Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Po tragédii ukazuje jedna firma na druhú

03.11.2012, 16:27 | ČTK

Betónovanie mala na starosti česká firma, najala si prešovskú, no ani tá vraj chybnú podperu nerobila

  • Tlačiť
  • 16

Príčinou piatkového nešťastia na stavbe mosta na diaľnici pri Spišskej Novej Vsi bol kolaps podpornej konštrukcie stavby, ku ktorému došlo počas betónovania. Uviedla to dnes slovenská firma Semos, ktorá v kritickom úseku vykonávala stavebné práce pre českú spoločnosť Bögl & Krýsl. Po zrútení časti stavby na diaľnici D1 zomreli štyria robotníci. Ďalší dvanásti, ktorí utrpeli zranenia, sú v nemocniciach v stabilizovanom stave.

"Na mieste tragédie sme betónovali časť mosta. Počas betonáže povolila takzvaná podporná konštrukcia, ktorú pre nás ako subdodávateľ realizovala spoločnosť Weise," uviedla firma Semos na svojom webe. O možných dôvodoch zrútenie mostnej konštrukcie odmietla špekulovať. "Nešťastie sa stalo na našom úseku, ale kompletnú stavbu tohto mosta pre nás zabezpečovala subdodávateľsky slovenská firma Semos," povedala ČTK ešte v piatok hovorkyňa firmy Bögl a Krýsl Kateřina Plechatá.

Ministerstvo dopravy informovalo, že po páde podpornej konštrukcie sa zrútila betónovaná časť mosta dlhá asi 25 metrov a široká asi 15 metrov. V mieste tragédie je most vo výške 15 až 25 metrov nad terénom. Stavebné práce na mieste nešťastia boli kvôli vyšetrovaniu zastavené.

Už predtým minister vnútra Robert Kaliňák uviedol, že k tragédii zrejme došlo po kolapse oceľových skruží tvoriacich podpornú konštrukciu mosta. Vyjadrenie ministra potvrdil aj odborník na mostné konštrukcie Peter Paulík na svojom blogu na portáli Sme.sk. Upozornil, že nedošlo k zrúteniu mosta, ale jeho podpornej konštrukcie. Ukladal sa do nej betón, ktorý pred stuhnutím nemá žiadnu nosnosť, len samotnú konštrukciu zaťaží. Expert nevylučuje, že za zrútenie konštrukcie môže materiálová chyba skruže.

"Verím, že sa nešetrilo na nesprávnom mieste, to by bola asi najväčšia katastrofa," doplnil informáciu o zrejme chybnej podpornej konštrukcii R. Kaliňák, ktorý sa na miesto nešťastia v piatok dostavil. Neskôr povedal, že už postavené časti mosta bude treba zrejme demontovať. Ďalšie podobné stavby na Slovenskú chcú úrady preskúmať.

Slovenská polícia v prípade začala trestné stíhanie pre podozrenie zo všeobecného ohrozenia. Podľa policajnej hovorkyne Ingrid Stanovej vyšetrovatelia zaistili všetky materiály, denníky a dokumenty týkajúce sa stavby, na ktorej sa podieľala aj česká firma Bögl & Krýsl. Tá je v Česku ako subdodávateľ jedným z piatich účastníkov súdneho konania kvôli tragickej nehode v Studénke, kde sa v auguste 2008 zrútil most pred idúci vlak a zahynulo osem ľudí a desiatky ich skončili so zraneniami. Firma mala teraz na starosti aj betónovanie, v priebehu ktorého došlo k slovenskej tragédii, na samotné práce si ale najala prešovskú firmu Semos.

R. Kaliňák povedal, že účasť českej firmy na stavbe diaľnice, pri ktorej došlo k nešťastiu, vyvoláva kvôli nehode v Studénke "množstvo otázok". Dodal, že dlhšiu dobu pripravovaná novela zákona o verejnom obstarávaní by spoločnostiam, ktoré pri ich realizácii zlyhajú, mala zabrániť v účasti v tendroch podobného typu.

Most, kde k tragédii došlo, je súčasťou deväťkilometrového úseku budúcej diaľnice. V súťaži na jeho vybudovanie vlani uspel Bögl & Krýsl spolu so slovenskou stavebnou firmou Váhostav. Konzorcium ponúklo najnižšiu cenu (necelých 60 miliónov eur) zo všetkých 13 účastníkov tendra. Víťazná ponuka bola o približne tretinu lacnejšia ako štátny odhad hodnoty zákazky.

Zdroj: SITA/Rastislav Ovšonka

Za tragédiu zrejme môže chybná podpera.

Foto - SITA/Rastislav Ovšonka

  • Tlačiť
  • 16