Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Zajačie úmysly ministra Rašiho

21.04.2009, 21:20 | Gabriel Beer | © 2009 News and Media Holding

Namiesto porovnávania cenových ponúk príde opäť súťaž krásy.

  • Tlačiť
  • 2

V rezorte zdravotníctva sa po štyroch rokoch majú nanovo prideľovať licencie na stanoviská záchraniek. Je to biznis, na ktorý sa ročne vynaloží približne 70 miliónov eur z verejných zdrojov. No namiesto aukcií jednotlivých bodov či porovnávania cenových ponúk príde opäť súťaž krásy.

A aby nebolo pochýb, kto bude najkrajší, štátna bratislavská záchranka už ide nakupovať 140 sanitiek. Kým súkromné firmy, ktoré záchranné body prevádzkujú v súčasnosti, vyčkávajú, kedy budú zverejnené podmienky nového kola licencovania.

Inšpirácia v minulosti

zajacieumyslyrasiho.jpg

Škandály, napätie a nejasné pravidlá sprevádzal už výber záchraniek za bývalého ministra Rudolfa Zajaca. O tender sa zaujímala polícia. No súťažiaci sami pristúpili na netransparentnú hru. Ak chceli mať šancu na úspech, museli sa zaviazať, že tender nenapadnú a nebudú sa odvolávať. Víťazov neurčila najvyššia ponuka, prípadne najnižšia cena za poskytovanie služby. Rozhodovali úradníkmi definované kritériá a výber mala na starosti ministerská komisia.

V rozdeľovaní sa angažovali regionálni politici vtedajších vládnych strán i silné podnikateľské skupiny. Najlepšie skórovala skupina Penta s dánskym Falckom, ktorá získala 74 stanovíšť a 30 percent trhu. Druhá silná zostava bola firma IRS Ivana Balážiho, ktorý vtedajšiemu ministrovi s reformou pomáhal. Tretia najúspešnejšia bola komárňanská spoločnosť ZaMED, spájaná s podnikateľským zázemím Strany maďarskej koalície.

Nie všetky firmy, čo splnili podmienky, sa k biznisu dostali. Napríklad senecký DM Resustic. Nakoniec našiel šancu v druhom kole rozdeľovania licencií. K svojmu zázemiu – vedomostiam, plánom, dohodám s lekármi – pustil skupinu J&T a spolu s ňou sa pod značkou Svet zdravia dostal aspoň k piatim záchranárskym bodom v Bratislave.

Politické rozhodnutie

Súčasné ministerstvo zdravotníctva sa o zmenu pravidiel nepokúsilo. Napriek tomu, že terajšia garnitúra systém vytvorený za R. Zajaca kritizovala ako veľmi nákladný. Podľa hovorkyne rezortu Zuzany Čižmárikovej sa podmienky získavania licencií neplánujú meniť. A tak sa bude biznis opäť rozdávať. Stačí splniť základné podmienky a posledné slovo bude mať politicko-ekonomická zostava na ministerstve.

Pritom by sa dalo inšpirovať zahraničím a jednotlivé záchranárske miesta predávať. Buď v aukciách najvyššej ponuke, alebo naopak najnižšej požadovanej cene za službu verejnosti. Na Slovensku sú ceny pevné. Bez ohľadu na to, či má záchranka väčší región alebo funguje v teritóriu, kde lekárov musia drahšie platiť.

Mesačne za stanovisko rýchlej lekárskej pomoci zaplatia poisťovne takmer 28-tisíc eur a za záchranku bez lekára necelých 17-tisíc. K tomu za každý najazdený kilometer 70 centov. Ceny zostanú aj v novej štvorročnici rovnaké. Počet bodov, z ktorých sanitky štartujú, stúpne o šesť na 252. „Nejde o obchod, ale o poskytovanie zdravotnej starostlivosti na základe určeného paušálu,“ napísala hovorkyňa rezortu.

Lenže o obchod ide. Napríklad Falcku stál za to, aby koncom minulého roka od Penty odkúpil jej podiel v spoločnej firme. Inými slovami, licencia má trhovú hodnotu a rezort trpiaci neustálymi finančnými suchotami mohol zarobiť.

V prípade, ak by body predával, nie rozdával. Podľa prepočtov TRENDU zdravotníctvo by pri transparentnom a logickom systéme mohlo zarobiť minimálne 20 miliónov eur. Namiesto toho sa chystá podobnú sumu minúť, aby pri novom rozparcelovaní trhu mohli väčší podiel dostať štátne firmy.

Myslia dopredu

Bratislavská Záchranná a dopravná zdravotná služba (ZDZS) ako príspevková organizácia ministerstva zdravotníctva už vyhlásila verejnú súťaž na dodanie 140 plne vybavených záchranárskych sanitiek. V súčasnosti by to pre ňu bolo priveľa – dnes má štátna záchranka deväť staníc a v garážach jej parkuje šestnásť rýchlych ambulancií. No firma sa netají, že do budúcnosti kalkuluje s tým, že dostane množstvo ďalších výjazdových bodov.

Nové sanitky nebudú jazdiť len po hlavnom meste. Biznis si mieni rozšíriť i štátna záchranka v Košiciach a nemocnica v Poprade – jediná väčšia nemocnica, ktorá je štátnou akciovou spoločnosťou. Minister zdravotníctva Richard Raši vystupuje tak, akoby o tendri nebol dostatočne informovaný.

Pre agentúru SITA povedal, že nákup je podmienený finančnými možnosťami. „Nie je to na fixný počet, ale do uvedeného počtu. Keď disponibilné zdroje alebo úspešnosť budú na úrovni desiatich alebo dvadsiatich vozidiel, bude to naplnené len v takej časti,“ povedal.

Lenže súťažné podmienky tendra ZDZS hovoria niečo iné. Víťaz podľa nich bude musieť dodať 140 sanitných vozidiel a zabezpečiť financovanie. V podmienkach sú dokonca rozpísané dátumy, kedy majú byť autá nachystané. Prvých 33 musí stáť na dvoroch záchraniek v decembri. Ďalšie sa budú dodávať od februára do júla budúceho roka. Podľa toho, ako budú doterajším záchrankám končiť licencie.

Riaditeľ ZDZS Boris Moťovský sa s TRENDOM odmietol stretnúť. Na otázky e-mailom odpovedal stručne: „Obstaranie ďalších vozidiel je súčasťou prípravy ZDZS Bratislava do výberového konania na stanice záchrannej zdravotníckej služby, ktoré bude vypísané v tomto roku.

Strategickým zámerom organizácie je byť úspešnou vo väčšom rozsahu pôsobnosti oproti súčasnému.“ Viac sa od človeka, ktorý stál v minulosti pri zakladaní viacerých privátnych záchranárskych firiem, dozvedieť nedalo.

zajacieumyslyrasihotabulka.jpg

Na mieru

Obálky s ponukami v ZDZS otvárali minulý týždeň. Informácie, koľko firiem sa súťaže zúčastnilo, zatiaľ nie sú. No nemohlo ich byť veľa. Tender bol určený len pre silných hráčov. Takých, čo si mohli dovoliť zložiť zábezpeku 330-tisíc eur, ktorá sa vráti až po dodávke všetkých 140 áut.

Tržby súťažiaceho museli byť za tri roky dovedna aspoň 60 mil. eur. Tiež bolo treba doložiť vyhlásenie o zabezpečení servisu vo všetkých slovenských krajoch a vo väčšine štátov EÚ. Medzi podmienkami sa ocitlo i preukázanie, že záujemca za ostatné tri roky dostal dva kontrakty aspoň za štyri milióny eur s DPH.

Už dnes sa dá povedať, že väčšina nových sanitiek bude stáť na podvozkoch automobilky Volkswagen. Firmy, ktoré montujú špeciálne nadstavby, nebudú mať veľa možností, na koho sa pri výbere obrátiť. Parametre sú nachystané pre VW Transporter s náhonom na všetky štyri kolesá. Podobne detailné podmienky platia aj pre niektoré prístroje, ktoré bude treba do sanitiek namontovať. Firmy, ktoré zákazku získajú, sa budú môcť obrátiť vo viacerých prípadoch iba na jediného výrobcu.

Cena za sanitky sa porovnáva ťažko. No predpokladaná výška kontraktu 20 mil. € bez DPH sa zdá priveľa. „Niekto s týmito cenami skutočne uletel,“ hovorí I. Baláži z IRS. Pripúšťa, že medzi sanitkami môžu byť obrovské rozdiely. No na Slovensku sú predpisy, čo majú záchranky obsahovať.

Jedinou cenou, o ktorú sa dá pri porovnaniach oprieť, sú vozidlá spoločnosti Falck. Tá pri vstupe na trh nakúpila nové volkswageny a mercedesy upravené a vybavené poľskou firmou AMZ. Zverejnili vtedy aj cenu. Priemerne jeden záchranársky voz vyšiel na 2,95 milióna Sk s DPH, v prepočte cez konverzný kurz takmer stotisíc eur. Boli to vtedy jedny z najdrahších sanitiek na cestách. Väčšina firiem kupovala pojazdné ambulancie lacnejšie.

Ak pred štyrmi rokmi nakupovali privátne firmy sanitky za ceny od 80-tisíc eur bez DPH, v súčasnosti chce dať štátna za jednu takmer 143-tisíc eur. Aj v prípade, že časť áut má byť v skriňovej verzii, ktorá môže byť o dvadsať či tridsať percent drahšia, je to nepomer.

Foto - Maňo Štrauch

  • Tlačiť
  • 2

Súvisiace články

Súkromné záchranky odovzdajú rajóny

Etablované súkromné firmy musia počítať s tým, že biznis prenechajú preferovaným štátnym 1

Ďalšia časť telenovely

Raši je pripravený pomôcť Všeobecnej

Poplatky u lekára ušetrili Česku miliardy

Slovenská lieková tragédia