Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Vlaky sa dajú rušiť aj potichu

07.03.2011, 14:03 | Ján Filip | © 2011 News and Media Holding

Názor | Lokálky sa rušili aj v minulých rokoch. Len nenápadne

  • Tlačiť
  • 0

Tagy

Názory

filip_komentar

Kto chodí s bubnom na zajace, s najväčšou pravdepodobnosťou si pokazí poľovačku. Na druhej strane dá svojim obetiam šancu uniknúť osudu. Aj toto platí na plány železníc rušiť dopravu na regionálnych tratiach. Z pôvodného januárového megazoznamu, po ktorom by sa malá lokálka stala na Slovensku raritným úkazom, zostala po protestoch samospráv, hrozbách štrajkom a následnom strachu politikov už len riadne zoštíhlená verzia.

Nový prehľad tratí na odstrel už navyše rozsahom nie je až tak výrazne väčší než počet trás, na ktoré železničiari prestali v uplynulých rokoch posielať vlaky potichu a bez toho, že by to veľká časť ľudí na Slovensku vôbec stihla zaregistrovať. „Samoobslužné“ lokálky medzi Šaľou a Nededom sa postupne redukovali tak, že minulú jeseň chodili už len dve denne. Teraz ich zastupuje s odchodom z okresného mesta o 5:20 ráno jediný autobus, aj keď „železničný“. A to kedysi za túto trať spájajúcu obce s početným obyvateľstvom maďarskej národnosti pozdĺž Váhu osobne loboval nemenovaný predseda jednej z dnešných koaličných strán.

Vlani v decembri, keď sa ešte o ozdravovaní železníc na titulných stranách novín nepísalo, sa na svoju nenápadnú rozlúčkovú cestu vypravil „osobák“ z Leopoldova do Serede. Bratislavčania zas väčšinou nezaregistrovali, kedy okolo stanice Rusovce prešiel posledný osobný vlak do maďarskej Rajky. Hoci niektorí by si možno spomenuli, že sa tadiaľ cestovalo do Maďarska rýchlikmi. Dnes môžu len cez Štúrovo.

Trás pre cestujúcich k nášmu južnému susedovi vôbec v posledných rokoch rýchlo ubúdalo. Železničná spoločnosť ešte donedávna mala na svojej internetovej stránke v ponuke zľavnený cestový lístok z Komárna do Komáromu. Lenže pasažieri sa mohli výhľadom zo železničného mosta na Dunaj pokochať naposledy v roku 2008. Podobne z Lenartoviec do Bánréve sa už dobrý rok nedostanete inak ako pešo alebo autom.

Ani obrázok na hranici s Českom nie je až tak odlišný. V roku 2007 zostali nadobro opustené koľajnice medzi Skalicou a moravskými Sudoměřicami, ešte predtým odišli do zabudnutia vlaky cez rieku Moravu z Holíča do Hodonína. Zlyhal aj pokus ponúknuť na inak nepoužívanej trati Rožňava – Dobšiná dopravu z rožňavskej železničnej stanice – jednej z tých, čo sú v poli ďaleko od mesta, bližšie k centru.

Ak teda železnice vytiahnu na verejnosť súpis tratí na odstrel osobnej dopravy a dokonca idú do krajov rokovať, počínajú si vlastne ešte pomerne férovo. Organizačne schopnejšie samosprávy či regionálni lídri získajú čas na lobovanie, spisovanie petícií, argumentovanie a často si presadia svoje. I keď iste – na úkor ľudí z iných častí Slovenska, keďže stále sa počíta s tým, že celkový objem dopravy klesne. Znamená to, že pokiaľ sa "zachráni" vybraná regionálna trasa, budú sa škrtať lokálky v inej doline alebo aj vlaky na jednom z hlavných železničných ťahov.

  • Tlačiť
  • 0

Tagy Názory

Diskusia (0 reakcií)