Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

V bitke o Prešov Érsek ustúpi, nemá na výber

14.02.2017, 20:14 | Filip Obradovič | © 2017 News and Media Holding

Názor | Ak sa minister financií Peter Kažimír rozhodol poslať kritický list prezidentovi Andrejovi Kiskovi o prešovskom obchvate, neurobil tak preto, aby si vypočul z úst Árpáda Érseka, ako sú jeho vlastní analytici nerelevantní. P. Kažimír chápe, že ak prenechá ihrisko stavbárskym lobistom v straníckych tričkách, nechá si tým škaredo skákať po svojej starostlivo budovanej povesti.

  • Tlačiť
  • 12

Aj preto Á. Érsekovi silné slová nepomôžu a nakoniec bude musieť pri Prešove aspoň sčasti ustúpiť. Určite však nie je dnes reálne čakať, že z pôvodných 900 miliónov sa usporí 400 miliónov eur tak, ako naznačujú niektoré scenáre.

Stavba je rozdelená do dvoch častí. V prvej, vysúťaženej, no zatiaľ nepodpísanej, ide o diaľničný juhozápadný obchvat D1 za 356 miliónov eur. V druhej o severný obchvat R4 za 535 miliónov eur. Kažimírov list prezidentovi, o ktorom informoval Denník N ako prvý, oficiálne ukazuje, že projekt nie je len predražený, ale dokonca pre samotný Prešov nie až taký prínosný. Intenzitu dopravy priamo v meste totiž znižuje len o 17 percent. Dôvodom je, že veľká časť dopravy Prešovom neprechádza, ale doň smeruje. Efekt obchvatu je tak slabší a ponúkajú sa okrem neho aj iné riešenia.

Možné alternatívy pritom v niektorých prípadoch mesto odľahčujú od dopravy dvojnásobne oproti plánu a zároveň sú lacnejšie o stovky miliónov.

Neprehliadnite

Analytici z tímu Hodnota za peniaze, ktorí podklady P. Kažimírovi pripravili, nenapísali nič, čo by na samotnom rezorte dopravy už dlhší čas nevedeli. Alebo aspoň mali vedieť. TREND ešte v decembri písal o variante, keď by sa k juhozápadnému obchvatu D1 vybudoval nie severný, ale východný obchvat R4 spolu so štvorprúdovou cestou I/68. Tá by sa tiahla od severu na juh popri rieke. Celkové náklady by boli o sto miliónov eur nižšie (teda celkovo 800 miliónov eur) a intenzita dopravy v meste by sa skresala o tridsať percent.

Ak by sa na ministerstve dopravy popritom ešte odhodlali zrušiť už ukončenú súťaž na D1 a vypísať novú na polovičný profil D1, náklady by mohli klesnúť o ďalšiu stovku miliónov pri rovnakom tridsaťpercentnom odľahčení mesta. Išlo by o najlepšie možné riešenie z pohľadu ceny aj pomoci pre Prešov.

V praxi by to znamenalo kompletné prekopanie plánov, ktoré vznikli za exministra dopravy Jána Počiatka a štátneho tajomníka Viktora Stromčeka (obaja Smer), a na ktoré tak ochotne nadviazali jeho nástupcovia Roman Brecely (Sieť) a Á. Érsek (Most-Híd) s V. Stromčekom v pozadí. Takúto revolúciu však čakať nemožno.

Severný obchvat R4 so zmenami

Projekt je na to príliš ďaleko. Na úsek D1 už prebehla súťaž. Vieme o víťaznom konzorciu, ktoré tvoria firmy Eurovia SK, Doprastav a Metrostav. Výstavba sa mala spečatiť podpisom ministra už v marci tohto roka. Amatérstvo zo strany rezortu a Národnej diaľničnej spoločnosti však spôsobilo, že analýza vplyvov na životné prostredie (EIA) sa musí prerábať. Čaká sa na jej odklepnutie Európskou komisiou. Á. Érsek na verejnosti hovorí, že v lete by mohlo dôjsť k podpisu. Podľa informácií TRENDU to však skôr ako v septembri nebude.

Ak zohľadníme situáciu v Prešove a s tým spojenú náladu miestnych politikov a Prešovčanov, netreba pochybovať o tom, že osemkilometrový juhozápadný obchvat D1 sa začne stavať bez veľkých zmien hneď, ako to bude možné. Ohlásená úspora za 21 miliónov eur, o ktorej hovoril minister dopravy, je len kozmetika.

Priestor meniť veci zostáva v rámci druhej časti obchvatu, teda pri severnom úseku R4. O túto trasu sa síce ešte nesúťažilo, ale už sa začalo s výkupom pozemkov, počíta s tým aj územný plán mesta. Najlepšie možné riešenie by bolo do severnej R4 vôbec neísť a namiesto toho začať prípravu na výstavbu východnej R4 spolu s mestskou komunikáciou I/68, to ale nie je reálne. Chcelo by to odvahu a hlavne záujem najvyšších predstaviteľov na rezorte dopravy. Oboje chýbajú.

Šéf tímu Hodnota za peniaze na ministerstve financií Štefan Kišš pre TREND napísal, že reálne je v hre osekať severný obchvat R4 tak, že sa postaví v polovičnom profile s jedným tunelom namiesto dvoch. Išlo by o úsporu približne 220 miliónov eur. „Ušetrené financie sa dajú využiť na novú cestu I/68 a ďalšie riešenia vo vnútri mesta,“ konštatoval. Š. Kišš to napísal deň po tom, čo sa v pondelok na ministerstve financií stretli Á. Érsek a P. Kažimír.

Úspora cez dvesto miliónov

Čo z toho všetkého vyplýva? 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS
s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 12

Tagy Árpád Érsek, diaľnice, Názory, Prešov

Súvisiace články

A od Prešova

A od Prešova Komentár

Na obchvate Prešova sa dajú ušetriť peniaze, ktoré môžeme využiť na posilnenie alternatívneho cestovania v meste, píše šéf tímu Hodnota za peniaze Štefan Kišš 17

Ako chcú asfaltoví lobisti stavať v Prešove prázdnu diaľnicu

Doprava v Prešove má lacnejšiu alternatívu, Érsek trvá na pôvodnom pláne

Kiska predal žezlo Čaputovej. Prezidentka hostila seniorov

Krok šesť: Z pasívneho ovládania jazyka na aktívne