Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Štartujú tvrdšie hypotéky. Štvrtina ľudí bude mať veľký problém

09.01.2020 | Zuzana Kullová

Diskusia (36 reakcií) Pravidlá diskusie

09.01.2020 | equilibriums

Kto sa zúčastňuje na hypotekárnom šialenstve (či už ako dlžník alebo poskytovateľ), tak to robí na úkor všetkých ostatných poctivo pracujúcich a zarábajúcich.

09.01.2020 | Marek111

Teraz si im to vysvetlil a vsetci s tym prestanu. A ludia si zacnu sami stavat domy z hliny, alebo sa ich aspon 100 da dokopy a poskladaju sa na bytovku.

09.01.2020 | slobodný človek v rámci možností

+++
:-)

09.01.2020 | equilibriums

No jasné, že nie, pretože požičať si peniaze (a spôsobiť infláciu) s prísľubom splatenia toho dlhu v budúcnosti je oveľa jednoduchšia ako reálna práca.

Dneska je ekonomika založená na tom, že "najprv koláče, potom práca".

09.01.2020 | equilibriums

Chceli by sme jesť koláče, ktoré sme ešte neupiekli. To sú hypotekáry.

09.01.2020 | Niless

Ja som rad sa zadlzil, lebo prenajom 3 izboveho panelaku v nasom meste s energiami ma stal do 2018 tolko ako teraz hypoteka s energiami za raz tak velky novy dom ako bol ten stary byt. Apropo keby som mal stavat ako nasi otcovia ze odkladam z vyplaty a chodim na stavbu robit vsetko svojpomocne tak staviam 10 rokov nie 2,5 a kym by som ten dom dokoncil tak by som uz mohol zacat aj s opravami.
Ako nerozumiem naco toto robite? Ublizil Vam volakto? Nechajte nas zit po svojom, ak mate iny nazor nechajte si ho mna vobec nezaujima lebo ste evidentne odtrhnuty od reality.

09.01.2020 | lux aeterna

Až tak ťa nezaujíma, že naň reaguješ?!? ...a celkom zapálene :D

09.01.2020 | ivansk

lebo otravuje.
vždy pred voľbami sa vyroja podobní trotli platený z agentúr a vdaka nim sa nedá normálne diskutovať už nikde.
už sa teším na tie stupídne politické reklamy naprieč všetkými reklamnými sieťami.

10.01.2020 | equilibriums

ivansk - Ako otravujem? Že poviem pravdu a ľuďom sa nepáči pravda? Spamätaj sa magor.

10.01.2020 | equilibriums

Čo ja robím? To, že Vám poviem pravdu, ktorá je nepríjemná? Pozrite sa čo vy robíte, žijete na úkor práce iných, lebo si požičiavate a spôsobujete infláciu - daň, ktorú musíme platiť všetci bez toho, aby nám niekto vzal peniaze z peňaženky fyzicky.

Ak mám iný názor, tak Vás to nezaujíma? :D Vy čo ste volič PS alebo ako? :D

10.01.2020 | equilibriums

Ľudia, ktorí spôsobujú infláciu požičiavaním si peňazí, sú obyčajní príživníci. Ja chápem, že ľuďom je nepríjemné, ak im niekto povie pravdu a ešte ich aj navyše vyvedie z nevedomosti.

Chápem, že neviete čo je to inflácia, že nerozumiete, čo spôsobujete svojím dlhovým správaním.

11.01.2020 | hoza

To su ludia, ktorych financna gramotnost je nulova, a banky takych blbeckov nahovoria na hocico. Ked nebudu splacat, tak im byt zoberu a zostanu na ulici.

15.01.2020 | temp

ja co poznam ludi v mojom okoli, myslim ze vsetci do jedneho nelutuju ze brali hypoteku, maju davno vyplatene - ano, kvoli tej inflacii, ze po rokoch su uz platy uplne inde, splatky boli pre nich stale mensie a mensie oproti platom. Takze teraz uz byvaju vo vlastnom a platia uz len energie. Alebo presli do vacsieho bytu, znova hypoteka, a povodny ani nepredavali.

Vtedy niekedy na zaciatku mali moznost po prichode do Bratislavy - platit a platit drahe podnajmy cudziemu cloveku, alebo splacat svoje byvanie. Moznost A a moznost B. Tolko fakty.
(ak viete ze mohla pre takeho cloveka byt aj sanca C, D a pod. - sem s tym)
Kazdy mohol zvazit ako sa k tomu postavi.

V oboch pripadoch hrozilo rovnake "skoncenie na ulici" - ak by k niecomu neocakavanemu v zivote prislo, tak by isli k nejakym znamym, k rodine .. alebo naspat na rodnu dedinu do rodicovskeho domu (banka by byt predala, zobrala co jej patri, nieco by zostalo aj dotycnemu).

Takto popisujem holu realitu, viem ze je pre niekoho neprijemna, napr. aj pre mna, mam velke uspory, davno som mohol tiez len tak radsej kupit daky byt ako drzat po kadejakych uctoch .. ale toto je realita, tu trucovanie nepomoze ....keby pred rokmi trucuju, tak si mozu povedat teraz v r. 2020 ze len nadalej platia drahe podnajmy - a nic nevlastnia
...........mam aj takeho experta v rodine, v neskorsom veku zaklada rodinu, doteraz si uzival .. obrazne 1 byt mu uz vyletel do luftu na podnajmoch .. no a dieta privedie - stale len do podnajmu.. myslim ze urcite by mu bolo prijemnejsie, lepsi pocit, vacsia istota - platit uz len energie ako jeho rovesnici, a rozdiel by zostaval doma, nie na cudzom ucte. Nevraviac, o 20 - 25 rokov mu pride dochodkovy vek, schopnosti budu klesat, prijem poklesne ...

Naozaj mali ti skorej menovani nulovu financnu gramotnost a su blbeckovia ?

09.01.2020 | ylnofew

v kazdom jednom clanku smrdis tymi istymi recami. Inteligencia je schopnost prisposobit sa zmene. Prisposob sa a vytaz z toho.

10.01.2020 | equilibriums

Ak je situácia stále rovnaká, tak budem hovoriť pod každým článkom to isté. Len klamár alebo blázon bude tvrdiť zakaždým niečo iné.

Inteligencia je schopnosť nepriživovať sa a nežiť na úkor iných, ty "inteligent".

09.01.2020 | martin33

A co tak radsej zvysit uroky - inflacia v SR uz prekrocila 2% inflacny ciel.

09.01.2020 | elon

to nastavuje ECB, tych zopar slovakov s prekrocenym 2% cielom ich netrapi. navyse 2% nieje nejaka tvrda hranica od ktorej musia urychlene konat.

09.01.2020 | martin33

Ano, to je ta "vyhoda" spolocnej meny.

09.01.2020 | equilibriums

Ľudia sú hlupáci, tešia sa z toho, že keď idú do zahraničia, tak sa nemusia vystavovať mentálne a fyzicky náročnej úlohe zámeny peňazí. Zrejme pre väčšinu ľudí je jednoduchšie poraziť infláciu (lebo každý druhý Slovák sa asi cíti ako Warren Buffet) ako si zameniť peniaze, keď idem do zahraničia.

09.01.2020 | prasiatko_sk

Zas spoliehať sa len na nehnuteľnosť ako zábezpeku na staré kolená tiež nie je veľmi dobré, lebo stačí zníženie ratingu Slovákie a ceny pôjdu dole. Stalo sa to v Španielsku aj inde. V podstate je to to isté ako sa spoliehať len na prvý pilier. Demografia ovplyvňuje obe možnosti. Je to jedna ekonomika.

09.01.2020 | Darija

Ceny pôjdu dole, úrokové sadzby sa rádovo zvýšia, k tomu šialená politika ECB, ktorá nie je aplikovateľná pre všetky štáty eurozóny en bloc bez možnosti eliminácie rizík na národnej úrovni. Vysledkom je neúmerné zadĺženie domácností a špekulatívne optimistické predpoklady dlhodobej udržatelnosti súčasnej výkonnosti ekonomiky.

A v tomto celom systéme figurujú komerčné banky. Osobne som zvedavá, kto sa bude v strednodobej budúcnosti podieľať na oddĺžení a ozdravení celého finančného sektora. Nechcem byť toho súčasťou.

09.01.2020 | prasiatko_sk

Každá kríza prináša veľké zmeny a tá budúca možno prinesie väčšiu integráciu a reformu eura, lenže za cenu veľkých strát. Byť na mieste Slovenska, idem do integrácie všetkými desiatimi, aj keby to znamenalo negatívne dôsledky pre našu nezávislú politiku. Nakoniec nám asi ani nič iné nezostane.

09.01.2020 | martin33

V skutocnosti sa EU zacina rozpadat (nastastie, uz to bohuzial nabralo zly smer) a kriza ten rozpad len urychli. Potom sa snad vratime spat k zakladom a vytvori sa ciste len zona volneho obchodu bez dalsich zasahov do suverenity statov.

09.01.2020 | PeterKN

Myslíš zónu voľného obchodu bez:
-Voľného pohybu osôb
-slobodného poskytovania služieb
-voľného pohybu kapitálu

Prečo by to malo byť dobré pre SR?

09.01.2020 | Darija

Re: PeterKN
Martin má zrejme na mysli pôvodné fungovanie únie na báze EHS, možno s pár vylepšeniami navyše. Som s tým úplne stotožnená, nakoľko takto aktuálne nastavený centrálny systém riadenia spoločenstva štátov, zlyhal (znova).

Byrokratický aparát EÚ sa rozmohol do neúmerných rozmerov a tým stratil opodstatnenie svojou neefektivitou v rozhodovacích procesoch. Ak opomeniem rozhodnutia EK o stupni zakrivenia uhoriek a rodovo vyváženej novej EK v gescii UvL, tak si nespomínam, kedy ER, EK a parlament zaujali k naliehavej a dôležitej celospoločenskej téme jasné stanovisko.

Príklad. Migrácia utečencov bola dlhodobo riešená spôsobom: na summite leadrov sme sa dohodli, že budeme diskutovať. Dodnes nepadlo kvalifikované rozhodnutie.

09.01.2020 | prasiatko_sk

Veľké problémy dokážu riešiť len veľké celky. Príkladom je globálne otepľovanie. Naozaj už nejde vrátiť sa späť. Doba sa zmenila.

10.01.2020 | equilibriums

Súhlasím, v Európe ma zmysel maximálne integrácia do spoločného hospodárskeho priestoru. Všetko naviac je nezmysel, ktorý škodí z dlhodobého hľadiska každému.

11.01.2020 | hoza

Suhlasim s Martinom33 a predpokladam ze aj s Darija. Fantasmagorie ohladne globalneho oteplovania urcite nebudeme riesit prostrednictvom postihnuteho svedskeho decka, ktore aj tak nic nevyriesi a je vsetkym na smiech.

11.01.2020 | prasiatko_sk

Ja len dúfam, že jej generácia bude podstatne múdrejšia ako sebecká generácia nás a našich rodičov.

09.01.2020 | lux aeterna

1. prečo si myslíš, že kríza prinesie väčšiu integráciu a nie naopak, rozpad eurozóny a neskôr aj celej EU?

2. čo by nám tá väčšia integrácia mala pozitívne priniesť, ak do nej chceš ísť všetkými desiatimi?

09.01.2020 | prasiatko_sk

1. V krajinách eurozóny je vysoká podpora eura. Opýtaj sa Slovákov, či chcú ešte korunu. Väčšina by povedala nie. To isté v Nemecku, Rakúsku, Španielsku, Francúzsku a inde. Hoci nikde nie je napísané, že pokrok nemožno zvrátiť, nepredpokladám návrat k národným menám. Procesy sú už rozbehnuté, preto bude tlak na záchranu a upevnenie systému. Ríše sa nezvyknú rozpadať po 50tich rokoch, držia ich vyššie záujmy. Záujmy proletárov tu nehrajú žiadnu rolu.
2. Slovensko historicky nikdy nebolo samostatné a terajšia Slovenská republika je len experiment, ktorý nemusí vyjsť. Dokonca veľmi pravdepodobne ani nevyjde. Už teraz nám unikajú schopní ľudia a bez nich sa nebudú dať zabezpečiť základné funkcie štátu. V podstate už teraz nie sme schopní sa efektívne brániť. Nemáme kvalitné vzdelávanie, a čo je najhoršie, nedokážeme ani postaviť dobrú populačnú politiku, takže o 30 rokov nám hrozí prudký pokles daňových príjmov od zamestnancov, aj DPH. Toto sebectvo nás vyjde draho. Pre prípad gréckeho scenára je lepšie byť súčasťou väčšieho celku.

10.01.2020 | equilibriums

Neviem či spoločná centralizovaná mena euro pod gesciou menovej politiky ECB je pokrokom. Áno, pre väčšinu ľudí je euro lepšie ako národná mena - ako som vravel, pre väčšinu ľudí je zámena peňazí pri ceste do zahraničia mentálne a fyzicky náročná úloha. Čo tam potom, že si nemôžeme riadiť vlastnú menovú politiku (a eventuálne infláciu). Pre bežných ľudí je asi ľahšie poraziť infláciu, pretože sa cítia asi ako majstri v investovaní, ktorí dokážu zhodnotiť svoje prostriedky lepšie ako Berkshire Hathaway. Ale toto už je ekonomická negramotnosť (nie že finančná, ale ekonomická).

10.01.2020 | equilibriums

2. No to je zase to, čo tu niekto spomínal, kto si neváži slobodu a demokraciu, nezaslúži si ju. Polovica obyvateľstva sa nezúčastňuje na voľbách a nie len to, absolútne ich nezaujíma nejaký verejný život. Čo tam po tom, že štátu dávajú vyše 50% svojich peňazí, svojho času. Asi sa cítime predsa len bohatí a robíme to z pocitu solidarity.

Každopádne, treba hľadať vo veciach aj pozitíva. Pozitívom je to, že aj napriek tomu, že sme mladý národ, ktorý nie je jednotný, ktorý nie je hrdý a národ, ktorý ani nie je veľmi populačne silný - na druhej strane sme tisíce rokov nemali nejakú vlastnú štátnu samostatnosť a suverénnosť, no napriek tomu sme dokázali prežiť, udržať si jazyk, i po všetkých tých rokoch utláčania. Už keď na nič tak aspoň na to by mohli byť Slováci hrdí a z úcty k svojim predkom sa začať viac zaujímať a starať o svoju krajinu, spoločenstvo, v ktorom sme a ktoré by sme mali spoločne budovať k lepším zajtrajškom.

10.01.2020 | lux aeterna

1. Podpora Eura hypoteticky môže byť v daných štátoch vysoká, pretože neprišiel kolaps. Namiesto "tvrdej" meny, ECB svojou politikou dostalo Euro na kolená, namiesto toho, aby vzalo na zodpovednosť nezodpovedných hospodárov (na dlh žijúcich príživníkov a finančných špekulantov) zvýšením úrokových sadzieb, nielenže vytvorilo ekonomický nezmysel (záporné úroky), ešte aj prostredníctvom kvantitatívneho uvoľňovania "nakúpilo" do svojich kníh vysoko toxický bordel, ktorý v prípade tzv. defaultu strhne celú eurozónu. Taktiež to zdvíha reálnu infláciu do výšin (nie tú štatistickú sprostosť ako je CPI).
Bude podpora Eura, aj keď skolabuje? Prípadne ako príde vysoká inflácia či hyperinflácia?

2. Slovensko je takmer nezávislý štát (sme v EU, preto takmer), rovnako ako napr. ČR. Chceš mi tvrdiť, že ČR je tiež experiment? Koľko mladých uteká? aká je kritická hranica na udržanie základných funkcií štátu.
Armáda je v dezolátnom stave, to áno (vďaka stupidite vlád, ktoré presunuli túto časť suverenity na NATO, po rozpade ČSFR sme mali fungujúcu armádu, ktorá sa mala akurát zreformovať na modernú..ale to by bolo na inú debatu).
Nemáme kvalitné vzdelávanie? PISA testy nedopadli bohvie ako, ale stále žiadna katastrofa, sme nad polovicou...Bulhari, Rumuni, Malťania...ale aj Brazílčania či Cyperčania sa umiestnili pod nami..
Chceš mi tvrdiť, že aj tieto štáty sú experimenty, ktoré nevyjdú?
Takí Japonci sú populačne na tom podstatne horšie ako my, máš pocit, že sú nejaký štát v úpadku? Či tiež len dáky experiment?

Bonus: Sme stále mladý štát, sme takí takmer tridsiatnici, ktorí už čosi majú odžité, ešte stále robíme hlúposti, ešte stále sebou nechávame manipulovať.
Jediný problém je, že sa stále zdráhame úplnej samostatnosti a aj preto trpíme. Kto si neváži slobodu - nezaslúži si ju.

10.01.2020 | equilibriums

Tak tak, ale pravda sa niektorým bude ťažko čítať.

10.01.2020 | Lupask

este ze ste si nechali tuto jednu fotku z kancelarie lebo uz je tam jama