Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Smartfóny a počítače sú nové pyžamá a ponožky

05.02.2014, 14:34 | Marek Legéň | © 2014 News and Media Holding

Na vianočnom predaji si najviac zgustli obchodníci s informačnou technikou a elektronikou. Ich tržby sa podľa údajov Štatistického úradu v decembri medziročne zdvihli o 4,7 percenta po novembrovom prírastku o o tri percentá. Nákupná horúčka v maloobchode ako celku však bola skôr mierna.

  • Tlačiť
  • 0

„Ľudia majú stále záujem o ploché televízory alebo smartfóny, ktoré sú veľmi častým vianočným darčekom,“ hovorí analytik spoločnosti Home Credit Slovakia Michal Kozub. Pod stromčekom podľa neho rozhodne nechýbali ani tablety. Vo veľkom nahradili notebooky a klasické stolové počítače, po ktorých je už minimálny dopyt.

„Zdá sa, že s nákupom elektroniky Slováci nevyčkávali až na poslednú chvíľu a vo väčšej miere ako v minulosti realizovali tieto nákupy už v novembri,“ poznamenáva analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák. V decembri totiž tržby predajcov týchto produktov po zohľadnení sezóny mierne klesali.

Maloobchod mal podľa M. Kozuba vydarenú vianočnú sezónu. Dokázal udržať tržby v pluse, čo sa v roku 2012 nepodarilo. Po vlaňajšom silnom novembri, keď tržby predajcov medziročne poskočili o 1,3 percenta, však tempo ochablo. V poslednom mesiaci roka si pripísali už len 0,7-percentný prírastok. Decembrová korekcia nebola na Slovensku výnimočná, podobný vývoj zaznamenala väčšina krajín EÚ.

Ľ. Koršňák si naopak myslí, že vianočné tržby obchodníkom opäť neurobili radosť. Sila Vianoc – meraná ako nárast tržieb v decembri oproti dlhodobému trendu – ostala podľa neho blízko predvlaňajšieho minima. K výraznému oživeniu ku koncu minulého nedošlo ani v tradičnom vianočnom segmente, ktorým sú knihy, hračky či športové potreby. Okrem elektroniky ale zabral aj predaj pohonných látok, kde tržby v decembri vzrástli o 5,2 percenta.

December sa vydaril tiež predajcom automobilov. Tržby im stúpli medziročne o takmer pätinu. Silný rast M. Kozub pripisuje čiastočne porovnaniu so slabším decembrom 2012, keď prišlo k výraznému prepadu dopytu po autách. Za celý minulý rok predaj vozidiel stúpol o solídne 9,3 percenta.

Nálada spotrebiteľov sa v ostatnom čase zlepšuje, ich dôvera sa v januári vyšplhala najvyššie od vypuknutia krízy. K opatrnému úsmevu nabáda pozvoľna klesajúca nezamestnanosť, flekujúca inflácia a prevažne pozitívne správy z domácej ekonomiky aj z cudziny. To všetko by sa malo prejaviť na raste tržieb v maloobchode. „Napriek tomu je oživenie spotreby domácností pravdepodobne stále veľmi vratké,“ nazdáva sa Ľ. Koršňák.

  • Tlačiť
  • 0

Tagy elektronika

Diskusia (0 reakcií)