Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Novým kráľom európskych železníc je vlaková sieť s čudným pozadím

12.08.2019 | Adrián Berecz

Diskusia (8 reakcií) Pravidlá diskusie

12.08.2019 | Jaro Polakovič

Ci ide alebo nejde o politicky projekt mi je srdecne jedno. Z leteckej dopravy sa stala najma kontrola a clovek vela casu stravi NEEFEKTIVNE na letisku. Rychlozeleznicu povazujem za dobry ekvivalent k leteckej doprave a najma je ekologickejsia.

12.08.2019 | Roman Kanala

"Na tejto trase premáva približne každú hodinu 17-krát denne."

To znamená, že premáva každú hodinu 17-krát, alebo denne 17-krát?

14.08.2019 | asdfasdf

Budeme jest deti. Budeme jest, deti......asi tak ;)

12.08.2019 | Roman Kanala

Nasledovné už nie je oprava škriatka, ale komentár k podstate veci. Analógia s fašistami v Žiline sa natíska spontánne.

"Zástupcovia štátneho prevádzkovateľa Renfe opakovane uvádzajú, že ich rýchlovlaky predávajú dostatok lístkov na pokrytie prevádzkových nákladov a nepotrebujú žiadne vládne dotácie. Kritici však stále nie sú presvedčení, že v čase krízy mala mať AVE vyššiu prioritu ako administratívna reforma, verejný dôchodkový či daňový systém, píše Railway Technology s tým, že expanzia AVE bola zväčša poháňaná skôr z politických dôvodov než z nevyhnutnosti."

Na Žilinu sa trať rekonštruuje na smiešnych 160 km/h. Odkaz neviem zreprodukovať, asi som ho čítal niekde v diskusii, ale vraj nejaká firma chcela urobiť trať na nejakom krátkom úseku kompatibilnou s 200 km rýchlosťou, ale im klepli po prstoch, že by sa to potom nedalo rekonštruovať ešte raz.

Rekonštrukciu potrebujú trate od Palárikova cez Zvolen na Košice. To sú trate ešte od Franza Jozefa. Na tom by nebolo nič zlého, aj mnohé švajčiarske, francúzske, talianske trate majú 150 rokov. Tie už ale prešli niekoľkonásobnou rekonštrukciou a sú elektrifikované. Na stúpaní z Lóvinobane na Kriváň komunisti v 70-tych rokoch rektifikovali trať, odstránili nadložie nad tunelmi a trať je dvojkoľajná, ale nie elektrifikovaná. Podobne na stúpaní od Turne na Sorošku. No sú tam stále úseky so 40 km/h. Od plyšového prevratu sa tam neurobilo nič, než že Prokopovič tam zrušil premávku na mnohých tratiach.

Diaľnica sa stavia fašistom na Žilinu. Letisko sa zrekonštruovalo fašistom na Žilinu, no dnes zíva prázdnotou. Estakáda na vode a tunel na D3 sa staval fašistom na Žilinu. Pri Skalitom sa stavala zbytočná, prázdna diaľnica fašistom na Žilinu. Višňové sa stavia fašistom na Žilinu. A zbytok krajiny stoná, plače, umiera.

13.08.2019 | ivansk

ti praskne žilka, D3 nie je pre Žilinu, Višňové sa stavia kôli tranzitu a nie pre Žilinu a letisko sa používa na výuku v rámci ŽU.

13.08.2019 | Roman Kanala

Naozaj potrebná tranzitná trasa v smere sever - juh je E77 Budapest - Krakov - Varsava - Gdansk, ktorá prechádza cez Sahy, Donovaly, Ruzomberok, Dolny Kubin, Trstenú. Tzv. D3 je postavená proti pravidlám, lebo dialnica sa nesmie stavat v polprofile, ak nie je pre Zilinu. Správne tam mala byt rekonstruovaná cesta I. triedy, v najlepsom prípade rychlostná cesta v polprofile, a nie najvyssí viadukt v Strednej Európe.

Visnové sa stavia pre Lietavskú Lúcku. Tranzitná trasa by bola viedla od Povazskej na Precín, Rajec, Vrútky. Bola by kratsia, lacnejsia, usetril by sa jeden tunel. Ale to sa nepácilo Ziline.

Letisko na vyuku pre Zeleznicné uciliste, no prosím, preco nie. Ale preco potom don nastrkat sto miliónov na rekonstrukciu? Naco nakúpit trolejbusy, aby stáli v depe v Ziline, ked ich treba v Bratislave, vof Kosicoch i v Bystrici? Preco sa osobné vláciky teraz nakúpili len a len pre Zilinu? Pandrava nenazraná.

13.08.2019 | Roman Kanala

Na východ nové vlaky neprídu. Žilina dostane 25 súprav
Železničné koľaje brázdia štyridsaťročné vozne, nové sú v nedohľadne.
Korzár SME 12. aug 2019 o 0:00 Michal Frank
https://presov.korz...

13.08.2019 | 29491

Ten článok je nie celkom vydarený kompilát viacerých článkov, pričom autor neovláda základné súvislosti a neustriehol ani niektoré údaje, ktoré sú v jeho zdrojových článkoch rozdielne. Vysokorýchlostná železničná sieť v Španielsku je v súčasnosti dlhá asi 3240 km (podľa ADIF-u dokonca 3410 km, závisí to od definovaných kritérií). Prevádzkuje ju ADIF - manažér infraštruktúry (ako ŽSR na Slovensku). RENFE je dopravná spoločnosť, ktorá prevádzkuje dopravu na dráhe (ako ZSSK na Slovensku). RENFE zabezpečuje niekoľko typov vysokorýchlostných služieb - AVE na veľké vzdialenosti, Avant na stredné vzdialenosti (cca do 200 km) a Alvia (vlaky so zmenou rozchodu 1435/1668 mm). Rentabilnosť investícií do vysokorýchlostnej siete je skutočne otázna, navyše služby Avant a Alvia sú dotované štátom (!). Preto sú niektoré novšie vysokorýchlostné trate v Španielsku (čiastočne) jednokoľajné. Zároveň najnovšie španielske rýchlovlaky majú v 2. triede až 5 sedadiel v jednom rade (usporiadanie 3+2), v prvej triede sú 4 sedadlá v jednom rade (2+2). Na druhej strane skúsenosti ADIF-u a RENFE využívajú aj iné krajiny krajiny pri stavbe vysokorýchlostnej siete. Mimochodom, interiér rýchlovlaku zobrazený pri článku nie je zo Španielska, ale zo Saudskej Arábie z rýchlotrate Mekka - Medina (trať stavali Španieli, vlak bol vyrobený v Španielsku). Liberalizácia vysokorýchlostnej dopravy sa chystá nielen vo Francúzsku, ale aj v Španielsku. To je aj dôvod, prečo chce RENFE rozšíriť svoju pôsobnosť na francúzskej sieti LGV (premávajú po nej vlaky TGV).