Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Vrátil kino do centra mesta

30.03.2017, 19:15 | Patrik Garaj | © 2017 News and Media Holding

Pokračovanie článku - stránka 2 z 2
Koniec článku - stránka 2 z 2
  • Tlačiť
  • 1

Tagy

kino

To, že ste limitovaní jednou sálou ovplyvňuje aj to, ako namiešate program. Premietate Hollywood typu La La Land a zároveň náročnejšie filmy. Ako riešite skladbu programu?

Program kina robím ja. Sú napríklad filmy, ktoré by som do programu nedal alebo nemá význam ich zaraďovať. Platí to napríklad o niektorých marvelovkách, ktoré sú síce pre mňa zaujímavé, ale do Úsmevu sa nehodia. Ľudia si ich radšej idú pozrieť do multiplexu, kde k tomu existuje istý komfort. Spôsob tvorby nášho programu prešiel dosť dlhým hľadaním a súviselo to aj s tým, že vidíme, čo funguje. Rozprávame sa tiež ľuďmi o tom, čo by mohlo byť zaujímavé. Program robíme v dvojtýždenných cykloch, aby sme vedeli pružne reagovať na dopyt.

Čo bolo nutné urobiť pre to, aby ste Úsmev vôbec nanovo otvorili? Čo bola najväčšia výzva?

Najväčšia výzva bola vydržať. Celé to trvalo tri roky, investovali sme do toho veľa energie a nie vždy sme mali spätnú väzbu. Aj ma to počas tej doby pár krát prestalo baviť. Našťastie v kritickom okamihu do projektu vstúpila kolegyňa Barbora Tóthová, do celej iniciatívy priniesla svieži vietor a teraz kino riadime spolu. Výhodou zdĺhavého procesu prípravy nakoniec bolo, že v tom čase sa v Košiciach začal program Escalator. To je vzdelávací program pre kultúrnych manažérov. My sme sa do Escalatora prihlásili s našim projektom, čo bolo veľmi pozitívne, pretože sme priebežne absolvovali stretnutia a workshopy. Mali sme pravidelné konzultácie, kde sa riešilo, v akom sme štádiu, čo robíme a čo ešte treba spraviť. Našim mentorom bol Sandy Fitzgerald, ktorý robil v Dubline podobný projekt a vedel nám poradiť.

Párty po premiére Trainspottingu T2.Zdroj: Michal Vasiľ

 

Keďže budova patrí mestu, výzva bola aj presvedčiť úradníkov.

Vedeli sme, že to musíme komunálnym politikom jasne a vecne vysvetliť. S týmto v hlave sme projekt dali na papier, urobili sme atraktívnu brožúru a s ňou sme spolu s listom oslovili každého osobne a zafungovalo to. V zastupiteľstve sme získali stopercentnú podporu.

Čo bolo po technickej stránke nutné spraviť, aby ste mohli začať premietať a koľko peňazí ste potrebovali?

Naša zmluva s mestom je na pätnásť rokov za jedno euro ročne. Zaviazali sme sa v prvých piatich rokoch investovať do rekonštrukcie. V prvom roku sa to týkalo digitalizácie. Tá bola pre nás kľúčová, aby sme vôbec mohli otvoriť. Potrebovali sme zhruba 90-tisíc eur. Na to má veľmi dobrú schému Audiovizuálny fond, ktorý nás podporil. Je to forma grantu a pôžičky, z ktorej sa to dalo financovať. Samozrejme tu boli aj investície, ktoré nesúvisia s technológiou a to sme riešili svojpomocne, úverom z banky a podobne.

Emília Vášáryová na premiére filmu Eva Nová.Zdroj: Úsmev

Koľko máte dnes návštevníkov?

Predáme dvetisícpäťsto vstupeniek za mesiac. A rastie to. V prvom roku by som chcel mať dvadsaťtisíc predaných vstupeniek a smerujeme k tomu, že sa to podarí. Môj ideál by bol, keby sme našu veľkú sálu rozdelili na tri menšie a ročne prilákali 60-tisíc ľudí. Vtedy by som bol spokojný.

Hovoríte, že vašim cieľom je ekonomicky sebestačné kino. Je to reálne?

Smerujeme tam. Ale má to, samozrejme, veľmi veľké úskalia. Nie sme komerčná prevádzka ani blockbusterové kino a preto je podpora mesta alebo kraja nevyhnutná. Sme kamenné kino v centre Košíc, ktoré ponúka ľuďom niečo, čo je pre samotné mesto dôležité. Máme aj komerčných partnerov, ktorí nám významne pomáhajú. Hľadáme cestu, aby sme v budúcnosti mohli fungovať finančne nezávisle, ale v súčasnosti by sa nám pracovalo lepšie a komfortnejšie, ak by istá forma podpory existovala.

TREND 13/2017

V aktuálnom TRENDE 13 / 2017 sa venujeme aj tomu, čo je za diváckym úspechom nových slovenských filmov a Prečo sa Slováci hrnú do kina. Prečítajte si aj rozhovor s producentom filmu Únos Milanom Stráňavom: V Únose sa ľudia vida, preto je taký úspešný

Pokračovanie článku - stránka 2 z 2
Koniec článku - stránka 2 z 2
  • Tlačiť
  • 1

Tagy kino