Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Spadnutá diaľnica: Štát stále nepozná strom dodávateľov

09.11.2012 | Jana Morháčová

Diskusia (15 reakcií) Pravidlá diskusie

09.11.2012 | Rado001

Neviem kolko krat je to treba povedat. Zmluvne a pravne je zodpovedny Zhotovitel ktory ma mat na stavbe stavbyveduceho a ten dohliada nad kvalitou a aj bezpecnostou prac. Tolko stavebny zakon a trocha FIDICu. Stavebny dozor je podla zakona o stavebnom poriadku vyzadovany len ak je to mala stavba vykonavana svojpomocne tzn. ak si niekto stavia garaz po veceroch po praci sam rsp. s rodinou a priatelmi ako pracovnou silou (bez zmluvy). To co je vo FIDIC-u nazvane ako stavebny dozor (podla mojho nazoru nespravny preklad pojmu The Engineer) je niekto uplne iny je to administrator zmluvy Hlavny inzinier zodpovedny za kontrolu mnozstiev prac a kvality vysledneho (trvaleho diela) a inych veci (variation, claims...). FIDIC odlisuje tzv. trvale dielo a docasne dielo to co si objednava u zhotovitela objednavatel je trvale dielo (premanent works), ktore sa da merat. Docasne dielo (temporary works) to je to co potrebuje zhotovitel k tomu aby zhotovil trvale dielo je plne v zodpovednosti zhotovotiela nemeria sa a jeho kvalita nie je predmetom prace Hlavneho inziniera. Hlavny inziner ma pravomoc pozastavit prace ak sa mu zdaju nebezpecne ale zaroven je jeho schopnost tak ucinit obmedzena casom a rozsahom stavby a tzm ze nenesie zodpovednost za bezpecnost na stavbe ak nebezpecna cinnost nie je priamo nim nariadena. Stavbyveduci je zodpovedny za pripravu planu BOZP a za urcenie osob ktore to budu kontrolovat. Ziadna cena na to nema mat vplyv a zhotovitel zmluvne ruci okrem ineho za to ze jeho cena je taka ze dodrzi vsetky predpisy tykajuce sa BOZP. Akekolvek spekulacie o tom ze nizka cena zbavuje zodpovednosti zhotovitela posuvaju tuto spolocnost mimo demokarticke trhove a kapitalisyticke zriadenie a uvrhavaju ju do riadeneho a planovaneho hospodarstva. Cena je vysledok dopytu a ponuky. To by mal Trend vediet. Ak sa ma skumat to ci zhoovitel dal cenu za ktoru je schopny dodrzat bezpecnostne predpisy tak musime vylucit zakladnu trhovu permisu zo vzorca a urcit co je cena prace dirigisticky a nie sutazou a tendrom. V kapitalizme je zodpovedny za bezpecnost prace ten kto ju realizuje a jeho cena ma obsahovat take naklady ktore mu to umoznia. Ak to tak nie je zodpovednost za to znasa len a vylucne on. Ak to stavebny dozor (hlavny inyinier) videl pred tym nez zacali betonovat tak je jeho zodpovednost len moralna ale nie pravna ale vidiet to nemusel pretoze nie je mozne podmienovat vykonavanie prac tym ze pred tzm nez zacnu ich ma Stavebny dozor schvalit a to jednine pre to ze to nie je fyzicky mozne v tomto casopriestore byt vsade v jednom a tom istom case. Otayka regulacie subdodavok je tiey na hranici trhoveho hospodarstva a tuto ulohu by mali mat komory a funkcne sudnictvo. Pretoze je fakt ze na slovesnku dochadza k flagratnemu zneuzivaniu subdodavatelov. Zakon o VO cokolvek tam bude napisane to nevyriesi je to otazka kultury podnikania a ta je na slovensku nizka aj kvoli takymto nazorom strielanym od boku.

09.11.2012 | sona08

samozrejme, ze nizka cena sama o sebe problemom nie je. Problemom je, ze kriteriom vyhry je to, ze niekto dostane tip ako vyhrat tender - podlez cenu. Toto vyvija potom tlak na rozpocet stavby. Plne s vami suhlasim, ze to, ze niekto navrhol cenu, ktoru nevie dodrzat, a aby ju dodrzal musi ist do lacnych, ale vysokorizikovych rieseni, ho nijak nezbavuje viny. Naopak. Avsak je to spolitizovanie cleho obstaravania a hysteria sirena novinarmi, pravdepodobne z ich neznalosti, ktore umoznuju takyto priebeh tendra. Hysteria v tom zmysle, ze na predrazene dialnice radi upozornia, ale na to, ze tender vyhrala firma, ktora ma na krku stavebny skandal uz radi zabudnu, hlavne, ze minister ukazal, ze celu dobu mali pravdu a dialnice sa daju stavat aj s 37% zlavou. Ale naozaj? Ano daju, ale zhotovitelom, ktory vie, co robi.

Inak sa s vasim prispevkom da len suhlasit. Pochopila som, co myslite tym, ze cena za to nemoze.

09.11.2012 | Rado001

Mam skusenosti s FIDIC-om a zakonom. Na preklade cervenej Knihy som sa podielal a Zltu som priamo robil. To co robia politici a novinari s odbornou problematiokou je ako hon na carodejnice pricom pravo, ustavne principy tejto krajny a ludske prava trpia. Hladaju akukolvek moznu zamienku na ociernenie protivnika bez ohladu na realitu, silou mocou chcu zvalit vinu na protistranu aj ked je to nerozumne a ked sa potom dostanu k moci nemozu konat inak ako ich predschodcovia ktorych kritizovali alebo este horsie. Novinari tuto hru politikom zeru a to je to co je problemom slovesnka. Hladanie zodpovednosti hore a zbavovanie sa zodpovednosti dole. Problemom v sutaziach nie su nejake tipy na podsektnutie ceny ale to ze sa pravidla neuplatnuju dosledne pred a pocas vystavby, ze objednavatel nopozna FIDIC a nerzumne ho upravuje ze Dozor si neprecita zmluvu a ide rozhodovat, ze zhotovitel zdiera podzhotovitela a podzhtovitel je neschopny uzavriet so zhotovitelom rovnovaznu zmluvu a potom na sudoch ani nie je shopny vymoct jej plnenie. Ked sa toto nezmeni mozme sa aj postavit na hlavu a upalit 500 politikov ale neodborne flakacske pristupy osob chranene sudom a nadriadenymi a bazirovanie na nezmyselnych administrativnych upravach alebo dokonca ich mnozenie nam nepomoze ani o centimeter. Nie system ale clovek je dolezity.

09.11.2012 | MilosM

Prepáč, ale s úplne mimo. Žiadne podliezanie ceny sa nedeje. Inak by sme nemohli mat dialnice drahsie ako v Nemecku či Rakusku. Staviame najdrahsie široko ďaleko. Tvoj názor, že tu v Zlodejsku dochádza k podliezaniu ceny je len neznalostou. Aj nemecky aj rakusky statisticky urad pulikuje cenove statistiky o cenach dialnic (dvoj aj trojpruhovych v jednom profile). Pozri sa na to a pronaj s nasimi cenami. Ak niekto nuti ist niekoho do lacnych a rizikovych rieseni tak su to vypalnici.

09.11.2012 | jana morhacova

Trend velmi dobre vie, ze spajat otazku ceny s nehodou je nezmysel a preto tuto temu ani nezivi. Takisto sme sa nevyslovili za regulaciu subdodvok, len za ich dosledny prehlad. Otazkami sme smerovali k preukazaniu miery poznania statu - teda ministerstva a NDS - priebehu vystavby. Iste pravidla, pretoaby dialnice nestavali 5-chlapove firmy s nulovou skusenostou z infrastrukturnej vystavby, musia byt.

09.11.2012 | Rado001

Poznate rozhodnutia ESD v tychto veciach lebo ak by ste poznali tak by ste vedeli ze ESD poklada poziadvky na zamestnancov za odporujuce principom zmluvy o zalozeni EU a za take ktore su v rozpore so smernicami 18 /2006/EU a 17/2006/EU. Spor vo veci C-523/06 G. Lianakis AE, proti Dimos Alexandroupolis a inych a vyklad tychto rozhodnuti UVO-m ich praktickz ynemoynuje pouzivat. Ak sa vam to neepaci obratte svoju kritiku na Europsky sudny dcvor pretoye tam je to spravne miesto do poyornosti vam davam aj rozhodnutie vo veci uznavania ekonomickej a odpornej sposobilosti uchadzaca vo veci C-176/98 Talianska republika vs. Ruhrwasser ktore umoznuje firmam ktore jestvuju den uchadzat sa o zakazky na jadrove elektrarne.

09.11.2012 | Stan321

na koľkých stavbách si reálne bol a koľko si ich reálna robil?
podľa textu ani na jednej ani jednu si nerobil.

Ja ani stavby vedúci sa bez stavebného dozoru nepohneme. Rešpektujeme jeho rozhodnutia.
Na začiatku každej stavby si povieme pravidlá, rozdelíme etapy, ... všetko sa to zapisuje do denníka.
pred každou etapou si pozrie prípravu a pokiaľ si ju nepozrie nemôžeme pokračovať (napr. príprava stojek a debnenia), stavbyvedúci dohliada na správnosť a postupnosť, dozor zodpovedá za to, že to je dobre.
Potom začne ďalšia etapa, kde sa presne dohodneme ako ideme, resp. ideme podľa projektu, žiadno inak, ak chceme ísť inak musíme to všetko prebrať s projektanto, statikom, dozorom, investorom, všetko sa zapisuje do denníka a podpisujú to všetci.
Potom pokračujeme a po napr betonáži, prebehne kontrola,...

Takže pri tejto nehode nejde o peniaze, ale ide o slabý až zlý dozor, a to v prvom rade, v druhom rade ide o nerešpekovanie projektu,... ale na to je tam dozor, aby to odhalil.

Neraz sme len preto, že si dozor alebo poriadny stavbyvedúci zmyslel, že ide kontrola vrstiev, tak sme všetko do posledného rozbili, vybúrali, vybágrovali,...

Keby sme mali dozor ako NDS, tak som multimilinár

09.11.2012 | Rado001

stavebny dozor nie je poziadavka dana zakonom a teda sa bez neho zaobist musite.

10.11.2012 | ramp

stavebny dozor ako aj stavebny dennik nie je poziadavka dana fidicom ale stavebnym zakonom a to je velky rozdiel

12.11.2012 | Rado001

stavebny zakon nic take ako stavebny dozor nevyzaduje

09.11.2012 | mf043

Práve že to treba povedať aj viackrát. Príspevky politikov, novinárov ale aj viacerých expertov na stavebný dozor naháňajúcich si vlastný biznis k tejto nešťastnej udalosti sú naozaj veľmi mimo. Zmluva o dielo medzi NDS a zhotoviteľom je v tomto prípade založená na zmluvných podmienkach tzv. červenej knihy FIDIC, ktorá jednoznačne stanovuje zodpovednosti oboch strán. Za vykonanie prác v súlade so zmluvou, či už trvalých alebo dočasných a za bezpečnosť pri práci je zodpovedný zhotoviteľ. Ak ponúkol nízku cenu, nemôže to ani náhodou znížiť mieru jeho zodpovednosti. Na druhej strane je štátny investor "politicky" zodpovedný voči štátu a daňovým poplatníkom za to, ako riadi výstavbu, t.j. či má kvalitnú zmluvu, či si dostatočne vynucuje jej dodržiavanie, či kontroluje vykonávanie prác - aj výkonom stavebného dozoru, či už interným alebo externým. Nakoľko je ale štátny investor viazaný zákonom o verejnom obstarávaní a rozhodnutiami úradu verejného obstarávania, jeho možnosti vybrať najlepšieho zhotoviteľa, prípadne najlepší stavebný dozor sú minimálne. Takže jeden z možných záverov tejto diskusie môže byť aj taký, že veľký diel zodpovednosti nesú tvorcovia, schvaľovatelia a vykladači zákona o verejnom obstarávaní.

09.11.2012 | Rado001

suhlasim na 100% a este treba dodat UVO, ktore ma nulove vedomosti o zmluvnom prave vydava neodborone rozhodnutia a usmernenia bez ohladu na tento svet v ktorom posobi akoby budovala nejaku nebesku verziu VO a tym podminuva jej zaklady a nuti obstravatelov a uchadzacov bud ho obhcadzat hladat bocne cesticky a ked tak urobia ani ich za to nepostihuje a tym robi z pravneho systemu SR nadherny ako smotnym majstrom Ladom malovany trhaci kalendar. Riesi hluposti ako ci je dodatok nova zmluva alebo nie podla nich nema byt dodatok ale nova zmluva co len bude viest k navysovaniu ceny prac, zacate a ukoncene referencie (ked je jasne ze iba ukoncena referencia je referencia a je jedno kolko sa urobilo v danom 5 rocnom obdobi a kedy sa zacala)to ci maju byt v podmienkach ucasti poziadavky na subdodavky alebo nie, ze obstaravatel nema vyzadovat aby mal zhotovitel prac pracovnikov v zamestnaneckom pomere a ine podobne perly. Cest vznimkam na UVO lebo aj take su.

09.11.2012 | Pepoun

Nech sa nikto nehneva, ale mne ako uplnemu laikovi co sa stavebnictva tyka sa tie skruze zdaju vhodne tak na stavbu domu a nie na stavbu mostu. Nechce sa mi verit, ze si toto predtym nikto nevsimol...

09.11.2012 | HromBlesk

Konečne sa ozvali ľudia čo tomu rozumejú a tak som si to vysvetľoval aj ja. nechápem prečo si mýlime stavebná dozor s majstrom na stavbe. Nechápem prečo dávame na Slovensku súvislosť medzi cenou a kvalitou. Určitá skupina firiem, ľudí bude chcieť vždy maximalizovať zisk za každej cenovej úrovne. Raz akceptoval cenu za dúfam jasné dielo, ktoré sa malo vybudovať dufam jasným postupom rešpetujuc zadávacie podklady, normy, BOZP predpisy a ďalej nie je o čom. Neviem na čo sa tu vedie celá diskusia o strome dodávateľov. Irrelevantné. Dodávatelia a zmluvní partneri NDS sú dvaja Váhostav a BaK. Koniec.

09.11.2012 | Rado001

Neda mi to tak este raz pololopatisticky predstavte si ze si objednate niekoho na cistenie komina, nasli ste si najlacnejsieho, zaplatite mu a on komin vicisti ale pocas cistenia zruti na streche tehlu a nie preto ze by bola zle upevnena ale preto ze to odflakol, a ta tehla zabije niekoho na dvore. Ste zodpovedny vy ako vlastnik komina alebo kominar ktory pracu odflakol pretoze si povedal za malo penazi malo muziky. V kapitalizme je zodpovedny kominar v komunizme to je stat. Lebo stat poruci vetru.