Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Šéfka foaf.sk: Slováci si väzby preverujú častejšie pri Váhostave či Panama Papers

07.05.2016, 20:00 | Xénia Makarová | © 2016 News and Media Holding

Študentský projekt foaf.sk na vyhľadávanie prepojení medzi firmami vznikol v čase najhlbšieho dopadu hospodárskej krízy na prelome rokov 2008 a 2009. Odvtedy zmenil niekoľko majiteľov, no jeho zameranie – odhaľovanie biznisových prepojení – sa nezmenilo. Do akej miery tento typ informácií Slováci vyhľadávajú, opisuje súčasná majiteľka portálu Zuzana Lauková.

  • Tlačiť
  • 0

Ako by ste opísali ľudí, ktorí využívajú foaf.sk? Sú to skôr detektívi alebo biznismeni, ktorí si preverujú obchodných partnerov?

Skôr by som ich označila za investigatívcov než detektívov. Ľudia si tam prezerajú vzťahy a prepojenia, ale veľmi často takto hľadajú cestičky k obchodným partnerom. Ako, cez koho osloviť dotyčnú firmu, osobu. Aby ten potenciálny biznis bol úspešnejší, prípadne, aby sa vyhol možným rizikám.

Čiže vzťahy hrajú v tunajšom biznise stále veľmi silnú úlohu.

Áno.

Ako je to s návštevníkmi?

Mesačne evidujeme okolo 400-tisíc zobrazení. Čo sledujeme my, je zhruba rozdelenie 30 a 70 percent. Tridsať percent je stálych používateľov, ktorí sa opakovane vracajú a 70 percent návštevnosti tvoria ľudia, ktorí prichádzajú hľadať nejaký konkrétny typ informácií.

Ovplyvňujú kauzy ako Panama Papers alebo iné návštevnosť?

Určite. Keď bola napríklad kauza Váhostav, tak sa vyhľadávania točili okolo tejto firmy a súvisiacich osôb. Teraz pri Panama Papers sa tiež šírili sociálnymi sieťami rôzne prepojenia. Ale všeobecne, vyhľadávanie kopíruje biznisový život – s letom sa utlmuje a zas na jeseň stúpa.

Zuzana LaukováZdroj: Maňo Štrauch

Kto si najmä lustruje ľudí a firmy?

Bratislava dominuje s 41 percentami, čo je aj logické, lebo v hlavnom meste sídli najviac firiem.

Ako dlho sa ľudia na stránke zdržia? Len si pozrú, čo chcú alebo idú ďalej?

Štatistiky ukazujú, že na desktopovom počítači (klasické PC) sa zdržia okolo 2,5 minúty. Keď si hľadajú informácie cez mobil, je to okolo troch minút. Ak hľadáte niečo konkrétne, za ten čas  sa dokážete preklikať hocičím. Alebo si stiahnuť požadované dáta. V priemere na jednu návštevu si ľudia prezrú asi tri stránky.

Ako možno na portáli tohto typu postaviť biznis?

Vzhľadom na zameranie tohto portálu, ktorý my berieme ako akýsi antikorupčný nástroj, by si zaslúžil napríklad partnera z tretieho sektora. Lebo ak chceme poskytovať údaje ako doteraz, nemôžme ostať len pri bezplatných službách. Doterajšie príjmy už na inovovanie a aktualizácie nestačia. A projektov ako napríklad Finstat.sk či Indexpodnikateľa.sk na trhu pribúda.

Ale tie informácie, ktoré poskytujeme v súčanosti bezplatne, zadarmo ostanú. No chceme symbolicky spoplatniť nové funkcie a vizualizačné nástroje. Napríklad priniesť obraz o prepojení firiem na politické subjekty.

  • Tlačiť
  • 0

Tagy Panama papers, Váhostav

Diskusia (0 reakcií)