Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Čo je v obálkach tendra na mýto

20.03.2008, 14:41 | gb | © 2008 News and Media Holding

Najlacnejšie chce mýto vraj prevádzkovať konzorcium Slovakpass.

  • Tlačiť
  • 0

Národná diaľničná spoločnosť, a.s. študuje ponuky, ktoré dostala na vybudovanie elektronického systému na výber mýta na diaľniciach. K ich obsahu sa zatiaľ nevyjadruje. Detailne chce všetky obálky pozrieť do piatich až šiestich týždňov. Vtedy by mali byť jasné šance záujemcov o veľkú štátnu zákazku.

Rokovanie s víťazom tendra o definitívnej zmluve zrejme určitý čas potrvá. Prirátať treba aj možné odvolania proti rozhodnutiu výberovej komisie. Iba ťažko sa dá očakávať, že ohrdnuté firmy sa ľahko zmeria s porážkou, skôr budú hľadať pochybenia výberovej komisie. A tak sa dá predpokladať, že samotné budovanie systému môže začať najskôr v júni, alebo júli.

V obálkách sú niekoľko stostránkové spisy, v ktorých firmy predstavujú okrem ceny aj ďalšie podrobnosti, ako napríklad úspešnosť výberu mýtneho, cenu za prípadné rozšírenie mýtneho z ďialnic na ďalšie cesty a technické a finančné detaily. Dodávateľ bude okrem výstavby mýtneho systému zabezpečovať a financovať jeho prevádzku nasledujúcich 14 rokov s možnosťou predĺženia o ďalších päť rokov.

Víťaz sa bude musieť zaviazať, že mýtny systém spustí na začiatku budúceho roku. Podľa očakávaní by zmluva s víťazom mala obsahovať i klauzulu o sankciách za nedodržanie termínov. Práve krkolomný termín a veľké riziká, či možné sankcie pri nesplnení sľúbených parametrov v súťaži, mali byť dôvodom na odstúpenie konzorcia Satways. Rizík sa obávali v centrále Deutsche Telekom, ktorá cez slovenskú Slovak Telekom so sestrou T- Systems Enterprise Services, vplyvným Siemensom a ABN Amro Bank, mali byť členmi konzorcia.

Podľa informácií, ktoré priniesla TV Markíza prišlo s najnižšou cenou do tendra konzorcium Slovakpass. V súťaži, kde ponuky oscilujú okolo hranice dvadsiatich miliárd korún, bol odstup v poradí ďalšieho - konzorcia ToSy od najlepšej cenovej ponuky iba 1,35 milióna korún. Na druhej strane s najvyššou ponukou prišlo zoskupenie Santoll, na čele ktorej stojí francúzske spoločnosť Sanef a bratislavská firma Ibertax.

Okrem ceny bude dôležitou podmienkou i efektívnosť výberu mýta, teda garancia maximálneho počtu áut, ktoré diaľnicou prejdú bez zaplatenia. Firmy si v tomto parametri verili. ToSy tvrdia, že vyberú mýto od 99,8 percenta áut, ktoré vstúpia na diaľnice, Slovakpass sľubuje 99,5 percenta. Dnes sa dá len špekulovať, či je taká vysoká úspešnosť technicky možná. Druhú stranu tabuľky tvorí Santoll s technologických dodávateľom Siemens. Ten tvrdí, že zachytí a spoplatní 89,1 percent áut.

Konzorciá, ktoré sa uchádzajú o výber mýta na slovenských diaľniciach sa poskladali z relevantných hráčov európskeho trhu. Firma s najnižšou cenovou ponukou Slovakpass funguje v zostave Autostrade per l'Italia, rakúsky Efkon a poľský Stalexport Autostrady, ktorý je majetkovo previazaný s Autostrade.

V konzorciu ToSy sa stretli Elektrovod Holding so švajčiarskou Fela Management, firmou Ascom, slovenským Assecom a Teslou Stropkov. V ďalšom zoskupení je rakúsky Kapsch s portugalskými spoločnosťami Cobranca a Viaverde Portugal.

Santoll má vo svojej zostave francúzsku firmu Sanef, ktorá patrí do majetkového zoskupenia španielskej spoločnosti Abertis, ktorá sa už na Slovensku spolu s J&T uchádzala o privatizáciu bratislavského letiska.

So Sanefom vystupuje bratislavská spoločnosť Ibertax, a.s. Získať o nej presnejšie informácie je komplikované. V Bratislave má sídlo vo firme, ktorá preberá poštu pre množstvo ďalších spoločností. Jeho pracovníčky nemôžu dávať kontakt na žiadnych zodpovedných pracovníkov firiem, ktoré si u nich služby objednávajú.

Foto na titulke - AFP

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)