Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Strečno bude upchaté o dva roky dlhšie, pripustil Remeta

12.04.2017, 18:30 | Ján Kováč | © 2017 News and Media Holding

S výstavbou úseku D1 pri Žiline sa možno omeškáme o dva roky, pripustil pre TREND Miroslav Remeta, majiteľ spoločnosti Dúha. Čiže nie v roku 2019, ako sa zaviazali v zmluve, ale až v roku 2021. Úsek Lietavská Lúčka – Dubná Skala je mimoriadne dôležitý, lebo má nahradiť upchatú kľukatú cestu okolo Strečna. Tiež patrí medzi najdrahšie štátne zákazky.

  • Tlačiť
  • 9

Že majú stavbári problémy s termínmi, písal ešte v marci denník Hospodárske noviny. M. Remeta potom oslovil TREND, že komplikácie na stavbe vysvetlí na osobnom stretnutí. K nemu došlo zhodou okolností pár dní pred nešťastím v tuneli Višňové, pri ktorom zahynula mladá žena.

Podnikateľ potvrdil, že o možnom časovom sklze už informovali Národnú diaľničnú spoločnosť. Tvrdí však, že dôvodom nie je pomalšie razenie tunela Višňové, ako uviedli Hospodárske noviny.

Neprehliadnite

Skutočným dôvodom sú podľa M. Remetu problémy na nadväzujúcej ceste mimo tunela, ktorá je súčasťou úseku Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Ten stále nemá stavebné povolenia, aj keď zmluvu podpísali takmer pred troma rokmi.

Podľa M. Remetu skrýva omnoho väčšie úskalia ako tunel. „Zistilo sa, že technické riešenie vonkajšej časti diaľnice je zastarané, nespĺňa normy a takisto už nevyhovuje po dopravnej stránke. Projekty sa preto menia a pripravujú sa nové stavebné povolenia vrátane výkupov pozemkov,“ povedal M. Remeta.

Miroslav RemetaZdroj: Maňo Štrauch

S povrchovým úsekom sa až tak neponáhľali, lebo sa dá postaviť rýchlejšie ako tunel. Lenže projektovanie, schvaľovanie a úpravy projektu trvali dlhšie, ako mali. „Informovali sme preto NDS, že z týchto dôvodov na tejto časti projektu môže dôjsť k omeškaniu o dva roky,“ povedal TRENDU M. Remeta.

V projekte sa veľa vecí zmenilo. Cesta má mať šesť pruhov namiesto štyroch. Ďalej treba preprojektovať a zväčšiť križovatku, ktorá diaľnicu napojí na Žilinu a Rajec. Treba prekresliť aj dva mosty, ktoré majú byť v zosuvovom území, tvrdí M. Remeta.

Pripustil, že aj razenie tunela ide pomalšie, ako malo. A ak to nepôjde rýchlejšie, požiadajú NDS, aby im odpustila zmluvnú pokutu. Ak tunel neprerazia do konca roka, mali by stavbári zaplatiť dva milióny eur. Ak sa zdržia o ďalší mesiac, sankcia sa zvyšuje o ďalšie 4 milióny. Razenie tunela je náročnejšie a nákladnejšie, preto počítajú aj s tým, že od NDS budú žiadať peniaze nad rámec zmluvnej ceny.

Problémom pri výstavbe diaľničného úseku okolo Žiliny sa venujeme v aktuálnom týždenníku TREND č. 15

TREND 15/2017

  • Tlačiť
  • 9

Tagy obchvat, Žilina