Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

RegioJet je dvakrát produktívnejší ako ZSSK. Má to však háčik

05.10.2018 | Ján Kováč

Diskusia (22 reakcií) Pravidlá diskusie

05.10.2018 | Niless

Nema to ziaden hacik. RegioJET musi zarobit, ZSSK staci robit, stat dofinancuje.

ZSSK obsluhuje aj malo vykonne trate...to ano obsluhuje, ale preco? Len tak by ma zaujimalo jazdiace osobaciky, kde casto vidno nie poloprazdny ale prazdny vlak ake maju vytazenie a ake maju naklady. Pride mi ako luxus vypravit vlak za X tisic € aby sa odviezlo 10 ludi, z toho 5 za 2-3 € a dalsi zadarmo. Ale nech mi niekto vysvetli preco kraj kupuje take sluzby? A preco vobec ZSSK vypravi taky vlak. A vobec v krajine kde zdravotna starostlivost je na urovni rozvojovej zeme preco dotujeme taketo vlaky?

Takisto vcerajsie rychliky preco sa nepredavali za vyssie ceny ako napr. pri IC vlakoch ked ide o den so silnym vytazenim , je to normalna vec. Ale co cakam ked polovica rychlika sa viezla zadarmo a s miestenkou za 1€.
Ano vela ludia argumentuje bohuzial sluzba verejnosti, no poviem ze sluzba verejnosti vyzera inak, skor by sa to malo volat Ficova sluzba zadarmo aby sme vedeli na com sme.

Je uplne mylne aby stat mal udrzat zel. spojenie do kazdej diery. Ako k tomu pridu ludia kde zeleznica nie je (napr. Stropkov, alebo Trebisov kde sa trat uz ani neudrziava...)

05.10.2018 | @@@

no a ?...a čo že na nejakej trati chodi 10 ludi ?...možno tak chodia v nejaku hodinu ale v inu hodinu je vlak plny a podobne .....štat nemože na ludi pozerať ako na nejake stroje alebo ako sa na to pozera sulik že ja mam 5 milionov eur tak aj ostatny maju rovnake možnosti :P

05.10.2018 | Niless

TIe vlaky mi chodia poza zahradu takze dost casto vidim ako su obsadene osobne vlaky. Rano pracujuci a studenti ktori by sa zmestili do jedneho vozna namiesto troch ktore taha lokomotiva, poobede studenti a vecer pracujuci ktori by sa takisto zmestili do jedneho vozna, cez den par ludi co ide k lekarovi ci nejaky dochodca, cez vikendy takmer nic. Vytazenost osobnych vlakov je podla mojho skromneho ale realneho nazoru hlboko pod 25%. Uz len to ze taha dva prazdne vagony su naklady navyse.
Stat nemoze pozerat na financnu stranku veci? Ok tak potom tie slovenske aerolinie co chce zaviest DAnko nech lietaju BA- Zilina, Ba - Poprad aj Ba- Sliac a do BJ nech lietaju tie nove BlackHawky....ved co. A nech aj tam daju listky zadarmo. Ci u leteckych dopravcov by to bolo drahe a vyzera to ako nezmysel? PRe mna tych 0,5 mld. € co rocne ide na zeleznice a drahy su nezmysel. Mame spolupatricnost v zdravotnictve, v socialnej politike, skolstve teraz aj v cestovani, zachvilu v obedoch na skolach, kde to skonci? Mozno raz pridu socialisti s tym aby spolupatricnost zavladla aj v sexe a aby som sa podelil o svoju drahu polovicku s tymi co si z nejakych dovodov nedokazali vybudovat vztah, alebo uz aj deti budem poziciavat bezdetnym parom? Ved na ludi sa nemozno divat ako na excelovsky subor. lenze veritelia, banky, investor a cela ekonomika maju len tie tabulky a podla nich sa kruti svet. A dokonca aj v mojej rodine a domacnosti je jednoducha tabulka prijmy vydaje a moja spolupatricnost k mojim detom ktore mam radsej ako seba konci pri vyske mojich prijmov ocistenych od nakladov.

Asi tak....

05.10.2018 | Roman Kanala

Náklady sú podľa trate, lebo ak je trať v prevádzke, musí byť všade obsadená. Na každej stanici musí byť výpravca a výhybkár. Vo vlaku strojvodca a sprievodca, ktorý na neobsadených zastávkach robí aj výpravcu. Výpravca je funkcia z 19. storočia, dnes by sa mu dalo hovoriť aj povaľač. Dalo by sa to všetko aj elektronicky, ale bolo by treba zmeniť signalizáciu v centrále a v rušňoch.

Opotrebenie a spotreba energie je zhruba rovnaká pre jeden vozeň a tri vozne. Tadiaľ úspory nevedú. Skôr vybrať viac na tarifoch a nechať šoférov v zápchach, nech si ich dobre užijú. Trhová rovnováha sa niekde ustanoví.

05.10.2018 | @@@

mnohokrat na tych tratiach je to tak že ta suprava sa len vrati spať takže ak ide plna tam vrati sa napriklad spať poloprazdna prave preto že museli pripojiť viac voznov tam ....takže nie vždy je to o tom čo pišeš ty inak by sa stavalo že na nejakom mieste by sa tie vozne museli zhromaždovať lebo teraz to nie je potrebne ...to si teraz napisal asi niečo take ako ked si zaplatiš taxik do hornej dolnej ale on sa nemože vratiť spať pokial z hornej dolnej nenajde niekoho kto by chcel isť spať

05.10.2018 | bluehen

Produktivita o ktorej pisu = celkovy pocet najazdenych km/pocet zamestnancov. Eura nikde. Aspon v ne-piano casti.

05.10.2018 | modryslon

Tu je pár čísel: https://dennikn.sk/...

06.10.2018 | Niless

Tie cisla som si precital, v mnohom ma generalny pravdu aj v tej zatratenej doprave zadarmo. Ale kurna nech sa vezu zadarmo vtedy ked vlak nie je vytazeny nie stvrtok a piatok aby clovek z roboty cestoval domov postojačky lebo študentici si nakupili listky zadarmo a k tomu rezervacia miesta za jedno €. Ako k tomu pridem ja ktory do zeleznic sype rocne tisice € cez listky a dane? Mam nacestovane vlakom od 1999 do sucasnosti mozno viac ako mil.km a poviem ze cestovanie kvalitativne sa nejako nezdvihlo. Maximum je to ze polovicu rychlika na trati BB-BA su nove a druhá polovica staré vozne. A tiez by bolo zaujímavé počuť o hospodarnosti oprav a najma kvalite dodavok opravoni v trnave a vrutkach. Zaujímavé ze v CR sú dráhy kdesi uplne inde co sa tyka kvality dopravy.

07.10.2018 | orangutan

Prečo sú ČD inde? Sype sa tam oveľa viac peňazí. Všetkým je jasné, že v súčasnom režime ZSR aj ZSSK dlho nevydržia.
Železnica je dosť lacná aj pre tých, čo si kupujú lístky. Moc by som nevyskakoval. Vyskakovať môžu tí, čo vlakmi nechodia, iba autami. No tí by si to mohli tiež premyslieť, lebo asi by sa im nepáčilo, keby ľudia z vlakov prešli úplne na autá.

07.10.2018 | orangutan

Aké služby kupujú kraje? Kraje za vlaky nič neplatia. Objednáva to štát cez MDV SR... Neviem načo do toho ťaháš kraje. Tie platia SAD-ky a nerobí to dobrotu.

Jediné zlé je, že ZSSK v rámci obsluhy územia prevádzkuje prepravu osôb na tratiach, ktoré sú prudko nerentabilné, lenže pokým do toho budú kafrať politici... Lebo ak idú vlaky každé 3-4 hodiny, tak to sa neoplatí. Ani pre štát ani pre potencionálnych záujemcov. Lenže aby vlaky chodili častejšie, štát by si musel objednať viac spojov a to sú peniaze navyše.
Ak RegioJet je viac produktívny, tak jedným z faktorov je, že politici mu dohodili veľmi potencionálnu trať a ako bonus objednali oveľa väčšie výkony. Samozrejme, keďže rozpočet sa asi nezvyšoval, tak čo sa dalo na tú trať, to sa muselo odobrať ZSSK inde... Potom ZSSK robí málo obratov, rušne stoja, pracovníci sedia a o efektivite sa nemôžeme baviť. Toto sú veci, ktoré kompetentní, či už ZSSK, ministerstvo dopravy alebo aj ministerstvo financií dobre poznajú.
Takže prečo ZSSK vypraví vlak, ktorý robí stratu? Lebo si ho objednal štát.
Jasné že sa nerieši, že v okolí BA,ZA a KE ľudia stoja vo vlakoch, čo je veľmi nebezpečné. Na to všetci prídu, keď sa stane nejaká mimoriadnosť.

Ceny lístkov reguluje štát myslím že prostredníctvom vyhlášiek príslušného úradu, ZSSK tam bude mať určite obmedzené možnosti. Práve Ficove "vlaky zadarmo" zvýšili vyťaženosť vlakov. Je to kus na škodu veci, ale za tie peniaze, čo sa mohli inak kľudne rozkradnúť, je to z tých prijateľnejších sociálnych balíčkov.
Kopa platiacich si mylne myslí, ako oni bezplatným platia jazdy. Bohužiaľ, aj ten čo platí celý lístok ho má dotovaný, nakoľko ŽSR dostávajú cca 290 miliónov eur na prevádzku železničných tratí (kus sa to mení ako sa menia poplatky za dopravné cesty, čo je príjem ŽSR za služby) a ZSSK dostáva cca 210 miliónov eur (objednávka vlakov po celom Slovensku). Keby sme hľadeli na zisky, tak zostanú IC-čka a nejaký ten rýchlik BA - ZA - KE. Preto aj RJ zastavoval v každom zadku, keď prevádzkoval BA - KE.

Trebišov trať má. Ide sa tam postaviť nový terminál... Chodia tadiaľ rýchliky do Humenného, ide sa elektrifikovať trať Bánovce nad Ondavou - Strážske - Humenné z eurofondov.

Svojho času prišla z EU myšlienka, načo máme toľko nemocníc. Máme polovicu zrušiť...

05.10.2018 | zakaznik

ZSSK nieže nemá zálohy, ale nemá ani súpravy na platný grafikon!

Podľa grafikonu sa má vlak v Trnave otočiť za 8 minút naspäť do Bratislavy. Ale nemajú tam obojsmernú jednotku, ale majú lokomotívu, ktorá musí obehnúť vagóny! Čo je procedúra, ktorá trvá 20 minút. Keď večer bude váš osobný vlak meškať 40 minút, tak toto je dôvod.

Takže opravte si bludy v článku, ktoré vám narozprávali ersékovi ratlíci.

05.10.2018 | Laco_100

A ste si istý, že obeh súpravy trvá 20 minút? Alebo ste to číslo len tak vymyslel, len aby ste napísali niečo zle? Ja som minule videl obeh súpravy lokomotívou a trvalo to necelých 5 minút. A nepovedal mi to žiaden ratlík, dokonca ani Érsekov. Druhýkrát skúste aj Vy písať menej bludov

05.10.2018 | zakaznik

Od zastavenia po rozbeh to trvá 20 minút. Za 5 minút nie je možné splniť všetky predpisy.

05.10.2018 | Jaroslav Raztocny

Su tu 2 pohlady, ktore su v rozpore:
Spolupatricnost vs Ekonomicka efektivnost
Spolupatricnost je opravneny pohlad. V tomto pripade chcu obcania statu dostupnost vlakoveho spojenia (nech uz je dovod akykolvek). Bolo by zaujimave vidiet sumarny potom hlad moznosti (bus,vlak) v danom regione a vytazenost.
Ekonomicka efektivnost je pozadovana skupinou obcanov statu, ktori si uvedomuju, ze dlhy treba platit, az nasledne sa zabavat.
Zaver:
Kedze stat, v tomto pripade obcanmi zvoleni zastupci (poslanci, vlada), zabezpecuje vykon riadenia statneho dopravcu (cez dohodeny management), tak chyba jasna metrika nakladov na prevadzku tej, ktorej trate. Dovod je jasny - preco si kazit volebne obdobie. Tato cierna diera bude trvat dovtedy, kym nebude jasne stanovena zodpovednost za rozhodnutia. Co je v nedohladne.

05.10.2018 | SamuelLw

RegioJet - Bývalý zaměstnanec - Steward - Praha, do roku 2016.

https://www.vimvic....

05.10.2018 | Mikil

V nemecku r. 1997 keď bol motorový vlak prázdny, ostalo asi 8 cestujúcich, tak sprievodca informoval cestujúcich, že na najbližšej stanici ich budú čakať 2 taxíky, ktorých odvezú do konečnej stanice cca 25 km. Taxikár ma vždy odviezol až pred dom. Taxi služba mala dohodu s regionálnym prepravcom, ktorý každý večer čakal na telefonát, koľko taxíkov ma poslať.

05.10.2018 | Bojan N Božinovski

Čítam tu rôzne názory. Môj je takýto. Súhlasím aj s tým, že je to služba verejnosti ale súhlasím, že trocha treba aj pozerať na financie ZSSK. Druhá vec, keď RegioJet ako súkromná firma niekde funguje, prečo nemôžu byť súkromníkom dodelene viaceré trate? Samozrejme nie len jednému ale viacerým, veď konkurencia drží ceny a zlepšuje služby. VIdeli sme na trati BA-KE a vidím na trati KE-Praha(lístok od 10eur, infotainment, ešte keby to bolo 3-4h miesto 7 uplna paráda). Čo sa týka tých malo vyťažených trati- naozaj, ako bolo spomenuté- nech sa najde spôsob zmeniť to- busy, taxíky, alebo stači znížíť počet vlakov a vďaka tomu sa zníží strata a zvýši vyťaženosť. Na druhej strane už dlhe roky ma ZSSK problem zaradiť do grafikonu o 2-3 IC vlaky v piatok a v nedelu viac, ktoré by sa naplnili z BA do KE a do HE. Prečo? Šanca dodať službu ľudom a zároveň zarobiť na neprofitabilne dni. Sú príklady štátnych železníc v rôzných krajínach kde to funguje trocha lepšie než na Slovensku- napr aj v CZ a v AT. Netreba po rozumy chodiť ďaleko. A ja by som si len prial nech su vlaky trocha rýchlejšie a pohodlnejšie(v 21. storočí čisté sedadla a funkčné wifi by mali byť samozrejmosťou)

07.10.2018 | orangutan

1. Veľa súkromníkov tu nemáš.
2. Znížením počtu vlakov vyženieš ľudí z vlakov. Už sa to robilo, železnice to majú odskúšané. Niekde už ani nie je čo škrtať, keď vlak ide riedko. Drží sa to tam iba pre politické body.
3. Pre pridanie IC v piatok a nedeľu musíš mať nejaké vhodné lokomotívy a vozne navyše. Držať potom dve-tri súpravy len tak v Humennom alebo KE do nedele je určite veľmi efektívne a rentabilné. A čo utorok, streda a štvrtok? To nikto normálny v trhovom prostredí neurobí. Stojaca súprava nikdy nezarobí, viď RegioJet a jeho obraty.

06.10.2018 | Truhlik999

Uvoľniť dopravu pre súkromných poskytovateľov a prestať to financovať z nasich dani.


To ke jedine funkcne riešenie.


Vsetko ostatne je šit.

Smrdí a upálením každého, kto sa toho dotkne

06.10.2018 | @@@

bez štatnej dotacie cele železnice zaniknu ,....preto osobna železnična doprava je dotovana všade po svete aj v usa ....

06.10.2018 | Niless

Ale nezanikla. Zeleznica ma byť alternatíva pre dopravu na dlhe vzdialenosti kde cas na prepravu je kratsi ako lietadlom a takisto pri husto obývaný oblastiach ako su satelity kde je potrebne presunut viac ludi. Osobaky na SR su bezodna studna ktoru treba zrusit na slabých tratiach. A ak zeleznice potrebuju 0,5 mld. Rocne aby boli konkurenciou pre dialkove busy tak to treba nastaviť tak aby ti co to sponzoruju nevideli bezodnu studnu na peniaze ale hlavne aby ti co to nefinancuju sa nevozili zadarmo.

07.10.2018 | zakaznik

Je dotovaná, pretože je to čierna diera. V USA to majú historicky pekne zdokumentované. Hromadná doprava na železnici, vode aj cestách tam fungovala trhovo, až kým nejaký vydriduch neprišiel za politikmi, ktorí mu za úplatu vybavili monopol.

Samozrejme aj tu v Európe za nájde dosť ľudí, na rozumovej úrovni "Meee, ako by sme organizovali presun ľudí v kovovej krabici na kolečkách, keby nebolo štátu?". Prípadne "hmmm, ako zalievať oheň prúdom vody, bez plošného výberu výpalného?"

Ale žiaľ...