Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Samsung je najväčší, predbehol VW

01.07.2010, 16:00 | Ján Kovalčík

Kríza otriasla gigantmi a zamiešala poradie najväčších firiem na Slovensku

  • Tlačiť
  • 0

Nevídane prudké prepady objednávok a následne i tržieb, zhoršené výsledky hospodárenia i vynútené prepúšťanie. Takáto bola v roku 2009 realita biznisu pre stovky, ak nie tisíce slovenských firiem. Kríza zanechala výraznú stopu aj v aktuálnom rebríčku TOP 200 najväčších nefinančných spoločností Slovenska podľa tržieb. Premiešala aj poradie na čele.

Volkswagenu Slovakia, dlhoročnému lídrovi rebríčka, výkony padli až o 43 percent a prvýkrát po vyše desaťročí neobhájil svoju pozíciu. Pre orientáciu na drahšie vozidlá kategórie SUV, ktorých predaj sa v období recesie prepadol najviac, si bratislavský Volkswagen krízu odniesol podstatne viac ako iné závody automobiliek.

Novým lídrom rebríčka TOP 200 je prvýkrát Samsung Electronics Slovakia, ktorý býval trojkou. Galantský závod finalizujúci milióny LCD televízorov preplával krízou len s miernym poklesom tržieb. Vlani bol prvýkrát aj najväčším exportérom SR. Vďaka úspešným novým modelom televízorov a zásadnej zmene organizácie výroby to zvládol aj s výrazne menším počtom pracovníkov. Okrem Volkswagenu preskočil aj Slovnaft, ktorému tržby klesli o vyše štvrtinu a zaknihoval svoju prvú stratu po desiatich rokoch.

O najviac priečok nadol sa v prvej desiatke zosunul U.S. Steel Košice. Prepad výkonov o bezmála dve pätiny znamenal zostup zo štvrtej až na siedmu priečku. Tak nízko v rebríčku TOP 200 košickí oceliari ešte neboli. Vôbec najprudšie prepady tržieb v rebríčku TOP 200 postihli práve hutníkov: oravského výrobcu ferozliatin OFZ (-62 %), Železiarne Podbrezová (-56 %) a štyroch obchodníkov s hutníckymi komoditami (poklesy o zhruba polovicu). Podstatne menším výkyvom podliehajú tržby energetikov. SPP síce klesli o vyše desatinu, no zostali nad úrovňou roka 2007. Slovenské elektrárne ako dominantný výrobca elektriny a Západoslovenská energetika ako jej najväčší distribútor tržby zvýšili o štyri percentá. Svoje pozície v Top 10 si tak upevnili i vylepšili.

top200

Súhrnné tržby spoločností v TOP 200 vlani klesli o vyše 15 percent, čo nemá v histórii tohto rebríčka obdobu. Medziročný rast si pripísala menej ako štvrtina z 200 najväčších nefinančných spoločností Slovenska. Dvojciferné nárasty v roku 2009 zaknihovala iba osmina firiem z TOP 200, ale dvojciferné poklesy celá polovica.

Popri hutníctve najvýraznejšie padali výkony výrobcom z automotive brandže. Z 18 výrobcov automobilov a ich komponentov v rebríčku TOP 200 klesli tržby sedemnástim. Jedine PCA Slovakia v Trnave ich dokázal zvýšiť. Vďaka výrobe nového modelu malého auta najviac vyťažil zo šrotovného. Po predvlaňajšej stagnácii zvýšil tržby o vyše desatinu a postúpil v TOP 200 z ôsmej na šiestu priečku. Vymenil si tak pozíciu s Kia Motors Slovakia. Žilinská automobilka po predvlaňajšom silnom raste v roku 2009 napriek štrotovnému stratila z tržieb vyše pätinu.

Po rekordne silných rokoch vlani rátali poklesy tržieb v desiatkach percent aj všetci veľkí výrobcovia stavebných materiálov. Medzi stavebnými spoločnosťami sa však našli také, čo tržby aj zvýšili – väčšinou vďaka dobiehaniu kontraktom z lepších čias. V elektrotechnickom priemysle boli výnimkou z poklesu iba dva rozbiehajúce sa závody vo Voderadoch pri Trnave – Samsung Electronics LCD Slovakia a jeho dodávateľ Hansol LCD Slovakia. Expandujúca produkcia obrazoviek LCD televízorov ich posunula v rebríčku nahor o desiatky priečok.

K firmám s najvyšším nárastom tržieb sa zaradil aj Kaufland Slovenská republika. Vyše 21-percentná dynamika bola vôbec najvyššia v prvej dvadsiatke rebríčka TOP 200 i medzi početnou skupinou obchodníkov v rebríčku. Súvisí to s pokračujúcou expanziou tohto reťazca, o ktorej svedčí i fakt, že vlani vytvoril najviac nových pracovných miest zo všetkých spoločností na Slovensku. Komu uberá z biznisu, ukazujú čísla Tesco Stores SR. Síce naďalej zostáva najväčším obchodným reťazcom v krajine, vlaňajší pokles tržieb o vyše 15 percent však z jeho náskoku pred konkurentmi opäť ubral. Poklesom sa vlani síce nevyhli ani iní maloobchodníci, no väčšinou stratili z obratu menej. V rebríčku obchodníkov ukázali tradičnú imúnnosť proti kríze predajcovia cigariet a liekov.

Článok vyšiel v špeciálnej prílohe TREND Top 200, ktorá sa predáva s aktuálnym vydaním TRENDU č. 26. Obsahuje rebríček 200 najväčších nefinančných podnikov Slovenska podľa tržieb.

Foto na titulke - Vlado Benko

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)