Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Rast západoeurópskeho trhu zabezpečil až koncoročný finiš

18.03.2005, 09:55 | Roman Schönwiesner | © 2005 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Trh nových osobných automobilov v západnej Európe zaznamenal vlani prvý nárast po dvoch rokoch poklesu. Vďaka dobrým výsledkom zo záveru roka sa v roku 2004 predaj nových osobných áut na 18 trhoch západnej Európy medziročne zvýšil o 2,1 percenta na 14,5 milióna kusov.

K oživeniu trhu pomohla kombinácia vracajúceho sa hospodárskeho rastu a dôvery spotrebiteľov, ako aj vynovený modelový mix kombinovaný s čoraz výraznejšími zľavami výrobcov. Pozitívny efekt mal aj väčší počet decembrových pracovných dní. Vlaňajší výsledok je však stále o tristotisíc áut horší ako v roku 2001. V tomto roku bude trh podľa väčšiny prognóz balansovať medzi miernym rastom a stagnáciou.

Väčšinou rast

Štyri najväčšie trhy, na ktorých sa ročne predá viac ako dva milióny áut, vlani stagnovali. Ich výsledky sa medziročne pohybovali na úrovni plus mínus jedného percenta. Jediný pokles v tejto skupine vykázala Veľká Británia a najväčší medziročný rast o 0,9 percenta najväčší európsky trh Nemecko. Nečakane vysoký rast zaznamenal piaty najväčší západoeurópsky trh – Španielsko.

0503/0018zap.jpg

Celkovo v západnej Európe vlani klesli len štyri trhy. Na zvyšných štrnástich dopyt vzrástol. Najvyššiu dynamiku zaznamenali na malých trhoch Nórska a Dánska – zvýšenie o viac ako štvrtinu.

Domáci nestačia s dychom

Z pohľadu jednotlivých výrobcov zostáva na čele západoeurópskeho rebríčka tradičný líder Volkswagen (VW) s trhovým podielom 18,1 percenta. Napriek zľavám, ktoré poskytoval ku koncu roka, však koncern nedokázal rásť takým tempom ako celý trh a z trhového koláča stratil ďalšiu desatinu percenta.

„V Nemecku stále chýba dopyt súkromných osôb,“ varoval na januárovom autosalóne v Detroite prezident Ford of Europe Lewis Booth. Niektorí výrobcovia sa podľa neho v snahe zvýšiť predajné čísla v závere minulého roku uchýlili k dočasným registráciám vozidiel.

Zo stajne VW sa nedarilo najmä koncernovej značke Seat, ktorá napriek dynamickej expanzii domáceho španielskeho trhu vykázala medziročný pokles predaja. Naopak, nová Škoda Octavia je hlavnou príčinou, prečo Škoda Auto bola jedinou značkou koncernu, ktorá svoj trhový podiel v západnej Európe vlani zvýšila.

Nedarilo sa ani ostatným európskym koncernom s výnimkou dynamického BMW. Predaj vlani neudržali francúzske koncerny a taliansky Fiat sa ledva udržal na nule. Zľavy na modely Corsa a Astra ku koncu roka mierne pomohli značke Opel zo stajne General Motors. Celoročný rast je však pod priemerom trhu. „Trh je vrtkavý a v podstate sa nehýbe dopredu,“ myslí si prezident General Motors Europe Carl-Peter Forster. Na rok 2005 očakáva stagnáciu.

Ázijská fiesta sa nekončí

Výsledky Európanov na ich domovskom trhu ostro kontrastujú s Ázijčanmi. BMW, nemecký výrobca z horného cenového segmentu, a americký Ford boli jediní, komu sa podarilo zapojiť do pokračujúcej ázijskej fiesty, ktorá na trhu trvá už niekoľko rokov. Ford však za rast vďačí najmä luxusnejším značkám Volvo a Jaguar.

Všetky ázijské automobilky okrem Nissana dokázali vlani v západnej Európe expandovať. Väčšina si pripísala dvojciferný nárast predaja. Ázijskí producenti tak zvýšili svoj trhový podiel o viac ako jeden percentný bod na 17,3 percenta.

Registrácie nových osobných automobilov v západnej Európe

(ks)

Krajina

2004

2003

Medziročná zmena (%)

Belgicko

484 757

458 796

+5,7

Dánsko

120 484

96 076

+25,4

Fínsko

142 642

147 405

-3,2

Francúzsko

2 013 712

2 009 246

+0,2

Grécko

289 753

257 293

+12,6

Holandsko

483 885

488 841

-1,0

Írsko

154 141

145 223

+6,1

Luxembursko

48 234

43 620

+10,6

Nemecko

3 266 826

3 236 938

+0,9

Portugalsko

197 521

189 792

+4,1

Rakúsko

310 439

300 121

+3,4

Španielsko

1 517 518

1 382 109

+9,8

Švédsko

264 246

261 206

+1,2

Taliansko

2 258 861

2 247 043

+0,5

Veľká Británia

2 567 269

2 579 050

-0,5

EÚ - 15

14 120 288

13 842 759

+2,0

Island

11 968

9 885

+21,1

Nórsko

115 645

89 921

+28,6

Švajčiarsko

268 978

270 309

-0,5

EZVO spolu

396 591

370 115

+7,2

Západná Európa spolu

14 516 879

14 212 874

+2,1

PRAMEŇ: ACEA

Najsilnejším japonským výrobcom je celosvetovo Toyota. Vlani v západnej Európe stúpol jej predaj o 7,1 percenta, čím dokázala svoj trhový podiel zvýšiť už na päť percent. Japonským automobilkám pomohlo silné euro, ktoré stláča ceny áut vyrobených za morom.

Najväčšími víťazmi vlaňajška sú však jednoznačne kórejské automobilky. Spotrebitelia reagujú na cenovú dostupnosť ich modelov kombinovanú s čoraz atraktívnejším dizajnom a primeranejšou kvalitou. Základná výbava je často bohatšia ako u európskej konkurencie.

Rastový rekordér

Najväčší rast si pripísala Kia, ktorá stavia svoj prvý európsky závod na Slovensku. Vlani predala takmer 155-tisíc osobných automobilov, čo predstavuje medziročný rast o 44,4 percenta. Jej sestra a zároveň najväčšia kórejská automobilka Hyundai predala takmer dvakrát toľko čo Kia, pričom medziročne zvýšila výsledky takmer o štvrtinu. Hyundai a Kia vlani kontrolovali na trhu západnej Európy 3,2-percentný podiel. Dynamika ich predaja pritom ďalej rastie. V decembri minulého roka Kia medziročne zvýšila predaj takmer na dvojnásobok a Hyundai viac ako o polovicu.

Zahanbiť sa nedala ani značka Daewoo, ktorú pod svojimi krídlami do hry vrátila svetová jednotka General Motors. Od začiatku roku však značka Daewoo vo väčšine krajín Európy končí. Produkciu kórejskej automobilky GM DAT budú Američania do Európy vyvážať pod americkou značkou Chevrolet.

Registrácie nových osobných automobilov v západnej Európe 

(ks)

Značka

2004

2003

Medziročná zmena (%)

Trhový podiel 2004 (%)

Trhový podiel 2003 (%)

Všetky značky

14 516 879

14 212 874

+2,1

100

100

VW Group

2 623 694

2 585 521

+1,5

18,1

18,2

Volkswagen

1 440 686

1 418 252

+1,6

9,9

10,0

Audi

554 855

544 852

+1,8

3,8

3,8

Seat

376 510

381 226

-1,2

2,6

2,7

Škoda

247 854

240 587

+3,0

1,7

1,7

Iné

3 789

604

n

0,0

0,0

PSA Group

2 036 251

2 105 068

-3,3

14,0

14,8

Peugeot

1 148 646

1 196 338

-4,0

7,9

8,4

Citroën

887 605

908 730

-2,3

6,1

6,4

Ford Group

1 624 847

1 562 678

+4,0

11,2

11,0

Ford

1 248 115

1 227 010

+1,7

8,6

8,6

Volvo

247 457

216 016

+14,6

1,7

1,5

Land Rover

70 761

70 973

-0,3

0,5

0,5

Jaguar

58 514

48 679

+20,2

0,4

0,3

Renault

1 488 895

1 505 155

-1,1

10,3

10,6

GM Group

1 393 471

1 384 728

+0,6

9,6

9,7

Opel/ Vauxhall

1 311 579

1 310 604

+0,1

9,0

9,2

Saab

80 361

73 237

+9,7

0,6

0,5

GM (US)

1 531

887

+72,6

0,0

0,0

Fiat Group

1 055 602

1 055 555

+0,0

7,3

7,4

Fiat

782 429

792 220

-1,2

5,4

5,6

Lancia

115 112

100 155

+14,9

0,8

0,7

Alfa Romeo

153 429

159 352

-3,7

1,1

1,1

Iné

4 632

3 828

+21,0

0,0

0,0

DaimlerChrysler

912 775

922 047

-1,0

6,3

6,5

Mercedes

689 661

717 850

-3,9

4,8

5,1

Smart

134 879

111 629

+20,8

0,9

0,8

Chrysler

88 235

92 568

-4,7

0,6

0,7

Toyota a Lexus

725 687

677 648

+7,1

5,0

4,8

BMW Group

703 285

627 006

+12,2

4,8

4,4

BMW

579 632

510 859

+13,5

4,0

3,6

Mini

123 653

116 147

+6,5

0,9

0,8

Nissan

366 025

398 568

-8,2

2,5

2,8

Hyundai

298 089

244 736

+21,8

2,1

1,7

Mazda

245 948

207 235

+18,7

1,7

1,5

Honda

217 216

192 068

+13,1

1,5

1,4

Suzuki

164 478

147 172

+11,8

1,1

1,0

Kia

154 803

107 170

+44,4

1,1

0,8

Daewoo

137 959

115 615

+19,3

1,0

0,8

MG Rover Group

113 469

135 756

-16,4

0,8

1,0

Mitsubishi

118 571

116 495

+1,8

0,8

0,8

Iní Japonci

72 797

67 183

+8,4

0,5

0,5

Iné značky

63 017

55 470

+13,6

0,4

0,4

n - nevykazuje sa

PRAMEŇ: ACEA

Foto – Roman Schönwiesner

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)