Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Železnice masívne redukujú IC-čka, v sobotu nebudú vôbec

24.03.2015, 14:59 | Jozef Tvardzík | © 2015 News and Media Holding

Od 15. apríla Železničná spoločnosť Slovensko zruší 30 percent spojov InterCity vlakov na trase Bratislava - Žilina - Košice.

  • Tlačiť
  • 7

Tagy

IC, železnice

V pracovné dni budú jazdiť na trase Bratislava - Žilina namiesto troch párov IC vlakov len dva. Železnice rušia z Bratislavy ranný spoj o 7:37 a z Košíc poobedňajší o 15:24, ktoré sú stratové. 

InterCity nebude premávať v sobotu vôbec a obmedzenia sa dotknú aj nedele. V tento deň železnice už nevypravia popoludňajší spoj z Bratislavy o 13:27, v opačnom smere nepôjde ranné IC-čko o 5:24.   

Z doterajšieho počtu 41 vlakov budú železnice týždenne prevádzkovať len 25 spojov, čo je pokles o 30 percent. 

Nepôjdeme do ekonomickej samovraždy

Šéf železníc Pavol Gábor tvrdí, že ide o reakciu na konkurenčný boj so súkromným Regiojetom. „Nemôžeme súperiť s konkurentom, ktorý zišiel s cenou o polovicu. Nemôžeme sa pustiť do morálneho hazardu a ekonomickej samovraždy,“ povedal. Tvrdí, že budú prevádzkovať len tie spoje, ktoré nebudú hlboko v strate, ale „plus mínus na nule". 

Prevádzkovanie IC spojov je pre železnice dlhodobo stratové. Najhoršie dopadli v roku 2012, keď vyprodukovali IC spoje stratu tri milióny eur, vlani to bolo 1,3 milióna eur. „Ak by sme redukciu neurobili, strata by sa podstatne navýšila, čo si nemôžeme dovoliť," zdôvodňoval rozhodnutie P. Gábor. Na tento rok je aj s menším počtom párov IC-čiek naplánovaná strata 1,2 milióna eur. 

Železnice priznávajú, že od nástupu Regiojetu sa im narušil plán, ktorý im zásadne znížil počet cestujúcich v IC vlakov. Len v januári sa znížil počet cestujúcich oproti plánu štátnej akciovky o 28 percent, vo februári o 25 percent a v marci o 15 percent. 

Ceny konkurencie považujú železnice sa ekonomický nonsens. Tvrdí, že bývalý Úrad pre reguláciu železničnej dopravy stanovil minimálnu cenu lístka na 100 kilometrov na úroveň 5,25 eura, čo je približne trasa Košice - Poprad. Kým z pokladne si cestujúci kúpi lístok za 5,30 eura, cez internet stojí 5,04 eura. Regiojet však na tej istej trase ponúka o polovicu nižšie ceny - bez ohľadu, či si ich kupuje cestujúci cez net alebo pokladne zaplatí 2,60 eur. 

Straty si z časti kompenzuje na trati Bratislava - Komárno. Tu je prepočet: vlani Regiojet prepravil 1,82 milióna cestujúcich, čo je ohromný úspech a dokázal presvedčiť ľudí, aby presadli z áut do vlaku.

Lístok  na tejto linke stojí od 3,15 do 5,25 eur. Táto trať, kde železnice nepôsobia, na rozdiel do trasy Bratislava - Košice však už dostáva štátnu dotáciu, ktorá sa vlani vyšplhala na 7,223 milióna eur. V prepočte ide o dotáciu na lístok jedného cestujúceho vo výške 3,95 eura. Tržby s dotáciou sa tak na jedného cestujúceho pohybujú na tejto trase na úrovni 7,1 až 9,2 eura, čo je naopak o tretinu vyššia cena ako minimálna cena lístka stanovená regulátorom na 100 kilometrov. 

Na celú vec má Regiojet iný názor, tvrdí, že oni cenovú vojnu nazačali, pretože len reagovali na rôzne zľavy železníc. 

„V decembri 2014 z týchto vlakov  naviac podľa dostupných informácií väčšina cestujúcich odišla z časti do vlakov RegioJet za lepšími službami, no predovšetkým si ich štát a ZSSK vykanibalizovali sami bezplatnou prepravou v rýchlikoch, ktoré takmer polovicu slovenskej verejnosti vozia "zdarma". Spoločnosť RegioJet cenovú vojnu nezačala, naopak, všetky zľavy a zvýhodnené cestovné ponúka cestujúcim najmä preto, aby cenovo dokázala konkurovať štátnej ZSSK," reagoval PR manažér Regiojetu Tomáš Bořuta.   

Obsadenosť IC-čiek nechcú prezradiť

Regiojet v utorok vyzval ministra dopravy Jána Počiatka, aby železnice transparentne zverejnil počty cestujúcich prepravených svojimi IC vlakmi. Regiojet sa totiž pochválil, že od decembra do februára prepravil 320-tisíc cestujúcich pri priemernej obsadenosti vlaku 400 pasažierov. 

Vedenie železníc túto výzvu ani nepostrehlo a keďže Regiojet podal podnet na železnice na Protimonopolný úrad pre údajné zneužitie dominantného postavenia na trhu, dáta o obsadenosti a počtu cestujúcich neplánuje zverejniť, čo potvrdil v utorok šéf železníc.  

  • Tlačiť
  • 7

Tagy IC, železnice