Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Arogantný gigant s menom Amazon

25.09.2014, 05:30 | Jozef Tvardzík | © 2014 News and Media Holding

Internetový obchod a výrobca čítačky Kindle nie je len pohodový predajca lacných vecičiek na nete. Americká firma je známa projektom Gazela, ktorý dokáže uhnať na smrť konkurenciu, ale aj tvrdou vojnou s vydavateľmi kníh.

  • Tlačiť
  • 0

Internetový obchod Amazon priniesol do života bežného človeka luxus pohodlia a lacných vecičiek na internete. Na revolučnú čítačku Kindle, ktorá umožní jedným klikom stiahnutie e-kníh za niekoľko sekúnd, má len máloktorý čitateľ krivé slovo. Napriek tomu najväčší internetový obchod na svete čelí sťažnostiam zamestnancov, žalobám a v jeho réžii sa niesli aj špinavé hry, ktoré mali za cieľ potopiť konkurenciu.

Neprehliadnite

Amazon je jedným slovom kolos, v ktorom sa ročne otočí 82 miliárd dolárov (čo je asi 4,5-násobne viac ako príjem štátneho rozpočtu Slovenska) a zamestnáva takmer 120-tisíc ľudí v stovke pobočiek po celom svete.

Zamestnanec Amazonu pri vysokorýchlostnom skeneri balíkov v logistickom centre v meste DuPont, v štáte WashingtonZdroj: SITA / AP

Amazon, nazvaný podľa najväčšej rieky na svete, sa snaží držať svoje náklady za každú cenu čo najnižšie – ide o základné motto zakladateľa spoločnosti Jeffa Bezosa. Vizionár a tvrdý biznismen založil firmu ešte v roku 1995, keď sa presťahoval z New Yorku do Seattlu kvôli nižších daniam a začal s pár zamestnancami baliť a posielať zákazníkom knihy. TREND.sk prináša bližší pohľad na firmu a jej biznis.

Zlé pracovné podmienky

Dnes ovláda 65 percent svetového internetového obchodu s knihami a okrem nich predáva v podstate všetko, na čo si pomyslíte – hodinky, topánky, nože, mobilné telefóny. Všetko pod hlavičkou Amazon.com. Mimochodom, perlička – pôvodne J. Bezos uvažoval nad názvami MakeItSo.com (podľa príkazu, ktorý používal kapitán Picard v Star Treku), Awake.com, Browse.com, Bookmall.com a Relentless.com.

Distribučné centrum Amazonu v Lipsku v NemeckuZdroj: SITA / AP

Práve posledný názov „relentless" sa na biznis Amazonu hodí najviac a v slovenskom preklade znemená „nemilosrdný“. Tlak na cenu za každú cenu vyviera na povrch cez nespokojnosť zamestnancov, ktorá sa objavuje na celom svete.

V utorok nemecký odborový zväz Verdi pohrozil štrajkom v nemeckých distribučných strediskách v čase predvianočnej špičky, ak firma nepristúpi na zvýšenie platov. Odbory pre spor o mzdu s vedením Amazonu organizujú štrajky už viac ako rok – zatiaľ bez výsledku. Protestnú akciu v predvianočnom období uskutočnili aj vlani, vtedy sa k nim pripojili zamestnanci troch distribučných centier.

Odborári (z 9-tisíc nemeckých zamestnancov je 2-tisíc z nich v odboroch) sa tiež sťažujú na extrémny tlak na pracovný výkon, porušovanie pracovných podmienok a mimoriadne vysoký podiel zmlúv na dobu určitú.

V nemeckom distribučnom centre Amazonu v Bad Hersfeld, v jednej z mnohých uličiek regálovZdroj: SITA / AP

Amazon požiadavky na zvýšenie miezd odmieta s tým, že jeho zamestnanci sú formálne skladníci, takže sa na nich vzťahujú kolektívne zmluvy pre odvetvie logistiky. Ich platy sú podľa firmy nad priemerom v tomto odvetví – nástupný plat je 9,55 eura na hodinu, plus sociálne a dôchodkové poistenie. Po dvoch rokoch majú nárok na dobu neurčitú a hodinová mzda sa zvýši na 12,30 eura. Amazon odmieta obvinenia, že pracovné podmienky sú príliš tvrdé.

Šéf Amazonu Jeff Bezos je tvrdohlavý pragmatik, ktorý so zamestnancami nevyjednáva, píše v knihe o Amazone reportér Business Week Brad Stone. Napísal ju vlani pod názvom The Everything Store.

Na zamestnancov má extrémne vysoké nároky a všetko sa snaží podriadiť nízkej cene a pohodliu zákazníka. Amazon je tradične pred Vianocami mimoriadne vyťažený a pracovné podmienky v jeho skladoch sú takmer neznesiteľné.

Firma si preto najme tisíce brigádnikov, ktorí musia za minimálnu mzdu pracovať oveľa tvrdšie, majú polhodinové pauzy na obed, nemajú ani také benefity ako radoví zamestnanci. Vlastne nie sú chápaní ani ako zamestnanci, ale ako lacný, nahraditeľný zdroj. To je dôvod, prečo sa v niektorých krajinách zamestnanci Amazonu proti týmto podmienkam búria.

Zdroj: SITA / AP

Amazon sa učí z vlastných chýb a tak ako väčšina rýchlo rastúcich firiem tak robí „za behu“. Firma urobila v minulosti niektoré chyby, napríklad v Amerike postavila sklady so zlou klimatizáciu, takže ľudia potom končili v nemocnici, pretože tam bolo neznesiteľne horúco.

Pokračovanie článku - stránka 1 z 4
Pokračovanie článku na ďalšej stránke
  • Tlačiť
  • 0

Tagy Amazon, recenzia

Diskusia (0 reakcií)