Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Spojiť Dunaj a Labe je sci-fi, zmysel ale časť kanála má, hovorí český minister

21.07.2018 | TASR

Diskusia (13 reakcií) Pravidlá diskusie

21.07.2018 | Roman Kanala

Fašisti snívali o vodnej ceste zo Žiliny cez Beskydy v tuneli. Samozrejme to je nezmysel asi ako stavať betónové kríže na kopcoch nad Žilinou, alebo rozširovať žilinské letisko v Hričove, ale keď je cieľom rozflákať štátne peniaze, tak sa fantázii medze nekradnú.

22.07.2018 | jannys

Pri takom prevýšení by muselo byť viacero plavebných komôr alebo aj zdvojených komôr ako je na Dunaji na priehrade Železné vráta na hraniciach Rumunska a Srbska:

Najväčšia priehrada na Dunaji - Železné vráta - 134 km, hĺbka 80 m, 17 000 vysťahovaných:

https://vimeo.com/1...

22.07.2018 | Roman Kanala

Lodná doprava je pomalá a ekologická, lebo spotrebuje minimum energie. V stredoveku to bol jediný spôsob, ako dopraviť ťažký náklad na veľké vzialenosti. Francúzsko je pretkané plavebnými cestami a občas i starými i novšími vzdúvadlami. Alebo most pre lode, hore voda, dolu voda či diaľnica. https://www.google....
Dnes sa tam už náklad nevozí, všetko prevzala železnica. Dnes sú na prepravu normalizované kontajnery. Tieto kusy vody slúžia jachtám a vodákom. Udržujú sa v dobrom stave, lebo to nie je drahé a je to národné kultúrne dedičstvo.

Stavať dnes nové vodné cesty má zmysel, ak to je lacné. Váh je po celom toku nesplavný a ani by sa nedal s malými nákladmi upraviť, lebo všade sú priehrady a niekde na plavebnú komoru ani nie je miesto. Pri Kysuckom Novom Meste a Čadci je však dodnes stavebná uzávera na megalomanský projekt beskydského riečneho tunela. Pritom krajina nemá ani jedinú diaľnicu dokončenú, len malé kúsky pri Bratislave. Cesty I. triedy sa rozpadajú. Železnica sa rekonštruuje len na Žilinu a aj to len na 160 km/h tak, aby bolo treba prerobiť ešte niekoľkokrát na 200 a potom na 250. Žilinské letisko prepravilo v rokoch 2013, 2014, 2015 smiešnych 408, 245 a 888 fašistov.

22.07.2018 | shaggy

"Lodná doprava je pomalá a ekologická, lebo spotrebuje minimum energie."
Preto tie najväčšie zaoceánske lode spália toľko paliva, čo všetky autá sveta?
https://newatlas.co...

Ale tie staré, malé lode budú určite oveľa efektívnejšie...

22.07.2018 | Roman Kanala

Lebo prepravný výkon v ton-kilometroch majú aký? Čiastočná odpoveď je v článku: "... shipping now accounts for 90% of global trade by volume."

Ešte pozrime datovanie článku, ktorý nám sem bratislavský sheggy posunul: je to z 2009...

Plný "full-size 40" kontajner môže vážiť max. 30.5 tony, prázdny 3-4 tony. Polovičný 20' plný 24 t, prázdny 1.8 až 2.4 tony. Na jednu z ôsmich najväčších lodí sveta Emma Maersk sa zmestí 15200 kontajnerov, pri plnej váhe 460 tisíc ton. Nosnosť lode je tretinová, 157 tisíc ton.

Podľa Svetovej banky je prepravený náklad na svete v 2017 v mio t:
213.59 mio t - air https://data.worldb...
4673 mio t - rail https://data.worldb...

Lodná morská doprava podľa statistica.com v 2015
10 760 mio t - https://www.statist...

Údaj pre svetovú cestnú dopravu je spoplatnený a diskusia s anonymným blbečkom mi nestála za to, by som ten údaj kupoval. Takže tadiaľto sa to nedá porovnať.

Doprava, eurostat, mio t-km v EU-28 (nie svet)
1 847 555 mio tkm road (2016)
1 708 130 mio tkm rail (2011)
3 861 618 mio tkm maritime (2016)
11 608 326 ton air (2016)

V článku sa píše, že 90 tisíc veľkých lodí sveta spáli 379 miliónov ton paliva ročne. Koľko paliva sa spáli v automobilovej doprave článok nespomína. Oxidy síry sú nepodstatné, lebo ich z atmosféry dostane prvý dážď.

V článku je jedno relevantné porovnanie, a to znečistenie, nech je pod tým agregovaným pojmom myslené čokoľvek. V texte je ďalej upresnené, že ide o rakovinotvorné a astmové emisie.

1 veľká loď = 50 miliónov áut. 90 tisíc lodí bude ekvivalentom 4500 miliárd áut. Pritom celkový počet registrovaných áut na svete je asi 1.5 miliardy. Tieto emisie sú lokálne a lode ich vypúšťajú tam, kde sa práve nachádzajú. Lode sa väčšinou nachádzajú na mori, kde je hustota osídlenia nula.

Porovnanie mernej spotreby pri nákladnej doprave je tu:
http://www.odyssee-...
Žiaľ je tam len cestná, železničná a letecká doprava. Lodná chýba.

Napokon pomôže Wikipédia, aj keď to nie je prvý zdroj pre vedecké porovnanie. Ale rozvrieskanému opičiakovi v diskusii nejde o vedecovité argumenty, len o verbálne víťazstvo, všakáno.

kJ / ton-kilometer https://en.wikipedi...
160 water
209 rail
2426 truck
6900 air

Že merná spotreba i merné emisie sú najnižšie pri lodnej doprave je etablovaný fakt a je to jasné každému so všeobecným vzdelaním, ak práve nie je MS-DOS. Ušmudlaní psíci neustále udivujú svojou ignoranciou.

23.07.2018 | Bosss

Kanala, ako obvykle neskutocna aroganacia a Bohurovnost.
Je celkom obvykle v tvojich komentaroch, ze si vyberies iba to, co potrebujes.
Vsimol si si, ze sa v clanku pise o mamutich dieselovych motorov s turboduchadlami? A ze sa pouziva najmenej kvalitne palivo, ako odpad z rafinovania inych produktov z ropy?
Cize nejde iba o SOx plyny, ale o mnoztsvo dalsich sklenikovych plynov, ktorym je sumafuk, kde su vylucovane, kedze stupaju do vyssich vrstiev atmosfery a siria sa do celeho atmosferickeho obalu.
Ale ano, budes obhajovat mnozstvo prepraveneho tovaru na mnozstvo splodin vypustenych do ovzdusia. Pritom ani realne netusis, kolko bordelu tie lode vlastne vypustaju do ovzdusia.

Stihol si si vsimnut v tom clanku, ze staci zacat pouzivat jadrovy pohon a problem je vyrieseny, resp. vylepseny.

Vsetky automobilky sveta su tlacene do nezmyselnych emisnych kvot. Ale najvacsich znecistovatelov ovzdusia - lodnu dopravu, nechaju stavat coraz vacsie opachy bez akehokolvek obmedzenia.

Ale ved preco nie? Kam by sa inak pchal ten odpad z rafinerii, vsak ano?

Kanala, si taky pseudointelektualny manipulativny vsevedec.

23.07.2018 | Roman Kanala

Pre úbožiakov trpiacich ťažkou kognitívnou poruchou, ešte raz. Ušmudlaný psík "sheggy" začal štekať, že ako to, že lode sú najekologickejšie, keď v 9 rokov starom článku našiel, že im komíny dymia. Odtvedy bola pripravená legislatíva, ktorá znamená zdraženie paliva asi na dvojnásobok, ale bude odsírené a menej dymivé.

Energetické porovnanie je ako citované. Link je vyššie. Pre ťažko postihnutých radšej postnem ešte raz.

kJ / ton-kilometer
  160 water
  209 rail
2426 heavy truck
6900 air

23.07.2018 | Bosss

Kanala, cize odignorovat napisane a ist si svojou cestou, s pridanim osobnych invektiv je preukazanie coho? Zrejme iba toho, co uz raz napisal.
Kanala, si taky pseudointelektualny manipulativny vsevedec.

Cize podla Teba je prevadzkovanie diesel lodi v poriadku. Hoci by ich mohli nahradit vykonejsimi a ekologickejsimi pohonmi, ze? Toto sa snazis povedat? Lebo obhajujes lodnu prepravu v porovnani s inymi druhmi prepravy. Neriesis ine fakty. Ides si svoje...

24.07.2018 | Roman Kanala

Bozkávam, v článku sa píše o riečnej ceste Dunaj - Labe. Ušmudlaný psík prihopsal s tým, že vodná doprava nie je ekologická, lebo pred 10 rokmi morské lode dymili.

Ďalší ušmudlaný psík chce používať jadrový pohon na všetkých lodiach, lebo nedymí. Doteraz sa jadrový pohon používal len vo vojenských ponorkách a veľkých plavidlách, ako lietadlové lode, alebo v ľadoborcoch. Technológia nie je pripravená na široké nasadenie z dôvodov ceny a bezpečnosti. Doterajšie používanie bolo obmedzené na plavidlá, kde ani jedno z kritérií nehrá podstatnú rolu.

Ale ušmudlaný psík si prečítal 10 rokov starý článok a len šteká a šteká. Je to hlúpy pes. Podstatné je, že vodná doprava má energetickú náročnosť 15-krát nižšiu, ako cestná. Podobne i železnica. Na Zlodejsku sa napriek tomu stavajú len diaľnice a železničné trate sa rušia alebo stagnujú.

Zvýšenie rýchlosti zo 100-120 km/h na 160 km/h nie je zvýšenie rýchlosti, ale keď sa kradne na Žilinu, na cenu sa nehľadí. Toto sú dôležité body.

24.07.2018 | shaggy

"Tieto emisie sú lokálne a lode ich vypúšťajú tam, kde sa práve nachádzajú. Lode sa väčšinou nachádzajú na mori, kde je hustota osídlenia nula."
Tak. A riečne lode sa tiež budú nachádzať na mori :)

24.07.2018 | Roman Kanala

A riečne lode majú tiež motor s výkonom 80 MW, tiež spaľujú bitumen a tiež unesú 15 200 kontejnerov, všakáno.

Zato aj riečne lode majú 15x nižšiu spotrebu energie na prepravený ton-km, ako kamión na ceste.

18.08.2018 | Roman Kanala

Ešte na margo geniálneho nápadu prerobiť všetky lode, morské a riečne, na jadrový pohon, lebo jadrový reaktor nedymí.

Jadrová energia - Smutné výročie havárie na jadrovej ponorke v zátoke Čažma
Marian Nanias, blog u Smeho 10.8.2018 o 6:24
https://nanias.blog...