Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

ÚVO nariadil opakovať súťaž na prestavbu trate pri Trenčíne

08.03.2011, 17:28 | jam | © 2011 News and Media Holding

Stavebné firmy súperia o zákazku z eurofondov už vyše roka

  • Tlačiť
  • 0

Tagy

železnice

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) musia zopakovať súťaž na modernizáciu 12-kilometrového úseku na hlavnom železničnom ťahu Bratislava-Žilina. Prikázal to Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO)  po tom,  čo spravil kontrolu verejnej súťaže tesne pred podpisom zmluvy s víťaznou firmou. Ide o prestavbu trate od Zlatoviec po Trenčiansku Teplú na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu, ktorá má byť financovaná z eurofondov - z operačného programu Doprava.

,,Úrad zistil porušenia zákona o verejnom obstarávaní v postupe obstarávateľa,  ktorými došlo k porušeniu základných princípov verejného obstarávania – princíp transparentnosti a nediskriminácie uchádzačov. Tieto zistenia nebolo možné odstrániť iným spôsobom ako nariadením predmetnú verejnú súťaž zrušiť,“ uviedol hovorca ÚVO Branislav Zvara.

Rozhodnutie sa však nepáči víťazovi tendra – spoločnosti Skanska, ktorá mala podpísať zmluvu so ŽSR na realizáciu stavby. ,,Rozhodnutie považujeme za neopodstatnené a účelové," uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Skanska SK Tibor Kočvara. Skanska tvrdí, že má podozrenia o účelovosti niektorých rozhodnutí ÚVO o zrušení tendrov.

Za posledný rok boli totiž zrušené významné projekty verejných súťaží platené z eurofondov, v ktorých Skanska ponúkla najnižšiu cenu. Išlo o rekonštrukcie ciest, odkanalizovanie regiónov, budovanie čističiek odpadových vôd či diaľničných úsekov.

Tender na modernizáciu trate Zlatovce - Trenčianska Teplá vyhlásili koncom roka 2009, ponuky štyroch skupín uchádzačov boli otvorené v marci 2010. Ide o tretiu etapu prác v rámci modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom - Púchov v dĺžke okolo 59 kilometrov. Ostatné štyri etapy sa už začali realizovať.

Súťaž je pritom sprevádzaná množstvo námietok štyroch súperiacich firiem. Ponuku s najnižšiu cenou predložila spoločnosť Skanska SK, stavbu chcela realizovať za 201 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty. Druhú najlacnejšiu ponuku dala trnavská firma TSS Grade so sumou 245 miliónov eur. Ďalšie dve konzorciá predložili vyššie ponuky, a to 263 miliónov a 279 miliónov eur.

Štát mal zmluvu uzavrieť so spoločnosťou Skanska, hoci ju pôvodne vylúčili zo súťaže. Komisii ŽSR sa nepozdávala príliš nízka ponúknutá cena. Neskôr ÚVO uznal, že firma preukázala dôvody nízkej ceny a schopnosť postaviť stavbu za tieto peniaze a Skansku znova vrátila do súťaže. Proti tomu však namietal druhý uchádzač v poradí. Nakoniec ÚVO celú súťaž zrušil.

Na čele úradu stojí nominant opozičného Smeru-SD Roman Šipoš. Parlament vo februári schválil zmenu zákona, ktorá uľahčuje možnosť jeho odvolania.

Ilustračné foto na titulke - TASR/Radovan Stoklasa

  • Tlačiť
  • 0

Tagy železnice

Diskusia (0 reakcií)