Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Tím Hodnota za peniaze narazil na záujmy biznisu v doprave

05.10.2016, 17:00 | Filip Obradovič | © 2016 News and Media Holding

Názor | Smer ukazuje, že megalomanský biznis v doprave je mu bližší ako záujem narábať s peniazmi efektívnejšie. Tím projektu Hodnota za peniaze zverejnil záverečné správy revízie výdavkov na zdravotníctvo, dopravu a informatizáciu, ktoré budú súčasťou rozpočtu. Pri zdravotníctve a informatizácii sa dočítate konkrétne odhadované úspory, jasné opatrenia a termíny, kedy by sa mali zrealizovať, aby za vynaložené peniaze daňových poplatníkov bola na konci konkrétna hodnota (menej úmrtí a lepšie IT služby štátu). V doprave o hodnote za peniaze nemôže byť reč. Ide len o akýsi suchý všeobecný a metodický popis toho, čo by sa malo urobiť bez jasných záverov.

  • Tlačiť
  • 6

Tagy

Názory

Cieľom projektu Hodnota za peniaze, ktorého hlavnou postavou mal byť nebohý Martin Filko, je filozofická zmena nazerania politikov na narábanie s verejnými zdrojmi. Napríklad cieľom nemá byť diaľnica, ale rýchlejšia a bezpečnejšia doprava. Pri súčasnom nastavení robenia politiky ide o sci-fi. Rezort dopravy narába ročne približne s dvoma miliardami eur, to sú výdavky na úrovni zhruba 2,3 percenta HDP.

Revízia týchto výdavkov, čo bola úloha projektu Hodnota za peniaze, mala ukázať, koľko prostriedkov z tohto balíka sa míňa neefektívne, kde sa míňa neefektívne a čo s tým. Analytici na ministerstve financií len hovoria, kde vidia možné úspory. Koľko a či vôbec, nie je jasné. Preložené do ľudskej reči, ľudia na ministerstve dopravy im nedovolili viac.

Spojení s biznisom

Rezort dopravy dostala po voľbách dnes už mŕtva strana Sieť. Smer si však svoju pozíciu na ministerstve poistil ponechaním svojho štátneho tajomníka Viktora Stromčeka, ktorý bol kľúčovou postavou na rezorte už za ministrovania Jána Počiatka. Smer má eminentný záujem rozhodovať o veľkorysom balíku peňazí bez kontroly, pretože hlavní hráči v doprave majú k nemu veľmi blízko. Za Váhostavom stojí Juraj Široký, Doprastav má podľa informácií TRENDU fakticky ovládať priateľ Roberta Fica - Miroslav Výboh.

S takto nastaveným biznis modelom nemožno očakávať, že niekto bude podporovať projekt, ktorý by mal verejnosti ukázať, že sa tu desiatky až stovky miliónov eur ročne vyhadzujú von oknom. Neochotu spolupracovať Smer ukázal hneď na začiatku, kedy nedovolili analytikom hodnotiť plánované projekty za dve miliardy eur. Medzi nimi aj najdrahší úsek - obchvat Prešova.

Po nedávnych rošádach v koalícii síce ministerstvo oficiálne pripadlo do rúk Mostu-Híd a štátny tajomník Árpád Érsek sa presunul na post ministra. No v čase príprav analýz hodnoty za peniaze jeho vplyv na finálny výsledok sa buď neprejavil, alebo ani nebol záujem. Jeho verejné vyhlásenie pre televíziu Markíza, že plánuje spolupracovať s analytickým tímom na ministerstve financií, skôr naznačuje prvý variant.

Ak má Most-Híd skutočný záujem robiť politiku slušnejšie, spolupracovať s analytikmi sa nieže ponúka, ale je to povinnosť. Smer je dnes politicky v defenzíve. Správny čas ukázať zástupcovi Smeru na ministerstve dopravy, kto je komu šéfom bez ohľadu na nenásytné podnikateľské krky v pozadí.

Čo si dovolia nabudúce

Projekt Hodnota za peniaze ukazuje v ostatných dvoch sledovaných oblastiach, že to zmysel má. Analytici vidia len počas nasledujúceho roku v zdravotníctve úsporu 174 miliónov eur. V informatizácii sú to desiatky miliónov. Ide o peniaze, ktoré pomôžu dopracovať sa k želaným cieľom. V prvom prípade treba dosiahnuť stav, aby u nás nezomieralo zbytočne o dvetisíc ľudí viac ročne ako v ostatných krajinách Vyšehradskej štvorky.

V druhom prípade sú to fungujúce IT služby štátu, na ktoré bola doteraz vynaložená miliarda eur. Správy z oboch rezortov sú solídnym prehľadom o ich stave a vývoji, akým smerom by sme sa mali uberať. Ale nie je možné vyjadriť spokojnosť s projektom, ktorého tretina nie je hotová, pretože vyhrala politika nad rozumom. Aby aj do budúcnosti projekt Hodnota za peniaze mal zmysel, nemôže to fungovať tak, že sa bude analyzovať len to, čo bude politicky a biznisovo priechodné.

Dnes je za túto reformu zodpovedný minister financií Peter Kažimír. Prihlásil sa k nej aj napriek tomu, že stratil Martina Filka. Ak analytici neboli schopní dodať na stôl konkrétne závery s číslami v doprave, je to aj jeho zodpovednosť. Pretože buď minister financií nemá dostatok rešpektu u svojich kolegov z iných ministerstiev, alebo sa o takýto výsledok pričinil sám minimálne svojou ľahostajnosťou. Ani jedno, ani druhé nevyznieva v jeho prospech.

Horšie je, že súčasný stav škodí rozumnej reforme, ktorá po dlhých rokoch má ambíciu nerobiť len kozmetické zmeny, ale zásadne ovplyvniť kvalitu života občanov. Ak si už na začiatku z nej niekto dovolil urobiť trhací kalendár, je na mieste obava, že sa o to ďalší pokúsia opäť. Stačí len príležitosť, kedy nedostatok informácii pre verejnosť bude v ich záujme. A takých je neúrekom.

Zdravotníctvo

Zdroj: MF SR

Informatizácia

Zdroj: MF SR

Stiahnite si záverečné správy revízie výdavkov v zdravotníctve, doprave a informatizácii - projekt Hodnota za peniaze.

Pri nastavení článku bol pôvodne omylom uvedený nesprávny autor.

  • Tlačiť
  • 6

Tagy Názory