Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Štát je nevinný. To firmy, hovorí Počiatek

06.11.2012, 05:40 | Jana Morháčová | © 2012 News and Media Holding

Spadnutá konštrukcia diaľnice na Spiši sa bude analyzovať mesiace

  • Tlačiť
  • 13

Plnú zodpovednosť za spadnutie konštrukcie pri výstavbe mosta na diaľnici D1 pri Levoči nesú dodávatelia, najmä firma Bögl a Krýsl. Po zasadnutí krízového štábu to v pondelok vyhlásil minister dopravy Ján Počiatek. Nešťastie sa stalo v piatok 2. novembra popoludní na diaľničnom úseku Jánovce – Jablonov.

J. Počiatek sa ako šéf ministerstva dopravy vyjadril k nehode po prvý raz, bol totiž na súkromnej dovolenke. Kde, to odmietol uviesť. Moderné telekomunikačné prostriedky mu však vraj umožnili riešiť tragédiu aj na diaľku.

Minister nevylúčil ani spoluzodpovednosť firmy Váhostav-SK, druhého partnera v konzorciu, ktoré diaľničnú zákazku od štátu získalo. Odmieta však zodpovednosť stavebného dozoru, teda investora – štátnej Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Či sa v budúcnosti pred súdom neocitne aj niekto zo štátnej NDS, ukáže až vyšetrovanie a vznesená obžaloba. Stavebný dozor by pritom nemal vykonávať samotný investor, ale profesionálna nezávislá firma.

Bögl a Krýsl zodpovednosť odmieta. Naďalej trvá na stanovisku zo soboty, že most pre ňu realizovala iná dodávateľská spoločnosť Semos Prešov. A prešovská firma zasa odkazuje na ďalšieho poddodávateľa firmu Skruže Weise SK, ktorá dodala kovové podpery. Tvrdí, že mala realizovať len tretinu mosta.

Odstraňovanie následkov

Trosky na stavbe analyzujú súdni znalci a vyšetrovatelia. Do stredy musí Bögl a Krýsl predložiť plán ako zakonzervovať stavbu a ako odstraňovať a analyzovať päť metrov vysokú stavebnú sutinu, ktorá zostala po páde konštrukcie. Následne musia návrh firmy odsúhlasiť aj vyšetrovatelia. Výstavba úseku, kde má stáť ešte ďalších deväť mostov, je zatiaľ pozastavená. Pauza by však podľa ministra nemala trvať dlhšie ako niekoľko týždňov.

Štát tri dni po nehode zisťoval, či sa podobné podpery nepoužívajú aj na iných stavbách. Rozostavaných je totiž vyše 30 mostov na diaľničných či železničných stavbách. Podobné skruže sa však vraj na iných stavbách nepoužívajú. Rovnako nikde v súčasnosti neuskutočňuje práce prešovská firma Semos.

J. Počiatek v mene vlády začal súčasne tlačiť na všetky dodávateľské firmy, aby odškodnili rodiny štyroch obetí, ktoré padajúca konštrukcia mostu vo výstavbe zabila, aj 11 zranených a poškodených. Ak nebudú konať, je podľa ministra pripravená odškodniť ľudí vláda.

Podľa ministra bude NDS odporúčať stavebným firmám na Slovensku, aby si pri stavbe mostov dali vypracovať ešte ďalšie externé posudky na technológiu stavania mostov. Akým spôsobom to chce dosiahnuť, zatiaľ nie je jasné, pretože posudky predstavujú dodatočné náklady pre niekoľko desiatok stavebných firiem - zhotoviteľov štátnych infraštruktúrnych zákaziek.

Odborníci potvrdili tvrdenia o zlyhaní skruží

Príčinou piatkového nešťastia na rozostavanom moste bolo podľa prvých analýz odborníkov zlyhanie podpornej kovovej konštrukcie, ktorá mala držať betón, kým zatvrdne. Pod tlakom tečúceho betónu však konštrukcia povolila. ,,To je neakceptovateľné. Vyšetrovanie bude veľmi dôkladné a uvidíme, kde presne a kto v čom pochybil,“ uviedol J. Počiatek. Médiá a nimi oslovení nezávislí odborníci túto príčinu uvádzajú už od soboty. Zatiaľ však experti nevedia, či bolo problémom nesprávne navrhnuté riešenia podpery, zle postavená konštrukcia alebo únava opotrebovaného materiálu ,,Bude to jeden z týchto troch dôvodov, ale ktorý, to zatiaľ nevieme,“ doplnil J. Počiatek. Analýzy môžu trvať niekoľko mesiacov až rokov.

Krízový štáb rezortu dopravy sa sústredí ďalej na všetky stavebné aktivity a všetky firmy pracujúce pre Bögl a Krýsl. Zatiaľ nie je odkrytá ani celá sieť dodávateľských firiem, ktoré si česká spoločnosť najala. ,,Padli však už aj slová a nezaplatených prácach pre dodávateľov, aj to musíme prešetriť,“ doplnil J. Počiatek.

Minister potvrdil, že sa zaujíma aj o cenu podporných konštrukcií. Bude sa analyzovať, aké iné riešenia sa dali použiť a či boli drahšie.

Deväťkilometrový úsek D1 pri Levoči s názvom Jánovce - Jablonov stavia pre NDS združenie v zložení Váhostav-SK a Bögl a Krýsl za takmer 60 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty. NDS uzavrela zmluvu a firmy odštartovali výstavbu výstavbu vlani v lete. Cesta by mala slúžiť vodičom na sklonku budúceho roka, zrejme dôjde k odloženiu tohto termínu o niekoľko týždňov až mesiacov.

Foto - SITA / Jozef Jakubčo

  • Tlačiť
  • 13

Tagy diaľnice, Váhostav