatich IT-čkárov, ktorí chcú uspieť v mekke technologického biznisu. Seriál geniálne paroduje bláznivé nápady a ešte väčšie ega IT geekov vo svete Silicon Valley.

Štvrtá séria prichádza s prísľubom veľkých zmien. Chlapci z firmy Pied Piper sa totiž chystajú spustiť novú aplikáciu pre videochat s názvom PiperChat, ale Richard, CEO firmy, sa nedokáže vzdať svojho sna nájsť pre algoritmus lepšie využitie.

Druhým seriálom je The Handmaid's Tale. Ide o adaptáciu románu kanadskej spisovateľky Margaret Atwoodovej. Ide o príbeh služobníčky, ktorý vykresľuje pochmúrnu víziu blízkej budúcnosti, kde demokraciu vystriedal totalitný režim.

Ako jedna z mála žien je totiž v časoch plných nukleárnych katastrof a genetického experimentovania plodná, a teda nutná k prežitiu ľudstva. S označením Služobnica sa preto dostáva do rodiny politickej elity, aby zabezpečila prežitie jeho rodu a udržala spoločnosť stabilnú. 

  • Tlačiť
  • 6

Tagy Záložky na víkend