Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Trumpove clá na oblečenie z Číny môžu spôsobiť masívne zatváranie obchodov

25.05.2019, 14:40 | TASR

Biely dom pripravuje nový zoznam čínskych produktov v hodnote zhruba 300 miliárd USD (268,17 miliardy eur), na ktoré by sa mohli vzťahovať clá až vo výške 25 percent. Zoznam obsahuje širokú škálu položiek, od oblečenia cez tenisky až po športové potreby a ďalšie doplnky, ktoré sa často nachádzajú v obchodných domoch po celých Spojených štátoch.

  • Tlačiť
  • 0

Banka UBS vo svojej analýze upozorňuje, že dodatočné clá na spotrebný tovar by mohli viesť k „rozsiahlemu zatváraniu obchodov“. Inými slovami, ďalšie možné kolo ciel v obchodnej vojne medzi USA a Čínou by mohlo mať neplánované dôsledky: masívne zatváranie obchodov.

Analytik UBS Jay Sole vo svojej správe upozornil, že množstvo tzv. kamenných obchodov už zápasí s problémami a nové clá by tak mohli priniesť ich koniec.

Neprehliadnite

Americký prezident Donald Trump 10. mája zvýšil clá na čínske produkty za 200 miliárd USD z 10 percent na 25 percent. Doterajšie colné poplatky zasiahli najviac farmárov. A vzťahujú sa aj na nábytok, kabelky a časť spotrebnej elektroniky, ale oblečenie a obuv zatiaľ medzi nimi nie sú.

No tomu môže byť koniec. Biely dom začiatkom týždňa oznámil, že prezident Donald Trump uvažuje o zavedení ciel až do výšky 25 percent na ďalšie čínske produkty za približne 300 miliárd USD. Potenciálne 25-percentné clá na import odevov a obuvi z Číny však zvýšia tlak na ziskové marže maloobchodníkov a to do takej miery, že mnohých prinútia zatvoriť predajne.

UBS donedávna odhadovala, že do roku 2026 by mohlo v USA dôjsť k zatvoreniu takmer 21.000 obchodov. Ak ale budú zavedené nové clá, 50 % z nich by mohlo skončiť už v priebehu jedného roka, varoval J. Sole. Pripomenul, že ochota spotrebiteľov v USA nakupovať odevy, obuv a doplnky je už teraz "prinajlepšom vlažná.“

Mnohé kamenné obchody, ktoré predávajú tento tovar, už zápasia s problémami bez toho, aby sa naň vzťahovali clá. Spoločnosti ako Victoria's Secret, Gap, Gymboree, Chico's, Payless Shoesource a Charlotte Russe zatvárajú obchody a snažia sa nájsť spôsob, ako sa odlíšiť od populárnych značiek tzv. rýchlej módy, ako sú Zara či nováčikovia Everlane, Rockets of Awesome a ThirdLove.

Počet obchodov v USA, ktoré oznámili tento rok koniec, už prevýšil vlaňajší počet zatvorených predajní. Matthew Shay, generálny riaditeľ a prezident Národnej federácie maloobchodníkov upozornil, že zavedenie ciel na všetko, čo sa dováža z Číny, vrátane produktov, ktoré podporujú výrobu v USA a poskytujú spotrebiteľom cenovo dostupný tovar, ohrozí pracovné miesta a zvýši náklady pre spotrebiteľov.

V roku 2017 sa dovoz z Číny podieľal približne 41 percentami na predaji oblečenia v USA, 72 percentami na predaji obuvi a 84 percentami na cestovných doplnkoch. Analytici odhadujú, že ďalšie kolo ciel by mohlo stáť priemernú štvorčlennú rodinu 500 USD ročne.

  • Tlačiť
  • 0

Tagy clá, Donald Trump

Diskusia (0 reakcií)