Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Spolupráca Čaputovej s vládou bude zložitá. Najmä kým bude na čele Smeru Fico

Zuzana Čaputová v sobotu víťazstvom ukončila jeden ťažký súboj. A podľa predpovede politológa Tomáša Koziaka ju ani nasledujúce mesiace nečaká žiadna selanka. Ovplyvňuje to fakt, že sa blížia parlamentné voľby aj to, že na čele najsilnejšej vládnej strany stále stojí Robert Fico. Nielen o tom, čo teraz čaká Z. Čaputovú a Maroša Šefčoviča, ale aj ako možno interpretovať výsledky volieb, porozprával politológ v rozhovore pre TREND.

31.03.2019, 13:24 | Mária Hunková | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 20

Voľby priniesli dve nové veci. Okrem toho, že sme si prvý raz zvolili prezidentku, voliť bolo najmenej Slovákov v histórii. Čím to je?

Najdôležitejším faktorom bolo, že k urnám neprišli antisystémoví voliči, lebo kandidáti z prvého kola, ktorí ich na seba viazali, sa vyjadrili, že v druhom kole nepodporia ani Zuzanu Čaputovú, ani Maroša Šefčoviča. Okrem toho Čaputová a Šefčovič sa ich ani priamo nesnažili získať.

Napriek tomu tí antisystémoví voliči, ktorí išli v druhom kole voliť, dávali hlas skôr Šefčovičovi. Prečo?

Aj keď, ako hovorím, priamo ani Šefčovič nehral na týchto voličov, koketoval s nimi. Nahnať mu ich mohla jeho rétorika, jeho konzervatívny či občas nacionalistický postoj v niektorých témach a vyjadrenia typu, že by sme mali byť mostom medzi Východom a Západom. To sú veci, na ktoré antisystémoví voliči počúvajú.

Získať si ich mohol aj vďaka spôsobu, akým bola vedená jeho kampaň. Treba povedať, že bola konfrontačnejšia, miestami používal spôsob argumentácie, ktorý je bližší antisystémovým voličom, neváhal sa oprieť o nepodložené informácie šírené médiami, ktoré oslovujú práve týchto voličov.

Súhlasíte s názormi, že kampaň pred druhým kolom bola menej agresívna a Šefčovič bol viac Šefčovičom?

Trochu áno. Možno to bolo spôsobené tým, že jeho stratégovia si uvedomili, že mu nemôžu robiť kampaň, ako keby išlo o kandidáta Smeru. Trochu zmiernili. Napriek tomu sa Šefčovičovi nepodarilo presvedčiť voličov, že nie je kandidátom Smeru. Musím povedať, že niekedy som mal pocit, že Brusel na Šefčoviča pôsobí ako skleník. Často sa prejavoval, ako keby ani nepoznal slovenské politické reálie. A prvýkrát sa to ukázalo, keď prijal podporu Smeru. Aj keď nevieme, čo ho k tomu prinútilo, čím ho Smer presvedčil.

Tomáš Koziak

Vrátim sa ešte k tej volebnej účasti. Môžu odporcovia Zuzany Čaputovej zneužívať to, že bola taká nízka, aby podkopali jej legitimitu ako prezidentky?

Myslím si, že nie. Bola zvolená na základe platných volieb a odvolávať sa na nízku volebnú účasť by bolo znakom politickej hlúposti.

Čakalo sa, že výsledky kandidátov v druhom kole budú tesné, nakoniec ale až také tesné neboli. Prekvapilo vás to?

Ja som osobne nepredpokladal tesný výsledok a aj pred druhým kolom volieb som sa párkrát vyjadril, že nastane podobná situácia ako v druhom kole predchádzajúcich volieb, čo sa aj potvrdilo. Výsledky kandidátov Smeru sú podobné, a tak ako vtedy, aj teraz to bolo referendum o strane Smer. Nebol dôvod, aby výsledky boli iné. Spoločnosť je ešte viac rozdelená ako bola pred piatimi rokmi. Navyše treba brať do úvahy nový fakt, a to spomínaných antisystémových voličov. Myslím si, že pri tých predpovediach o tesnom výsledku sa skôr prejavila emócia strachu. Strach mal veľké oči.

Neprehliadnite

Posledné voľby – komunálne a samosprávne – dávali signál, že je dopyt po nestranníkoch, no Zuzana Čaputová vzišla zo strany Progresívne Slovensko. Vďaka čomu sa jej teda podarilo zvíťaziť?

Zuzana Čaputová vzišla

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS
s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 20

Tagy prezidentské voľby 2019, Zuzana Čaputová