Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Postaví čínska automobilka ZhiDou závod pri Košiciach? Rozhodne štátna podpora

24.04.2018 | Lukáš Kvašňák

Diskusia (14 reakcií) Pravidlá diskusie

24.04.2018 | Roman Kanala

Čínske autá. Fuj.

24.04.2018 | longitalBA

A kto tam bude robit? Ukrajinci? Vsak vsetci marocania su uz v BA alebo este dalej na zapade.

24.04.2018 | @@@

slovaci tam budu robiť .... ukrajinci budu robiť v ba :P

24.04.2018 | bozsky

V kazdom krajskom meste aspon 1 automobilka, kazda s miliardovymi dotaciami a zamestnavajuca neslovakov. lebo presne to potrebujeme, takto nas ziadna kriza nepolozi...

24.04.2018 | milan_k

som za, ale bez akejkolvek podpory zo strany statu. treba pochopit, ze taketo investicie nas uz zatazuju a neprinasaju inkrementalne nic co by krajina potrebovala pre svoju buducnost. z hladiska automotive sme uz vycerpani.

24.04.2018 | Tom111

ZhiDou asi nebude tým o kom sa šepká. Myslím, že hovorca ministerstva hospodárstva povedal, že táto investícia bude porovnateľná s najväčšími v histórií. Z hľadiska objemu kapitálu sú takýmito (organickými greenfieldovými) investíciami investície KIA a JLR s objemom okolo 1 -1,4 mld. eur (ak tam nerátame investície VW). Z hľadiska počtu nárazovo vytvorených pracovných miest asi KIA, PSA a JLR a možno Samsung s 2500 - 3500 vytvorenými pracovnými miestami pár rokov po nábehu výroby. Ani v jednom smere sa na toto ZhiDou nechytá (400 mil. a 500 - 800 pracovných miest). Preto si myslím, že tou automobilkou bude niekto zo štvorice BMW, Škoda (VW group), Mazda a možno aliancia Renault Nissan Mitsubishi. Hlavne prví dvaja hráči majú dobrý dôvod na rozširovanie produkcie a vzhľadom na rozlohu parku (910 ha) by ma neprekvapilo, keby oň mali záujem možno aj obaja.
Inak odkiaľ má trend, sme a HN tých 250 ha ? Tu sa píše o 910 ha http://www.rokovani...

25.04.2018 | bozsky

treba si uvedomit, ze tie "investicie" su OYEBY!!!!!
90% "investicie" je dovezena technologia, ktoru nekupili na Slovensku a nenechaju Slovensku, ked ju vymenia. Jaguar tu investuje maximalne par desiatok milionov, vsetko ostatne im zaplatime. to iste KIA, PSA a dalsi.

25.04.2018 | Tom111

Časť tej investície sú budovy, zemné práce a nákup pozemkov. Veľa z tých vecí má pôvod v SR. Napr. nosníky pre JLR robil SES Tlmače. Časť sú motivačné príspevky pre dodávateľov, ktorí tu postavia ďalšie budovy. A zvyšok sú z väčšej časti stroje automobilky a dodávateľov. K nim patria napr. roboty, ktoré sú súčasťou robotických montážnych liniek, ktoré navrhujú, zostavujú a inštalujú z veľkej časti aj slovenskí integrátori ako napr. Matador Industries. Okrem toho tie automobilky na mzdách a daniach vyplatia/zaplatia za desiatky rokov, čo sú/budú v SR miliardy eur.

25.04.2018 | nicco

Ano ta rozloha a vaznost s akou k tomu pristupuju ukazuje na nieco vacsie. Mazda chce stavat nieco v EU?

25.04.2018 | Roman Kanala

Mazde by som sa tešil. Mazda je naozaj high-tech.

Namiesto turba atmosférické benzíňáky s vysokou kompresiou, atmosférické nafťáky s nízkou kompresiou. Kompresný pomer rovnaký pre benzín a nafťák. Podobne vysoká účinnosť benzínového motora, ako pri naftovom.

Okrem toho Wankel. Pekné karosérie. Výborné jazdné vlastnosti. Vypracované interface človek-stroj. To je iné café, ako nejaká KIA.

25.04.2018 | Tom111

Určite ide o niečo väčšie. Veď VW BA má areál s rozlohou okolo 200 - 240 ha, PSA 180 -200 ha a KIA asi 200 ha aj s dodávateľským parkom a podobne ako PSA má na pozemku priestor na zvýšenie kapacity o 100 %. Jeden z tých piatich investorov bude zrejme tá prekladisková firma o ktorej hovoril Fico v decembri. Tá zaberie max. 60 ha v Sokoľanoch a Šaci a možno v Haniske. Ak by tomu bolo tak, tak zostáva cca. 850 ha pre 4 firmy. Každá z nich musí byť obrovská. Podľa mňa ide o Linglong, ktorý pred časom hovoril, že chce 100 ha. Druhá môže byť ohlasovaná motoráreň Mitsubishi Motors alebo Mitsubishi Heavy Industries. Tá môže zabrať tiež tak max. 100 ha. A zostávajúcich 650 ha si môžu podeliť dve automobilky a ich dodávatelia alebo iné podobne veľké fabriky. A takých nie je veľa. Len pre ilustráciu JLR dostal 730 ha a z toho aspoň 100 ha tvoria rybníky na zachytávanie dažďovej vody a aj tak tam má dosť priestoru, aby tam postavil fabriku na výrobu 300 -350 000 high-endových a 150 -300 tis. kompaktných áut a ešte aj motoráreň.

Neviem, či chce stavať, ale vzhľadom na úspechy jej kompaktných modelov by o tom teoreticky mohli uvažovať. Ale to by museli ešte poriadne zvýšiť objem predaja. Preto tipujem, že skôr pôjde o BMW alebo Škodu (VW Group). Možno aj obidvoch.

26.04.2018 | svk

nič v zlom ale táraš bludy. žiadne 2 automobilky na východ nesmerujú a už vonkoncom nie škoda ktorá je česká a určite sa bude chcieť rozširovať doma ved to je ich klenot aj ked uz patrí nemcom tak by manažment nesuhlasil halu niekde v SR.
Tam ak príde 1 automobilka tak zvyšok pozemkov bude vyčlenených pre subdodavatelov ktory si vybudujú firmy vedla automobilky hned v tom priemyselnom parku presne tak ako to bolo v NR.
dokonca sa hovorí aj o výrobcovi gum.
netrepať bludy treba počkať nič nemôžeme stratiť len získať. Ak niečo príde bude to len dobre ak nie nič sa nestratilo ide sa dalej

26.04.2018 | Tom111

Pozri, to čo som písal je špekulácia, ale možnosť, že obe automobilky budú mať záujem postaviť automobilku v SR je reálna. A priestor na to je v podstate len v Haniske.
Ad Škoda: Nie nemáš pravdu. B. Maier povedal, že ak odbory nepristúpia na 4tú zmenu, tak budú musieť postaviť fabriku a bude to mimo ČR. Čo je absolútne pochopiteľné, keďže fabrika mimo ČR by diverzifikovala menové riziko, politické riziko a nachádzala by sa v krajine, kde nie je plná nezamestnanosť narozdiel od ČR. Tieto benefity prináša poloha v KE. Okrem toho máš v KE prijateľne vyššie náklady na logistiku (nižšie ako v Rumunsku, Maroku, Alžírsku alebo v Srbsku) a rovnako dobrú značku krajiny pôvodu výrobku ako v ČR. Ak by vedľa postavila svoj závod aj BMW, tak nie je o čom. Obe továrne by boli skôr menšie, tak 150 - 200 tis. áut, takže by spoločne dotiahli viac dodávateľov ako keby boli v priemyselnom parku sami. Niečo podobné ako Porsche a BMW v Lipsku pred 15 rokmi.

A na koľkých hektároch sú tí dodávatelia JLR v Nitre ? Na cca. 50 z 730. Ak bude mať ten pozemok 850 ha a 100 ha si zoberie Linglong (gumáreň) a 100 ha napr. Mitsubishi alebo Zhidou, tak nám zostáva 650 ha. Dosť pre Škodu alebo BMW, pre dodávateľov a ešte tam zostane priestor na jednu automobilku (a dodávateľov) alebo 2 firmy veľkosti Linglongu. Samozrejme nemusia tu skončiť obe tieto automobilky, ale nevylučoval by som to.

26.04.2018 | svk

nič v zlom ale táraš bludy. žiadne 2 automobilky na východ nesmerujú a už vonkoncom nie škoda ktorá je česká a určite sa bude chcieť rozširovať doma ved to je ich klenot aj ked uz patrí nemcom tak by manažment nesuhlasil halu niekde v SR.
Tam ak príde 1 automobilka tak zvyšok pozemkov bude vyčlenených pre subdodavatelov ktory si vybudujú firmy vedla automobilky hned v tom priemyselnom parku presne tak ako to bolo v NR.
dokonca sa hovorí aj o výrobcovi gum.
netrepať bludy treba počkať nič nemôžeme stratiť len získať. Ak niečo príde bude to len dobre ak nie nič sa nestratilo ide sa dalej