Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

ZSSK na večné časy alebo ďalších 10 nekonečných rokov v štátnych vlakoch

10.10.2018, 12:48 | Ján Kováč | © 2018 News and Media Holding

Názor | Súkromný dopravca RegioJet na trati Bratislava – Komárno za osem rokov zvýšil počet cestujúcich štvornásobne. Európska komisia vníma konkurenciu a odstránenie štátnych monopolov za hlavný nástroj zvyšovania kvality vlakovej dopravy. V súvislosti s medializovanými poruchami vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) sa TREND pozrel na to, ako vpustenie nových dopravcov do osobnej doprave pokročilo.

  • Tlačiť
  • 5

Na konci roku 2020 sa končia zmluvy o zabezpečení osobnej dopravy na dotovaných tratiach, a to tak s RegioJetom, ako aj so ZSSK. Minister dopravy Árpád Érsek po tomto dátume nechá štátnej spoločnosti takmer všetky linky, ktoré firma prevádzkuje už dnes.

Výnimkou je len jedna lokálna trať Žilina – Rajec. Ostatné si Érsek objedná od ZSSK tak ako doteraz – bez súťaže. Takmer na celú sieť chce ministerstvo so Železničnou spoločnosťou podpísať zmluvu na ďalších 10 rokov.

Rezort vyhlásil ešte aj súťaž o prevádzku na trati Košice – Moldava nad Bodvou. Tam sa však pripravuje elektrifikácia, takže víťaz súťaže nastúpi na trať najskôr až v roku 2022. Dovtedy ju bude obsluhovať ZSSK.

Tretia súťaž, pokiaľ ide o dotované trate, sa týka linky Bratislava – Komárno, na ktorej dnes prevádzkuje dopravu RegioJet.

Posledná šanca

Ministerstvo dopravy bolo povinné zverejniť v európskom vestníku oznam, že chce so ZSSK podpísať tento veľký kontrakt. Aby mohli konkurenčné firmy zvážiť, či plánujú predložiť alternatívnu ponuku. Výberové konanie tu rezort nevyhlásil. Šanca, že by o tento veľký celoštátny balík niekto prejavil záujem, je však málo pravdepodobná, keďže nikto nemá v pohotovosti techniku a ľudí na obsluhu takej rozsiahlej železničnej siete.

Neprehliadnite

Po roku 2023 sa európska legislatíva sprísni ešte viac. Všetky nové zmluvy budú musieť ísť cez verejné súťaže. Rezort dopravy sa tomu môže vyhnúť práve podpísaním desaťročného kontraktu, ktorý bude platiť až do roku 2030. Ministerstvo však bude môcť v tomto období objem výkonov ZSSK znížiť, ak na to bude politická klíma.

„V zmluve (medzi štátom a ZSSK) bude uvedená podmienka odobratia výkonu zo zmluvy, ak bude daná trať zaradená do súťaže,“ priblížila hovorkyňa rezortu Karolína Ducká.

Á. Érsek by nemusel mať s ďalším otvorením trhu 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS
s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 5

Tagy Názory, RegioJet, železničná doprava, ZSSK