Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Carrefour sa chytá slamky, požiadal o ochranu pred veriteľmi

18.02.2016, 09:13 | Marek Legéň | © 2016 News and Media Holding

Upadajúca sieť slovenských hypermarketov Carrefour požiadala o ochranu pred veriteľmi. Bratislavský okresný súd jej vyhovel a začal voči prevádzkovateľovi pätice predajní, akciovke Retail Value Stores (RVS), reštrukturalizačné konanie.

  • Tlačiť
  • 9

Tagy

Carrefour

Rozhodnutie o začatí konania s dátumom 11. februára bolo zverejnené v Obchodnom vestníku v stredu. Súd by mal do tridsiatich dní vydať verdikt o tom, či schváli reštrukturalizáciu dlžníka, teda či pustí RVS do ďalšej fázy pokusu o ozdravenie.

Ak by sa firma k nemu dostala a veritelia by následne schválili reštrukturalizačný plán, ktorý by následne odobril súd, RVS by mohla odpísať časť svojich dlhov. V praxi by to znamenalo, že skrátka by pri uspokojovaní svojich finančných nárokov neprišli zabezpečení veritelia, ktorými zvyčajne bývajú veriteľské banky. Nezabezpečení veritelia, v tomto prípade najčastejšie potravinári a ďalší dodávatelia reťazca, by zrejme získali nárok na vrátenie iba zlomku svojich pohľadávok.

S hypermarketmi Carrefour, ktoré majú s francúzskym kolosom spoločný iba názov, to na slovenskom trhu ide poriadne z kopca. Veľkoplošné predajne zívajú prázdnotou, pre ťažkosti s platením faktúr sa od RVS odvrátilo už množstvo dodávateľov. Hypermarkety vo všeobecnosti prechádzajú ťažkým obdobím, pretože spotrebitelia čoraz viac uprednostňujú na nákupy menšie formáty a diskonty.

RVS používa značku Carrefour na základe licencie od francúzskeho gigantu. Majiteľom firmy je bývalý kmeňový manažér siete, Francúz Stephane Sellier. Spoločnosť napriek evidentne hrozivému stavu predajní dlhodobo odmieta, že by odišla z trhu a opakovane hovorila o prebiehajúcom procese optimalizácie celkovej plochy aj sortimentu.

Jeden z piatich hypermarketov Carrefour, ktorý sa nachádza v bratislavskom Poluse, sa podľa informácií z internetovej stránky nákupného centra od začiatku februára zmenšil na polovicu. Pôvodne mala táto predajňa rozlohu približne 14-tisíc metrov štvorcových. Reťazec prevádzkuje v hlavnom meste ešte jeden hypermarket v Petržalke, ďalšie obchody má v Košiciach, Žiline a Trnave.

Značku Carrefour priniesol pôvodne na Slovensko samotný francúzsky koncern v roku 2000. S jeho rozbiehaním na trhu pomáhal aj S. Sellier. Francúzi z biznisu pod Tatrami po ôsmich rokoch vycúvali, no brand na trhu navonok zostal.

Slovenské Carrefoury sa mali pôvodne stať súčasťou väčšej transakcie medzi francúzskym koncernom a britským Tescom. Dohoda o prevzatí vtedajšieho kvarteta prevádzok (bez Trnavy, ktorá bola otvorená neskôr) však narazila na nesúhlas Protimonopolného úradu. Obchody následne prešli rukami viacerých českých majiteľov až sa pred rokom stal jediným majiteľom S. Sellier.

Ročné tržby slovenských Carrefourov dlhodobo klesajú. Zatiaľ čo v roku 2010 ešte presiahli sto miliónov eur, predvlani sa scvrkli na 62 miliónov eur. Strmý pád vykazuje aj výsledok hospodárenia reťazca. Strata za rok 2014 sa vyšplhala na 6,7 milióna eur, rok predtým ešte firma hospodárila so ziskom po zdanení zhruba 300-tisíc eur. Čierne čísla však boli len svetlou výnimkou v sérii stratových rokov. Z toho, ako predajne Carrefour vyzerajú v ostatných mesiacoch, sa dá očakávať, že biznis RVS sa vlani ešte viac pokazil.

  • Tlačiť
  • 9

Tagy Carrefour