Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Chcete si otvoriť McDonald’s? Rozhovor s ich šéfom franchisingu vás možno schladí

28.06.2019, 05:00 | Peter Scherhaufer | © 2019 News and Media Holding

Po päťročnej prestávke, počas ktorej na Slovensku nové prevádzky neotváral, avizuje globálny reťazec McDonald’s ďalšiu expanziu. Dnes má v krajine pod Tatrami tridsať reštaurácií, z ktorých desať prevádzkujú franchisisti. O dôvodoch pozastavenej expanzie, udeľovaní franchisingových licencií či výške vstupnej investície do novej prevádzky sa TREND rozprával so šéfom franchisingu McDonald’s pre Slovensko a Česko Radimom Foltýnom.

  • Tlačiť
  • 4

Čo máte najradšej z McDonald’s menu?

Double Cheeseburger a Double Royal, lebo obsahuje viac mäsa.

Predpokladám, že ich nekonzumujete každý deň.

Asi dvakrát týždenne. Častejšie si však u nás dávam raňajky. A teším sa teraz najmä na nízkosacharidový bezlepkový burger, teda mäso bez žemle a so šalátom, ktorý bude čoskoro bežnou súčasťou menu.

Pred piatimi rokmi začal McDonalds na Slovensku ukončovať s franchisistami licenčné zmluvy pred vypršaním platnosti a vyplácať ich. Čo stálo za týmto rozhodnutím?

Išlo o globálnu stratégiu firmy pre Slovensko. Existujú totiž dve možnosti prevádzky: master franchise a konvenčný franchising. Slovensko využívalo druhú možnosť, čo znamenalo, že prevádzky mohli mať v krajine viacerí podnikatelia, pričom McDonald’s vyhľadával vhodné lokality a zastrešoval aj výber partnerov a ich zaškolenie.

Na druhom póle stojí master franchise. Ten dáva oprávnenie prevádzkovať reštaurácie na určitom území jednému subjektu, ktorý je zodpovedný aj za celý proces developmentu nových prevádzok, čím výrazne odbremení samotný McDonald’s. Master partner môže niekedy udeľovať aj sublicencie. No a vedenie spoločnosti uvažovalo práve o prechode Slovenska na master franchise.

Neprehliadnite

Zo siedmich franchisistov vám naspäť odpredali licencie štyria. Traja, ktorí riadia desať reštaurácií, si ich ponechali. Ako je to možné?

Bola to ich srdcová záležitosť. Podnikali pod našou značkou viac ako dvadsať rokov. Dohodli sme sa s nimi, že ich licenčné zmluvy neukončíme.

Ale napokon ste nešli ani cestou master franchisu a nechali ste pôvodný stav.

Áno, lebo firma medzičasom zmenila stratégiu. Cestou konvenčného franchisingu dnes ide McDonald’s len na 17 trhoch sveta. Okrem Slovenska aj v USA, Kanade, Austrálii či Nemecku. Na master franchise funguje napríklad Balkán, ale aj celá Škandinávia.

Radim FoltýnZdroj: McDonald’s

Investície každých sedem rokov

Zvonku to vyzeralo, že ste si vzali prevádzky naspäť, lebo licenční partneri nevyužili naplno ich potenciál. Od roku 2014 sa totiž tržby McDonalds zdvojnásobili a zisk išiel hore ešte výraznejšie.

S potenciálom partnerov to nesúviselo. To, že sa nám darilo, súviselo

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS
s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 4

Tagy fast food, franchising, McDonald’s, Radim Foltýn