Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Zamestnanec na prvom mieste. Šéfovia veľkých firiem chcú zmeniť kapitalizmus

22.08.2019, 14:00 | Tomáš Zemko | © 2019 News and Media Holding

Akcionár na prvom mieste. Peniaze hýbu svetom. Alebo maximalizácia ziskov za každú cenu. Tieto heslá razí zrejme nejeden šéf veľkej firmy. Čas tejto filozofie sa však môže chýliť ku koncu. Veľké firmy si začínajú uvedomovať, že na prvom mieste by nemali byť iba záujmy akcionárov.

  • Tlačiť
  • 12

Tagy

firmy

„Chamtivosť je dobrá,“ znie známa hláška postavy Gordona Gekka z filmu Wall Street, ktorá má charakterizovať honbu za ziskom. Podnikanie v tomto duchu sa však dostáva pod tlak. 181 šéfov veľkých firiem zo Spojených štátoch amerických, vydalo spoločné vyhlásenie, v ktorom sa zamýšľajú, ako veľké firmy vníma verejnosť a čo je vlastne zmyslom biznisu.

Neprehliadnite

Medzi nimi boli mená z takých firiem ako napríklad Apple, Amazon, American Airlines, AT&T, JPMorgan Chase či Chevron. Toto zoskupenie s názvom Okrúhly stôl biznisu je tiež známe lobistickými záujmami a prezýva sa aj ako „hlas korporátnej Ameriky“. Slovami šéfa veľkej investičnej banky JPMorgan Chase a zároveň vedúceho združenia Jamieho Dimona, „ľudia si zaslúžila ekonomiku, ktorá prostredníctvom tvrdej práce a kreativity dovolí každému uspieť a viesť plnohodnotný život“.

Problémové príjmy

K zamysleniu sa ich zrejme donútila spoločenská situácia v Spojených štátoch amerických, kde verejnosť na veľké firmy nepozerá s prílišným optimizmom. Alebo ich možno prinútil zamyslieť sa problém príjmovej nerovnosti, kde horné percento bohatne závratnou rýchlosťou a „bežnému človeku strednej triedy“ sa až tak dobre nedarí. Dosvedčuje to aj rast reálnych príjmov, ktoré zmapoval Economic Policy Institute (EPI).

Samozrejme, s dátami o príjmovej nerovnosti to nie je také jednoduché. Existujú výhrady, že napriek tomu, že v štatistikách nevidieť rast príjmov ľudí, nové technológie robia život čoraz lepším a pohodlnejším. Ak by ste chceli vedieť, koľko zarába taký CEO v najväčších amerických firmách, tu je pekný prehľad.

Jamie Dimon, šéf investičnej banky JPMorgan ChaseZdroj: Gettyimages.com

Najlepšie platení šéfovia 100 spoločností zarábajú 254-krát toľko, ako je mediánový plat zamestnanca, ktorý pracuje v ich firmách. Zároveň iba pár dní pred vyhlásením vydal inštitút EPI štúdiu, v ktorej zverejnil, že od roku 1978 narástli zárobky najvyšším šéfom o 940 percent, zatiaľ čo za rovnaké obdobie zamestnancom iba o 12 percent.

Prečo sa lídri biznisu zamýšľajú nad problémami práve v tomto čase? Ich vyhlásenie prichádza v čase, keď krajina čelí spomínanej príjmovej nerovnosti či zlým pracovným podmienkam, píšu New York Times. Technologické giganty ako Facebook či Google zase čelia zvýšenej pozornosti regulátorov. A veľkej obľube sa tešia aj výrazne ľavicoví politici ako napríklad Bernie Sanders či senátorka Elizabeth Warrenová, ktorí by možno pred pár dekádami boli nemysliteľní ako silní uchádzači o Biely dom.

V nespokojnosti sa zrejme zrkadlia aj úspechy populistov naprieč európskymi krajinami a v neposlednom rade aj v Spojených štátoch, na čele ktorých je Donald Trump, sám známy veľkohubými vyhláseniami, klamstvami či správaním skôr televíznej celebrity ako štátnika. Keď sa do tohto koktailu primieša už spomínaná ekonomická nerovnosť, vzniká výbušná zmes.

Ideológia akcionára na prvom mieste končí

V každom prípade, „kapitáni biznisu“ zrejme náladu v spoločnosti vnímajú, a tak sa rozhodli, že možno je na čase zmeniť pravidlá, na základe ktorých funguje kapitalizmus. Po niekoľkohodinovom stretnutí sa zhodli na jednom – musia vylepšiť obraz, ako ich ľudia vnímajú. Vzniklo z toho vyhlásenie s názvom „Zmysel korporácie“.

Firmy sa zhodli, že záujem akcionárov by nemal byť na prvom mieste. 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS
s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 12

Tagy firmy