Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Štát je nevinný. To firmy, hovorí Počiatek

06.11.2012 | Jana Morháčová

Diskusia (13 reakcií) Pravidlá diskusie

06.11.2012 | Annnka

Aktivity - BEZPEČNÁ CENA
Rozhovor s riaditeľom CEEC Research Jiřím Vackom o znižovaní kvality stavieb k hranici, resp. až pod hranicu bezpečnej ceny...( + v závere i o pomeroch v SR)
http://media.rozhla...

06.11.2012 | HromBlesk

Ja nechápem tento amaterizmus a tieto diskusie o cene. Ak dodávaš čosi pre automobilku táto má jasné smernice, vlastné normy, štátne normy, dokumentáciu. A tieto musíš splniť a cez to nejde vlak. Pri stavbe mosta také nie sú???? Ale jasna že sú, verím že sú. Ak sú tieto podmienky minimálne postačujúce na funkciu a prevádzku mosta na 100 rokov, načo stavať mosty zo zlata??? Firma akceptovala cenu, ďalšia diskusia o cene je neprípustná. Ak to firmy zobrali tak že zoberiem každú cenu a aj Vám ukážem aký humus dostanete za cenu tak musí štáť konať a znova tak je to chyba zadávacích podmienok, lebo také niečo pripúšťajú. Musí splniť normy, smernice. A tu je zrejme problém, že si normy a smernice každý vysvetľuje po svojom. A to je chyba zadávateľa. Jasne špecifikovať čo. Štát nemusí definovať ako..čiže aké skruže použije...ale je jasne že musí dodržať statiku a BOZP atd atd. Tak o čom tu diskutujeme??? Ako pripustí štát vôbec diskusiu o SEMOS a WEISS a ja neviem ako sa volajú. To je K and B a hotovo, raz by sa mi firma ako dodávateľ vyhovárala takýmto spôsobom a skončila by. Tak potom načo tam je taká firma??? Ako zberač provízií???

06.11.2012 | Rado001

take smernice sú a zhotoviteľ musi mať statický posudok na nosne konštrukcie debnenia. Napriek všetkym tymto veciam sa neštastia stavaju a budu stávať, hoci sa vam to zda zvlaštne. Stavba sa realizuje vo vonakjšom prostredi a predvidať všetky skutočnosti ktore ju ovplyvňujú je nemožné. Skúseny zhotoviteľ to má vedieť a konať tak aby nezanedbal žiadnu s povinnosti ktorá vedie k ochrane životov a majetku. Zhotoviteľ musí v zmysle FIDIC-u konat s náležitou odbornou starostlivosťou (due care). Tento pojem precedencneho prava vyjadruje prave tie udalosti ktoré nie je možné postihnut žiadnou exaktnou ROZUMNOU pravnou upravou a kladie zodpovednost za zlyhania v posudzovaní skutočnosti na stavbe na zhotoviteľa. Výnikmku tvoria iba prípady tzv. vyššej moci (Force majeure) a skutočnosti zapričinené neodborným konaním objednávateľa za tie znáša zodpovednosť objednávateľ. Neviem si predstaviť ako by mohol Objednavateľ zlyhať pri realizovaní debnenia, a zarove) neviem o žiadnej skutočnosti ktorá by oprávňovala zhotovitľa na uplatnenie klazuly Vyššia moc. Takže ide o porušenie požiadavky naležitej odbornej starostlivosti a zodpovednosť nesie zhotoviteľ.

06.11.2012 | HromBlesk

NO super, tak o čom tu minister a vláda točí??? Tragédia je hrozná, ale nie ej výsledkom ceny a obstarávania ako takého, ale podcenenia alebo niečieho zlyhania. Viem že sa tragédie stávali aj sa stanú, ale nehádžme to hneď na cenu. Skús povedať Fordu že mu dáš horšiu kvalitu na motor lebo tlačil na cenu....

06.11.2012 | sona08

opytam sa, neda mi: Ako dopadli dialnice v Polsku stavane Cinanmi s najnizsou cenou? Co nasli ako vystuz dialnic v Cechach? Nizka cena sa musi niekde odrazit. Vacsinou na kvalite. Samozrejme, vy budete tvrdit, ze cena nebola nizka, ale asi bez akejkolvek znalosti problematiky. Ja neviem, ci bola, alebo nie. Ja len viem, ze stat odhadol projekt na 94 Milionov, a vytazne konzorcium vyhralo s ponukov 60 Milionov Eur. Kde sa usetrilo tych 34 Milionov? Nech to vysvetlia. Preco to nikoho nezaujima?

06.11.2012 | Rado001

cena cinanov bola daleko odlisna od tej aka bola v tejto sutazi tak polovicna. NDS nadcenuje predpokladanu hodnotu zakazky a statna expertiza je velmi hruby odhad.

06.11.2012 | sona08

ano, ale pokial mate siet subdodavatelov, tak sa vam "cista" cena bez zisku este viac zmensuje, a aby ste bol schopny tu stavbu za danu cenu postavit, musite hladat rezervy este viac. Na sme pisali, ze podpera bola prilis tenka. Keby objednali/dodali hrubsiu bolo by to drahsie. Tensou podperou vsak stale mohli vyhovovat normam, cize vypoctom - avsak v ich extremnej limite. Toto je priklad setrenia, ktory mohol sposobit pad mostu. Na druhej strane, moze byt, ze sa zhotovitel rozhodol zvacsit si zisk, ktory sa mu zdal maly. Nizka cena nemusi znamenat hned, ze je dumpingova, ale nemusi splnat predstavy o zisku zhotovitela, a to ho tlaci do uspor aj na nespravnych miestach.

06.11.2012 | Rado001

Zhotoviteľ zodpoveda za svouju cenu s ktorou isiel do sutaze. A on je ten ktory ju predlozil pokial nebol nuteny nezmyselnym pouzitim E. aukcie prebijat bez rozmyslu ine ponuky nie je dovod obvinovat nikoho na strane objednavatela. Cena je vecou dopytu a ponuky. Ale pokial sa do procesu cenotvorby vlozi prvok spekulatzivny (ocakavanie navsenia po podpisani zmluvy a dumping pri sutazi) ktorý je maximalizovany pouzitim e.aukcie tak je zarobene na zlyhanie. Nie je možne stanovit jendnotnu cenu na dialnice pretoze tá je zavysla od podmienok a ochoty firiem to za taku cenu urobiť. A teda hovorit o dampingu v pripade sutazi kde predpoklad bol 80 mil. a cena 60 mil. je hlupost. Ja osobne som videl sutaze kde sa cena lisila o viac percent za priblizne rovnake prace a nebol to dumping.

06.11.2012 | JAJA11

zarazilo ma, že dôvodom nešťastia je vybraný lacný zhotoviteľ.... takúto vetu môže povedať len obyčajný neschopný človek.... a hlavne ten, kto potrebuje si nájsť dôvod, prečo vyberať firmy podľa známosti... kto vlastne organizuje tendre... kto vyberá? podľa mňa naozaj len človek čo absolútne problematike nerozumie... pokiaľ sa zadajú parametre stavby ( a to snáď projektanti naprojektujú správne), tak zhotoviteľ musí dodržať všetko, čo projekty požadujú. Zabezpečuje to stavebný dozor.... takže ak sa firma zaviaže zhotoviť stavbu hlboko pod cenu, je to jej problém, stačí ju kontrolovať, aby dodržiavala postupy ....
a ešte ma zarazilo to množstvo prepletených firiem... ten zavolal toho ten zas toho...., prečo nie je podmienka, že firma, ktorá vyhrala tender vie zabezpečiť práce vo svojej réžii... a ak si aj zavolá ďalšie firmy, prečo sú to firmy, ktoré tie práce nevykonajú, ale zavolajú si ďalšie...
Firma, ktorá vykonáva stavbu jednoznačne zodpovedá za tých, ktorých zapojila do stavby a za firmu, ktorú vybral štát, zodpovedá minister a ľudia, ktorí v tendri vybrali túto firmu... netreba hľadať dole... to je už ďalší problém... v normálnom štáte, kde ľudia, ktorých príjmy sú také vysoké, musia zodpovedať za svoju činnosť.... myslím, že na Slovensku o veľkej zodpovednosti sa hovorí len vtedy, keď si tí vysokopostavení prideľujú platy a odmeny... ak sa niečo stane, zodpovedným sa stáva najposlednejší človek....

06.11.2012 | OliWer

Ešte neboli zverejnené výsledky vyšetrovania nehody, avšak na ministerstve už vedia, že za kolaps môže nízka cena. Niekomu sa veľmi hodilo do kariet toto nešťastie, pretože teraz bude môcť Začiatok každého, kto bude namietať vysokú cenu stavby, poslať do prdele s tým, že predsa vláda nemôže dopustiť ďalšie nešťastie podobného rozsahu.
Keďže sme na Slovensku, jedným dychom treba povedať, že vysoká (vyššia) cena automaticky neznamená vyššiu kvalitu, iba viac peňazí pre kamarátov.
Vyššie uvádzané argumenty diskutérov sú, samozrejme, úplne na mieste, najmä otázka, čo robí a čo robil stavebný dozor.

06.11.2012 | jatomozem

Trend býval kedysi dobrý časopi. Bohužiaľ, už tento nadpis naznačuje - že úroveň Nového Času .. sa blíži. Hm, a kto nie je zodpovedný, ak nie firmy? Dokedy sa bude všetka vina zvaľovať na "štát". Ak chce "štát" zasiahnuť a regulovať a kontrolovať - tak na naši pravicoví novinári vykrikujú niečo o komunizme, boľševizme, obmedzovaní trhu... Je úplne jasné, že tu pochybili LEN a LEN FIRMY !!!! Dokedy sa tu bude budovať image súkr. podnikateľov - ako tých spravodlivých čo chcú všeobecné dobro? Prosto firmy chceli odrbať štát - teda nás všetkých - a dopadlo to ako dopadlo. Radšej keby pani novinárka napísala investigatívnu reportáž o konzorciu Váhostavu a ich prepojeniu na pravicovú sebranku v čase "tendrovania" vládnucu... Hm, ale to by sme cheli asi veľa, že? Od pravicového PENTA_TRENDU...

06.11.2012 | Jirko

Niekto dal súhlas na betónovanie. Stavebný denník je obrazom činnosti na stavbe!
Stavebný zákon nehovorí o cene!
Dodržujme konečne zákony!

Jirko.

06.11.2012 | maugli2

Naozaj neviem, prečo taký časopis ako Trend píše s titulkom hľadajúcim senzáciu o takej jednoduchej a jasnej veci, ako je tento prípad. Samozrejme je vinný dodávateľ a cena s tým nemá nič spoločné, veď ju navrhol sám dodávateľ.
Osobitnou kapitolou sú vyjadrenia Fika o požiadavke na odškodnenie pozostalých obetí formou. Asi ani nevedia, že na takýto prípad sa vzťahuje poistenie (odškodnenie pracovných úrazov), ktoré každý zamestnávateľ povinne platí. Neviem, prečo by tieto obete mali mať iné odškodnenie, ako iné. Preto, že sa o tom hovorí v TV?? Kto nič nevie, mal by sedieť doma za pecou a učiť sa a nie robiť politiku rán istoty.:-)