Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Ako Mark Zuckerberg pomohol odborárom vo Volkswagene

13.07.2017, 18:00 | Lukáš Kvašňák | © 2017 News and Media Holding

Nárast fanúšikov Facebookovej stránky o viac ako sto percent, pravidelné živé prenosy, priemerný počet zhliadnutí videí 80-tisíc, celkový počet zhliadnutí za šesť dní 1,8 milióna. To nie je štatistika profilu nejakej celebrity, ale stránky Moderných odborov Volkswagen (MOV) počas štrajku.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 5

Moderné odbory Volkswagen na čele s predákom Zoroslavom Smolinským, ktoré vznikli na jeseň minulého roku odtrhnutím sa od OZ Kovo, od svojho založenia veľmi aktívne komunikovali cez svoju Facebookovu stránku. Rovnako mali profesionálne zvládnutú mediálnu komunikáciu vrátane organizácie tlačových brífingov a vydávanie stanovísk.

Aj preto sa v automotive brandži často riešila otázka, či ide o prácu samotných odborov, alebo je za ňou tím profesionálov. Ešte viac táto téma zarezonovala počas júnového ostrého štrajku. Tento spor sa totiž po prvýkrát v histórii Slovenska neviedol len v rokovacej miestnosti a pred fabrikou, ale aj na sociálnych sieťach. Zo štrajku sa vďaka live streamom, grafikám a statusom promptne reagujúcim na každú jednu udalosť stala celospoločenská udalosť, ktorá dominovala vo všetkých médiách, diskusiách a vyjadrovali sa k nemu aj politici.

Neprehliadnite

Spolupráca s PR agentúrou

Za zmenou spôsobu komunikácie štrajku stojí PR agentúra CIV SK, ktorú si najali Moderné odbory Volkswagen. Tá okrem MOV dlhodobo spolupracuje aj s Lekárskym odborovým združením alebo s Odborovým združením sestier a pôrodných asistentiek, pričom s LOZ spolupracovala aj počas hromadných výpovedí lekárov pred šiestimi rokmi.

„Na starosti máme celkovú komunikačnú stratégiu MOV, čo zahŕňa správu sociálnych sietí, prípravu brífingov, tlačových správ a ďalšie veci. Samozrejme všetko prebieha v spolupráci s predstaviteľmi MOV, prirodzene predovšetkým so Z. Smolinským. Mali sme šťastie, že vedenie MOV pochopilo potrebu profesionálnej komunikácie. Naša spolupráca zahŕňa aj mediálny tréning Z. Smolinského ako hlavného spíkra MOV a prípravu na mediálne vystúpenia celého vedenia odborov,“ hovorí spolumajiteľ CIV SK Karol Klobušický.

Silné čísla

Štrajk zamestnancov Volkswagen Slovakia v BratislaveZdroj: NMH / Michal Smrčok

Pri MOV jeho agentúra zmenila spôsob komunikácie smerom k verejnosti a médiám ako aj smerom dovnútra. „Ako prví sme nastavili komunikáciu moderných odborov na sociálnych sieťach, predovšetkým na Facebooku. Dá sa povedať, že sa nami následne inšpirovali aj ostatné odborové zväzy, i keď rozhodne nedosahujú takú úroveň ako MOV,“ myslí si K. Klobušický.

Aký vplyv MOV vďaka Facebooku dosiahli, potvrdzujú aj čísla. Kým pred štrajkom mala ich stránka na sociálnej sieti okolo päťtisíc fanúšikov, po štrajku sa ich počet zvýšil na viac ako desaťtisíc. Videá MOV počas štrajku sledovalo podľa K. Klobušického v priemere 80-tisíc ľudí a kumulatívne mali všetky videá 1,5 milióna videní, k čomu výraznou mierou prispeli aj médiá, ktoré ich preberali na svoje portály.

Komplikuje to rokovania

Komunikácia na Facebooku MOV počas štrajku uľahčila podľa neho spôsob, ako podávať aktuálne informácie členom ako aj širšej verejnosti. „Ľudia chceli byť informovaní o detailoch kolektívneho vyjednávania, preto sme prinášali informácie bezprostredne aj počas vyjednávania,“ vysvetľuje K. Klobušický.

Podľa advokáta Pavla Raka z právnickej kancelárie Noerr, ktorý sa dlhodobo venuje pracovnému právu, má však takéto informovanie negatívny vplyv na vyjednávanie.

„Komunikácia v priebehu rokovacieho dňa je veľmi nešťastná a deštruktívna a z mojich skúseností vedie k tomu, že rokovania sú ťažšie. Každý rokovací deň má nejaký priebeh. Na každej strane sa pripravuje určitá stratégia na konkrétny deň. Aká je otváracia ponuka, aké sú možnosti reakcie, kam sa dá až v ponuke ústupkov zájsť. Informovaním uprostred rokovacieho dňa sa celá stratégia môže narušiť, čo môže viesť k tomu, že sa rokovania zbytočne predlžujú,“ myslí si.

Odborári objavili silu Facebooku

Práve Facebook sa stáva pre jednotlivé odborové organizácie čoraz dôležitejším komunikačným kanálom. Jednak vďaka nemu dokážu osloviť väčšiu časť zamestnancov v podniku, keďže najmä mladšia generácia prijíma informácie práve cez sociálnu sieť. Zároveň to odborom umožňuje dostať svoje stanoviská k verejnosti bez akéhokoľvek mediálneho „filtra“.

Chápe to aj OZ Kovo, ktoré podľa predsedu Emila Machynu robí pre svojich členov školenia na masmediálnu a internetovú komunikáciu. „Presviedčame odborové organizácie, aby komunikovali aj navonok. Ak dnes vyhlásime štrajk v autobusovej doprave a nikto o ňom nebude vedieť, ľudia sa ráno nedostanú do práce. Všetci na nás budú nadávať. Ak však štrajk dobre odkomunikujeme aj navonok, už to nebude taký odpor a možno nás verejnosť aj podporí,“ ozrejmuje E. Machyna.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 5

Tagy moderné odbory volkswagen, odbory, štrajk, Volkswagen

Súvisiace články

Štrajk vo VW zmení ďaleko viac ako platy. Môže spustiť lavínu

Štrajk vo VW zmení ďaleko viac ako platy. Môže spustiť lavínu

Bez ohľadu na to, kto vyšiel z nedávneho štrajku v najväčšej domácej automobilke ako víťaz, jedna vec je istá. Tento spor zmenil spôsob, ako sa doteraz na Slovensku štrajkovalo

Horúci rok 2017 priniesol protesty, spory i štrajky

Šéf odborárov: Prečo spolupracujeme so Smerom? Lebo je to bežné

Matka Slovnaftu naleje miliardu do výroby polyolov pre autá či nábytok

Kľúčové linky Ryanairu z Bratislavy sú ohrozené