Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Prerazili diaľničný tunel Žilina, privádzač dokončia skôr

05.12.2016 | SITA

Diskusia (4 reakcie) Pravidlá diskusie

06.12.2016 | Pavol Čižmárik

Tak si to zhrňme.

Ide o úsek diaľnice pôvodne zaradený do 3. PPP balíka z prvej Ficovej vlády. Toho extrémne drahého balíka, v ktorom popri úseku Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka bol i úsek Lietavská Lúčka - Dubná Skala (tunel Višňové) a privádzač Žilina. Stavebné náklady boli tak 2.2 mld. EUR, ak si dobre pamätám. Pri tomto balíku šeredne zlyhala Radičovej vláda, pretože ustúpila tlaku Doprastavu (cez vtedajších SaSkárov) a projekt zrušila v čase, kedy mala jedinečnú možnosť vyjednať skutočne zásadnú zľavu z predraženej stavby (stavbári sami ponúkli 30 %). Keby bolo keby...možno by bol dnes celý úsek postavený v zmysluplnej cene a z eurofondov sa mohli dnes stavať iné úseky, na ktoré dnes nezostali zdroje (lebo sa minuli na tieto úseky okolo Žiliny) a ani čas, lebo tieto úseky sa roky tendrovali dovtedy, kym ich nedostal Doprastav - a to trvalo mesiace. No dosť bolo keby.

Novou metódou obstarávania a financovania tak dnes Doprastav stavia prvý úsek HričovskéPodhradie - Lietavská Lúčka v cene okolo 450mil. EUR, ak sa správne pamatám. Včera sa chvastali prerazením tunela Žilina, úplne zbytočnej stavby, ak by diaľnicu o pár metrov zdvihli a namieto tunela urobili povrchový zárez. Toho tunela, ktory sa im vypomstil, ani ta Sv. Barbora sa na to nemohla pozerat a vkuse im to padalo na hlavu.

Druhú čast pôvodného balíka - tunel Višňové, mal doprastav nadosah, no nevedeli inak vyšachovať najlacnejšiu skansku, len cez divadlo okolo kartelu spred X rokov, čo zasiahol i Doprastav a tak stavbu v cene okolo 420mil. EUR stavia iný kamos - Dúha.

Na tretiu cast balíka - privádzac Zilina - v podstate nutnú stavbu, ak majú mat predchádzajúce dva úseky zmysel, akoze pozabudli. Pred casom sa ozval Kováčik, že prečo to netendrujú, ak to majú stihnúť. No prečo...lebo Doprastav.

AKoby nič, v tomto článku je spomenuté, že onen úsek pribalia Doprastavu do úseku Hrič.Podhradie-LIetavská Lúčka. Prečo? No normálnym tendrom by to už nestihli. A keby aj, načo by riskovali, že situáciu Doprastavu skomplikuje zase nejaká Skanska...a potrvá dva roky, kým nájdu spôsob, ako ju vysáčkovať.

Pán Kováčik, máte odpoveď.
Som zvedavý na cenu tohto privádzača. Vlastne ani nie. Je jasné, koľká bije. Otázka je len, ako ďaleko si trúfnu zájsť.

06.12.2016 | Brano L.

Avšak zabudli ste na to, že samotné realizovanie PPP projektu by vyžadovalo platiť pravidelné splátky, ktoré by odčerpávali MINDOP prostriedky.
A kľúčom k tomu, prečo sa stavia tak ako stavia je Smer a nemenovaný štátny tajomník, ktorý to má pod palcom.
Takže ani Vaša téza, že ak by bol PPP projekt, tak by ostali peniaze na ďalšie úseky neobstojí, vzhľadom k tomu, ako to MINDOP riadi je jasné, že by sa vytendroval najskôr len jeden úsek (napr.Turany - Hubová) za šialenú cenu.
To prečo sa staval tunel Žilina je jasné - projektanti nie sú efektívne kontrolovaní štátom, resp. špecializovanými supervízormi v tom, či projekt,naprojektované stavby a technológie sú naozaj potrebné, resp.či nie je možné použiť iné efektívnejšie technické riešenia. Inak k tomu, že nie sú kontrolované projekty dostatočne sa vyjadroval aj dlhoročný odborník na stavbu mostov na portáli ASB. Jeho názor bol, že viaceré technické riešenia veľkých mostov sú nevhodne vybraté buď z hľadiska údržby alebo typizácie.

06.12.2016 | benerg

.. s tým tunelom žilina to je pravda, pokiaľ sa pamätám pôvodný projekt ešte z komunizmu bol zárez, nadložie je tam len okolo 5 -10 m hliny, preto im to padalo na hlavy... zrejme potrebovali tunel, ale na eurofondy. za to sa mohol zafinancovať ten zabudnutý privádzač. som zvedavý či v rámci toho privádzača bude aj odbočka na Rajec s obchvatom L.Lúčky a Porúbky. ak nie, tak sa v týchto dedinách zbláznia od dopravy - už teraz sú tam zápchy niekoľko km...

06.12.2016 | Roman Kanala

Maďari si urobili tunel pri výstavbe diaľnice M6. Nie jeden, ale hneď tri. Na rovine s 10 m nadložím hliny. Rakúšania, ktorí predtým razili len v Alpách, sa čudovali, prečo im nadložie spadlo na hlavy po prvom väčšom daždi. Jeden vrták na ministerstve do toho rýpal, rýpal, nikam to neviedlo, len potom už nebol na ministerstve. Škoda asi 190 miliónov EUR, ale z eurofondov krv netečie.

Motorway complete, with scandals
Budapest Times, 7. April 2010 - by Gergely Kispál in "Articles"
http://budapesttime...

Čo sa týka tohto tunela "Žilina", tak tiež nemal vôbec byť stavaný. Po prvé, diaľnica mala pred Považskou odbočiť na Prečín a tunelom na Rajec, a potom rovno do Vrútok tunelom južne od Višňového. Diaľnica by sa skrátila o dobrých 15 kilometrov a stála by omnoho lacnejšie. Viadukt ponad Považskú Bysticu a predražená šturmovacia estakáda pri Hričove by odpadli, rovnako ako tunely Ovčiarsko, "Žilina" a Višňové. Namiesto toho by boli iba dva, jeden pri Prečíne a jeden popod Veľkú lúku do Vrútok.

Vraj tam začali pokrikovať nejakí ochranári, ktorí zohrali úlohu užitočných idiotov. Fašisti v Žiline sa chopili šance a už ju nepustili.

Podobne aj pri Prešove trasa mohla namiesto do mesta viesť na Rokycany, Bzenov, Radatice a krátkym tunelom von na Ličartovce. Riečka Svinka sa tam krúti tak, že bez tunela by to nešlo. Trasa by bola kratšia, lacnejšia, a menej problematická s výkupom pozemkov.

Úplne najlepšie by však bolo, keby diaľnica z Bratislavy do Košíc naozaj viedla do Košíc. Nie do Žiliny, ale najkratšou cestou cez Žitný ostrov k Ipľu na Slovenské Ďarmoty, Lučenec a tunelom Soroška, ktorý by bol jediným tunelom na celej trase. Lenže aj tam kdesi pri Slovenských Ďarmotách zahrali ochranári rolu užitočných idiotov. Vraj tam sú nejaké vtáky dolu pri rieke. A preto treba diaľnicu stavať na úbočí a robiť drahé viadukty ponad údolia. Aby sa nikdy nestavala. A železnica už tobôž nie.