Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

The Economist: Problémy nemajú len mosty v Taliansku

18.08.2018 | ČTK

Diskusia (11 reakcií) Pravidlá diskusie

18.08.2018 | bluehen

Panthenon a zelezobeton wtf to takyto kid tipujem na preklad

18.08.2018 | Marek111

trochu im uslo. nie je to najvacsia zelezobetonova kupola, ale najvacsia kupola z prosteho betonu.

20.08.2018 | jannys

Hneď potom sa začal drobiť cement...

Otázne je aj to, či boli oceľové výstuže v stĺpoch mosta správne uzemnené, keď sa zrútil po zásahu blesku.

Blesk udrel do spodku piliera. Hneď potom sa začal drobiť cement a potom sa všetko zrútilo a bol koniec sveta: https://www.cas.sk/...

18.08.2018 | Roman Kanala

Agentúrny článok ČTK. Keď tlačová agentúra interpretuje článok iných novín, ignoruje pár vecí. Staroveký betón nebol ozajstný betón, ale zmes sopečného popola u Vezuvu a vápna, a spojený morskou vodou. Čím dlhšie tuhol, tým bol pevnejší. Moderné metódy pod mikroskopom ukázali postupný rast kryštálov.

Dnes sa používa iná technológia. Portlandský cement a francúzsky cement boli vynájdené v 19. storočí. Vápenec a íl sa vypražili v peci a stratili kryštalickú vodu. Dnešné cementy sú vápenaté silikáty a alumináty, výsledok kombinácie vápna s kremeňom a oxidom hliníka a železa. Už sa nepoužívajú vo forme prostého betónu, ktorý je výborný na zaťaženie tlakom, ale trhá sa pri ťahu. Na dynamické zaťaženie sa používa železobetón, alebo predpätý železobetón. Tak sa predíde ťahu, ktorý prostý betón roztrhne. Morandiho patentovaná metóda M5 bola varianta predpätého betónu.

Železobetón v pilieroch, predpätý Morandiho M5 bola technológia použitá na Morandiho mostoch v Janove, vo Venezuele a v Líbyi.

19.08.2018 | Truhlik999

Otázka:

Predpaty betón logicky pri narušení výstuže sa zrúti.

Ale - obyčajný vystužený betón by nemal byt tak citlivý na kvalitu výstuže.

Alebo nie?

19.08.2018 | Roman Kanala

Ja som to napísal blbo. Keď človek píše rýchlo, robí skratky. Správne veta mala znieť nasledovne:

Železobetón v pilieroch, predpätý Morandiho M5 na mostovke bola technológia použitá na Morandiho mostoch v Janove, vo Venezuele a v Líbyi.

V pilieroch nemá zmysel robiť predpätý betón, jedine že by tam boli sily, ktoré urobia niekde ťah. Zatiaľ to vyzerá tak, že tam spadol nosný pilier vysoký 90 metrov, na ktorom boli zavesené oceľové laná držiace mostovku. Tri príčiny sa zdajú byť rozumné: posuv pôdy v podloží v dôsledku prudkého dažďa, úder blesku a pretrhnutie oceľového lana na jednej strane a následná destabilizácia, alebo úder blesku a vyhorenie roxorov v železobetóne kvôli veľkému prúdu, a následná fraktúra nosníka. V troch prípadoch je pád piliera a mostovky, čo na ňom závisí, otázkou niekoľkých nasledujúcich sekúnd.

19.08.2018 | Roman Kanala

Inak RIccardo Morandi predpnutý betón nevynašiel, patent z roku 1928 patrí francúzskemu inžinierovi menom Eugène Freyssinet.

Ten ešte v roku 1917 objavil, že betón sa najlepšie usporiada, ak sa ním trasie. Mechanické vibrácie umožnia, aby si kamene našli svoje najlepšie miesto. V roku 1929 objavil tepelné spracovanie betónu pri tuhnutí. Potom zdokonaľoval techniky predpnutia, najpv v 1936 plochými nafukovacími podložkami, potom v 1939 hydraulickými piestmi ako sa používajú dodnes, a napokon v 1941 stavbu mostov z prefabrikovaných betónových dielov.

Server venovaný jeho dielu je na http://efreyssinet-...
O prepnutom betóne je http://efreyssinet-...
Tam vidno, ako predpnutie eliminuje ťah v spodnej časti mostovky. Na hornej strane, ako sa most prehýba pod zaťažením, narastá tlak, no na spodnej strane sa betón netrhá, lebo bol predpnutý buď pred betonážou, alebo po nej.

19.08.2018 | Roman Kanala

Dnes večer v televízii bolo pár ďalších detailov. Podľa prvých odhadov to nebol zosuv pôdy, ale korózia a prasknutie kábla. Káble korodovali a Morandi to vedel, tak ich schoval do betónovej kazety, aby ich ochránil pred koróziou. Už boli menené v 80-tych a 90-tych rokoch. Mali byť menené znova v novembri. Most sa už novembra nedožil. Už pred spadnutím mosta viseli káble len tak vo vzduchu, no nik nereagoval. Vtedy sa mal most okamžite uzavrieť.

Pravdepodobne to teda prebehlo takto: po prasknutí kábla na jednej sa mostovka odtrhla od ďalšej časti a obrátila na bok. Potom spadla celá dolu. Pilier bol ťahaný na druhú stranu a padol tiež a napokon aj mostovka na druhej strane. Toto je dôsledok Morandiovky: ak by bolo viac káblov uchytených vo viacerých bodoch, možno by mostovka nespadla. Ak by bol pilier stavaný dnes, celkom určite by nemohol spadnúť.

Spravujúca spoločnosť mala takú dôveru politikov, že sa sama kontrolovala. Takže nebol nezávislý dozor nad stabilitou diela. Švajčiari kládli otázniky o Ndranghete, či tam namiesto roxorov 10 mm neboli použité 6 mm, a či niekto neušetril 10% cementu. Ostalo to bez odpovedi.

Po páde mosta je Janov paralyzovaný. Treba chodiť po kľukatých uličkách ako v 60-tych rokoch, ale s dnešnou dopravnou záťažou. Aj s kamiómni, ktorých počet od postavenia mosta bol násobený faktorom 20.

Ľudia, ktorí bývali pod mostom, aj keby sa chceli odsťahovať, nedokázali predať svoj byt. Teraz bude všetko zbúrané zo strachu o narušenie statiky domov. Nemajú kam ísť, organizujú sa na kolektívnu žalobu.

18.11.2019 | charitybraden

クリスマスの日のための安価なクラシ­ックショートブーツUGG

18.11.2019 | charitybraden

スイスの腕時計アウトレットセールで­安いスイスの偽の腕時計

18.11.2019 | charitybraden

男性:最大80%オフモンクレールクリ­アランス、モンクレールアウトレット­、モンクレールジャケットアウトレッ­トオンライン、モンクレールジャケッ­トアウトレットオンライン