Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Slávny architekt nahrádza betón drevom

14.07.2017, 07:30 | ČTK

Na prvý pohľad sa diela Kenga Kumu stavbám či výškovým budovám podobajú len pramálo. Slávny japonský architekt, ktorý má dohliadať na stavbu nového olympijského štadiónu v Tokiu, sa pri práci drží jediného kréda: vrátiť prírodu do mesta, napísala agentúra AFP.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Presne to má v pláne aj v prípade budúcej stanice Saint-Denis Pleyel neďaleko Paríža, ktorá má vzniknúť v rámci výstavby novej siete rýchlodrah Grand Paris Express. Cieľom tohto najväčšieho európskeho infraštrukturálneho projektu s rozpočtom 25 miliárd eur je vybudovať v rozmedzí 10 až 15 rokov v okolí francúzskej metropoly nové linky metra.

„S nástupom betónu sa mesta v 20. storočí príliš vzdialili prírode,“ povzdychol si Kengo Kuma, ktorý prišiel do Paríža predstaviť svoj projekt.

Neprehliadnite

Šesťdesiatdvaročný architekt urobil z dubov, cédrov a smrekovcov neoddeliteľnú súčasť svojich budov, ktoré nájdeme na celom svete. Predovšetkým v Japonsku, ale aj v americkom Portlande, kde obnovil japonskú záhradu či pod Veľkým čínskym múrom, alebo vo východofrancúzskom Besançone v podobe Centra múzických umení.

Mojím cieľom je „znovu zaviesť prírodné materiály a zlúčiť architektúru s prírodou, chcem ísť proti architektom, ktorí navrhujú škatule,“ priblížil K. Kuma svoj koncept agentúre AFP.

Tento ekologický a japonskej tradícii vlastný prístup architekta fascinuje, čo sa premietlo aj do komplexu nízkoenergetických budov vo francúzskom Lyone nazvaného Hikari (japonský výraz pre svetlo alebo lúč).

HikariZdroj: kkaa.co.jp

„Vždy som chcel robiť architektúru, ktorá by rešpektovala japonskú kultúrnu tradíciu a jej princípy prispôsobila tomu, čo charakterizuje 21. storočie. Pohyb, rýchlosť a potreba priestoru,“ zdôrazňuje K. Kuma.

Pri navrhovaní stanice Saint-Denis Pleyel, francúzskeho dopravného uzla, ktorý bude križovatkou štyroch liniek metra a denne ním prejde 250-tisíc pasažierov, si K. Kuma predstavoval kopec s mierne sa zvažujúcimi terasami a zeleňou.

Konštrukcia sa podobá origami, vysvetľuje architekt, a jednotlivé záhyby spájajú stanice so zemou.

Počítal tiež s tým, že cez centrálne átrium bude prirodzené svetlo prenikať až do tretieho podzemného podlažia v hĺbke viac ako 25 metrov pod úrovňou terénu. Fasádu stanice budú rytmizovať zvislé drevené trámy.

Saint-Denis Pleyel Emblematic Train StationZdroj: kkaa.co.jp

Chcem vytvoriť „atmosféru vhodnú k stretávaniu, aby sa všetci v novom priestore cítili vítaní“, vysvetľuje architekt, ktorý k svojej profesii pristupuje s pokorou a radšej za seba necháva hovoriť svoje realizácie.

Pri svojom doteraz najväčšom projekte, novom olympijskom štadióne, chce K. Kuma dosiahnuť upokojujúceho dojmu, sníva o mieste, ktoré „vzbudzuje detský údiv“, a napriek tomu dokáže poskytnúť priestor pre 80-tisíc divákov. Projekt bol najprv pridelený ateliéru Zahy Hadid, hviezdnej britskej architektke irackého pôvodu, ktorá nedávno zomrela, a K. Kuma čelí vysokým očakávaniam.

Cena projektu Z. Hadid bola dve miliardy eur a spôsobila v Japonsku škandál. Potom, čo bola britská architektka odstavená na vedľajšiu koľaj, obvinila K. Kuma, že sa jej návrhom silno inšpiroval. Ten sa obvineniu bránil.

V duchu línie svojej tvorby navrhol „štadión stromov a zelene“ s visutými záhradami na stenách štadióna vybudovaného z ocele a dreva. Prial by si dosiahnuť, aby miesto zostávalo v súlade s okolitým lesom.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Tagy architektúra, drevo, Francúzsko, Japonsko, projekt

Diskusia (0 reakcií)