Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

7 tipov ako odhaliť finančného šmejda

22.08.2013, 13:58 | Ľuboslav Kačalka | © 2013 News and Media Holding

Finančná sebaobrana: Podvodníci predávajú pomocou nátlaku či nevedomosti klienta aj finančné nezmysly. Ako ich odhaliť?

  • Tlačiť
  • 0

Zo šokujúceho dokumentárneho filmu sme sa dozvedeli, že šmejdi radi predávajú dôchodcom predražené vysávače a iné nezmysly. To, že zatiaľ nikto nenatočil film o šmejdoch z finančnej oblasti ešte neznamená, že v tejto sfére sa nepohybujú. Prinášame 7 tipov, ako finančných šmejdov odhaliť.

Rýchle úvery pre každého

Asi najviac sa finanční šmejdi prejavujú v segmente nebankových úverov. Obľúbené formulácie typu: „Bez overenia príjmu a bez ručiteľa. My vám požičiame, aj keď vám inde nechcú. Pôžičky aj pre nezamestnaných a dôchodcov.“ môžu pôsobiť priateľsky, v drvivej väčšine prípadov sú však návnadou. A súdy sú doslova zahltené návrhmi, v ktorých si niektoré nebankovky za relatívne malý dlh nárokujú takmer celý majetok dlžníka.

Nech to znie akokoľvek absurdne, znakom serióznosti pri nebankových pôžičkách je neochota požičať každému. Istý aforizmus hovorí, že banka požičia len tomu, kto si požičať nepotrebuje. V podstate je to pravda, úver by mal získať len ten, kto si na požadovanú sumu dokáže aj sám nasporiť a teda z príjmu mu ostávajú zdroje navyše – na splátku úveru. Podobnú logiku používajú aj seriózne nebankové spoločnosti.

Základné odporúčanie finančných odborníkov znie: nepožičiavajte si na bežnú spotrebu, je to cesta do pekla.  

Nátlak a manipulácia: Nemyslite na tie strašné choroby

Skôr než si priblížime druhú praktiku finančných šmejdov, chcem vás poprosiť, nepozerajte sa na svoju klávesnicu! Predsa ste sa pozreli? Nečudujem sa. Je to typická forma manipulácie s využitím praktík neuroligvistického programovania (takzvané NLP). Jedným z príkladov je práve použitie zákazovej formulácie s cieľom dosiahnuť zakázaný úkon. Ten, kto NLP používa, na prvý pohľad nezastrašuje, ale svoj cieľ dosiahne.

Napríklad v poisťovníctve sa takéto formulácie používajú často: „Nemyslite na to, že po vašej smrti po vás ostanú nezaopatrené deti. Nemyslite na to, že ak vás postihne vážna choroba, prídete o príjem a neostane vám na živobytie."

Kto používa takúto formu nátlaku a manipulácie, spravidla chce, aby ste vôbec nemysleli.

Hneď podpíšte!

Obľúbenou praktikou finančných šmejdov je nútiť potenciálneho klienta, aby zmluvu hneď podpísal a dlho o nej nerozmýšľal. Veď to poznáte: „Už včera bolo neskoro!“

Každý seriózny sprostredkovateľ a predajca nechá klientovi čas, aby si rozmyslel, či konkrétny finančný produkt naozaj potrebuje. Ak to neurobí a navyše tlačí na podpis, má vo svojej DNA určite trochu šmejda.  

To nečítajte, to sú zbytočnosti

Ďalšou obľúbenou praktikou je tvrdiť, že obchodné podmienky si netreba prečítať: „Veď mi veríte, nie?“ tvrdievajú šmejdi. Alebo použijú formuláciu: „Veď si to prečítate, keď odídem (s podpísanou zmluvou).“ Výsledkom môže byť, že poistná zmluva profesionálneho športovca, ktorá ho má chrániť pred výpadkom príjmov pri zranení, obsahuje výluku na športovú činnosť.

Vo všeobecnosti platí, že ak klient niečo podpíše, súhlasí s podmienkami a je jeho chybou, ak si dokumenty vopred neprečítal.  

Anonymné odporúčanie

Finanční šmejdi radi zatajujú od koho majú kontakt. A čosi podobné chcú aj od nových klientov: „Dajte mi 10 kontaktov, nepoviem, od koho ich mám.“ Logika pritom káže, že ak je klient spokojný so službami finančného profesionála, nemá problém niekomu ho odporúčať.

Aj preto takéto anonymné odporúčania naznačujú, že finančný profesionál nemá veľa spokojných klientov. Od každého sprostredkovateľa si pýtajte referencie.

Nemusím byť registrovaný

Ako už informoval eTREND.sk, ľudia pôsobiaci vo finančnom biznise musia byť registrovaní a povedať, pre akú spoločnosť pracujú. Pokiaľ tvrdia, že ich práca takúto registráciu nevyžaduje, treba byť opatrný.

Mnohé spoločnosti využívajú takzvaných tiperov, teda ľudí, ktorým platia za dohadzovanie potenciálnych klientov. To je zrejme v poriadku, ale takíto tiperi bez odborného vzdelania a certifikácie by už nemali odporúčať konkrétny produkt a podpisovať zmluvu.

Klient by mal spozornieť, keď oproti nemu sedí Jožko Mrkvička, ale na zmluve je podpísaný ako sprostredkovateľ Janko Hraško. Aj preto si treba finančného profesionála overiť v registri NBS.

Je to zadarmo

Ďalšia z obľúbených fráz finančného (ne)profesionála znie, že jeho služby sú zadarmo. O tom už tiež eTREND.sk informoval. Pravdou je, že ak aj klient neplatí žiadnu priamu odmenu, sprostredkovateľ je platený provízne.  

To znamená, že za svoju robotu dostane dobre zaplatené a tomu by mala zodpovedať odvedená práca. Nerobí totiž žiadnu láskavosť zadarmo.

Mŕtve duše

Pred rokom zaujala verejnosť informácia, že banskobystrický sprostredkovateľ spôsobil jednej z poisťovní škodu 2,5 milióna eur. Princíp bol jednoduchý. So svojimi kolegami uzatvorili množstvo poistných zmlúv so sociálne slabšími obyvateľmi a uhradili za nich prvú splátku. Tým mu vznikol nárok na vyplatenie provízie vo výške zhruba 24 násobku mesačnej splátky. Kým poisťovňa zistila, že ide o podvod, mal už podvodník na svojom konte celkom slušnú sumu peňazí, ktoré síce musí vrátiť, ale...

Podobné podvody sa môžu diať aj bez toho, aby o nich potenciálny klient vedel. Stačí mať osobné údaje, sfalšovať podpis a uhradiť prvú splátku. Agent získa províziu a poisťovňa či správcovská spoločnosť naháňa nič netušiaceho klienta - neplatiča.

Aj preto treba byť veľmi opatrný pri odovzdávaní osobných údajov, napríklad pri registráciách do rôznych súťaží či iných aktivít. Nikdy neviete, kto ich môže zneužiť.

Čo by si mal klient zapamätať

  • Úvery aj pre nezamestnaných či dôchodcov spravidla nepomáhajú. Iba parazitujú na ľudskom nešťastí. 
  • Zmluvy netreba podpisovať hneď. Je dôležité, nechať si čas na rozmyslenie.
  • Ak na vás finančný sprostredkovateľ tlačí, ukončite s ním rozhovor.  
  • Prečítajte si všetko. Ste zodpovední za to, čo podpíšete.
  • Pýtajte si referencie.
  • Overte si, či je poskytovateľ finančnej služby registrovaný.
  • Nič nie je zadarmo.
  • Nedávajte hocikomu svoje osobné údaje. 

Nabudúce v rubrike finančná sebaobrana: Ako sa bezpečne poistiť

Prečítajte si všetky vydania seriálu a objednajte si RSS odber tu.

Ilustračné foto na titulke: Flickr.

  • Tlačiť
  • 0

Tagy Finančná sebaobrana, poradenstvo, sprostredkovanie, úver, úžera

Diskusia (0 reakcií)