Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Elektrifikácia kamiónov napreduje, pozrite si top novinky

28.04.2018, 14:15 | Viktória Valachovičová

Stretávate často ľudí, ktorí preferujú eko či bio výrobky? Takíto klienti sú realitou nielen na spotrebiteľskom, ale už aj na prepravnom trhu. Spolu s európskymi politikmi sú hnacím motorom pre výrobcov vozidiel na elektrický, hybridný či vodíkový pohon.

  • Tlačiť
  • 9

Kým nedávno sa kládol dôraz na ekologickejšie alternatívy najmä v centrách miest, postupný vývoj v automobilovom priemysle priniesol nové výzvy tiež v preprave na dlhé vzdialenosti. Na trh prichádzajú alternatívne vozidlá so zaujímavými prevádzkovými parametrami.

Inteligentné mestá

Vráťme sa do roku 1961 a švajčiarskeho mestečka Zermatt, ktorého predstavitelia rozhodli, že z uličiek musia zmiznúť autá so spaľovacím motorom. Smeti odvtedy z mesta vyvážajú autá do tri a pol tony na elektrický pohon.

Pre problémy veľkých aglomerácií s dopravnými zápchami, hlukom, prachom a emisiami nastal konkurenčný boj výrobcov v ponuke inteligentných riešení prijateľných k životnému prostrediu. Presadzuje sa trend mestskej logistiky s nulovými emisiami.

Európska komisia podporila pilotný projekt, do ktorého sa zapojilo osem veľkomiest – Amsterdam, Lisabon, Londýn, Madrid, Miláno, Oslo, Rotterdam a Štokholm spolu s takmer deväťdesiatimi vozidlami. Boli medzi nimi kuriérske dodávky, poštové autá, všetko vozidlá vhodné pre historické, distribučné či konsolidačné centrá.

V Londýne zredukovali pomocou efektívnejšieho zberu odpadkov počet prejazdených kilometrov o tretinu. Pomohla aj osveta a vzdelávanie obyvateľov. V metropole vypočítali, že zníženie nákladnej dopravy o desať percent by v roku 2021 ušetrilo deväťsto miliónov libier (vyše jedna miliarda eur) na palivo a zdravotnú starostlivosť.

Švajčiarske mestečko Zermatt

Švajčiarske mestečko ZermattZdroj: Zermatt.ch

Inteligentné IT aplikácie reagujú na dopravné zápchy, nedostatok parkovacích miest, obmedzenia vjazdu zásobovania v dopravných špičkách, ako aj environmentálny prístup. Aplikácia od firmy Dachser modeluje alternatívy efektívneho zásobovania podľa potreby konkrétneho mesta, napríklad v Amsterdame počítajú s vodnými kanálmi, elektrickými vozíkmi a bicyklami. Lode slúžia tiež ako medzisklady.

Bežnou súčasťou mestskej logistiky je večerné a nočné doručovanie, ktoré však nemôže byť príliš hlučné, aby nerušilo nočný pokoj. „Nízke, malé, obratné, tiché a pokiaľ možno s nízkymi emisiami a úsporou paliva,“ menuje výzvy pre úžitkové vozidlá pri zásobovaní mestských centier Jan Polter, obchodný a marketingový riaditeľ firmy Dachser Czech Republic, ktorá využíva vozidlá na elektrický, hybridný či solárny pohon.

Amerika o krok vpred

Toyota ohlásila pred rokom testovanie vodíkového kamióna na ekologickú prepravu tovaru z nákladných prístavov na pobreží Los Angeles a Long Beach. Od vlaňajšej jesene slúžia na zvozy a rozvozy zo železničných staníc a terminálov v prístavoch na vzdialenosti do tristodvadsať kilometrov. Ak sa osvedčia, budú používané aj na dlhšie trasy.

Vďaka vodíkovým palivovým článkom je ich jediným sprievodným „emisným produktom“ vodná para. Tieto vozidlá môžu natankovať rovnako rýchlo ako autá poháňané stlačeným plynom CNG alebo skvapalneným plynom LPG. Nevýhodou je podobne ako pri elektromobiloch nedostatočná infraštruktúra plniacich staníc.

Americký reťazec Walmart si koncom novembra objednal pätnásť kamiónov Semi od firmy Tesla, ktorých štart výroby je plánovaný na budúci rok. Model je zaujímavý pohonom so štyrmi elektromotormi, dojazdom osemsto kilometrov, zrýchlením z nuly na stovku bez nákladu za 5,2 sekundy (s nákladom za 20,7 sekundy), ale aj maximálnou nosnosťou tridsaťšesť ton.

Nabíjanie cez nabíjačku megacharger by nemalo presiahnuť viac ako pol hodiny. Samozrejmosťou je autopilot s automatickým núdzovým brzdením a varovaním pred vybočením z jazdného pruhu, ochrana pred krádežou vozidla, pancierové čelné sklo či detekcia mŕtvych uhlov. Šéf Tesly Elon Musk tvrdí, že životnosť vozidiel dosiahne až milión kilometrov.

Tesla SemiZdroj: Teslamagazin.sk

Ani americká spoločnosť Nikola nelení. Spojila sily s nemeckou firmou Bosch, producentom riešenia eAxle pre batériové elektrické a hybridné vozidlá. Elektrický motor, výkonná elektronika a prevodovka sú spojené do zariadenia na napájanie nápravy. Pripravované vodíkovo-elektrické vozidlá by mali uzrieť svetlo sveta v roku 2021. Hybridná technológia by pri využití sto kilogramov vodíka mohla prekvapiť neuveriteľným dojazdom až takmer dvetisíc kilometrov.

Neprehliadnite

Európa v závese

Dva kilometre diaľnice vo Švédsku a kilometrový úsek v Kalifornii boli vlani súčasťou testovania eHighway, projektu firmy Siemens. Využíva nadzemné elektrické vedenie, na ktoré sú napojené nákladné automobily. Cieľom je zníženie prevádzkových nákladov a emisií a zdvojnásobenie energetickej efektívnosti. Podľa prepočtu Siemensu by štyridsaťtonové vozidlo na vzdialenosti stotisíc kilometrov ušetrilo až 20-tisíc eur.

Nákladné automobily majú tiež alternatívny pohon pre prípad, že sa pohybujú úsekmi bez trolejov. Môže ísť o elektrický pohon na batérie, podporu zemného plynu alebo klasický dieselový motor. Alternatívu je nutné využiť napríklad pri predchádzaní pomalšieho vozidla.

„Pri predbiehaní je zberač odpojený a nákladiak sa chová ako klasický hybrid. Keď predbehne vozidlo, vráti sa do svojho jazdného pruhu, automaticky sa znovu pripojí k vedeniu a pokračuje v jazde na elektrinu,“ opisuje Christen Thoren zo spoločnosti Scania, ktorej nákladné vozidlá testovali systém eHighway vo Švédsku.

V budúcom roku by sa malo do testovacej prevádzky zapojiť Nemecko. Pokiaľ by tridsať percent prepravy na nemeckých diaľniciach bolo elektrifikovaných pomocou obnoviteľných zdrojov, ročne by sa ušetrilo šesť miliónov ton oxidu uhličitého.

DachserZdroj: Dachser.com

Ďalším priekopníkom je nemecký Mercedes Benz, ktorý ešte v roku 2016 ako prvý ohlásil výrobu elektrických nákladiakov. V súčasnosti dodáva na testovanie prvých desať kusov. Odberatelia v Nemecku a Švajčiarsku pôsobia v rôznych sektoroch, od miestneho rozvozu potravín až po veľkokapacitnú prepravu na dlhšie vzdialenosti.

Cieľom testovania je zistiť, či sú vypočítané úspory aj reálne. Ďalších dvadsať vozidiel Mercedesu bude odskúšaných pri zásobovaní v mestách. Autá s jednotným podvozkom a modulárnym systémom lítiovo-iónových batérií zahrňujú virtuálny monitorovací systém, ktorý sleduje kapacitu nákladného priestoru, hmotnosť tovaru, očakávaný čas jazdy do cieľa a aktuálny stav nabitia batérií.

Komplexné riešenie

Na jednej strane úspechu zavádzania elektrických vozidiel sú výrobcovia elektromobilov, ktorí sa predbiehajú v ponuke parametrov vozidiel, no rovnako dôležití sú poskytovatelia infraštruktúry a doplnkových služieb. K najsilnejším hráčom vo vývoji, montáži a prevádzke nabíjacích staníc patrí nemecká firma Innogy. V dvadsiatke európskych a severoamerických krajín prevádzkuje sedemtisíc staníc, väčšinu na domácom trhu.

Dopyt cestných dopravcov po elektromobiloch sleduje tiež spoločnosť DKV Euro Service, ktorá plánuje založiť s Innogy spoločný podnik s ponukou služieb v oblasti elektrickej mobility. „Do aplikácie pre plánovanie trás sme pridali nabíjacie stanice a zakladáme spoločný podnik s jedným z vedúcich prevádzkovateľov v Európe,“ hovorí riaditeľ slovenskej a českej pobočky DKV Euro Service Ondřej Pavlík.

Podľa riaditeľa divízie tankovanie/servis vozidiel DKV Svena Mehringera bude spoločný podnik pripravený na prevádzku najneskôr v štvrtom štvrťroku, ešte predtým ho musí schváliť protimonopolný úrad. „Chceme rozvíjať a ďalej rozširovať ponuku verejných nabíjacích staníc. Rozšírime sieť v Nemecku, ako aj v ďalších európskych krajinách,“ prezrádza plány S. Mehringer.

Služby poskytované oboma spoločnosťami sa vzájomne dopĺňajú. „Spoločný podnik nám umožní poskytnúť komplexné riešenie vrátane prehľadnej fakturácie pre flotily elekromobilov v celej Európe už v blízkej budúcnosti,“ konštatuje hovorkyňa Innogy Julika Gang. Platby za dobíjanie, mýtne poplatky či umývanie áut budú môcť byť účtované na jednej faktúre.

DKV sa sústreďuje na flotily komerčných áut, servisné vozidlá a dodávkové autá pre poslednú míľu. „Sledujeme aj vývoj v oblasti stredne ťažkých a ťažkých nákladných vozidiel. Naše portfólio zahŕňa nabíjanie doma, v práci a na verejných nabíjacích staniciach,“ uvádza S. Mehringer.

Slovenské pomery

Prístup odvetvia cestnej dopravy k zavádzaniu elektromobilov ovplyvňuje nielen názor šéfov dopravných firiem či ich klientov, ale tiež európska podpora, vládne stimuly a infraštruktúra. „Európska únia chce zatraktívniť elektrické vozidlá rôznymi benefitmi – či už hovoríme o dotáciách, oslobodení od daní alebo mýta, špeciálnych bezplatných parkovacích miestach a nabíjacích staniciach pre elektrické vozidlá,” vymenúva Pavol Jančovič, prezident Združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia a riaditeľ dopravnej a špedičnej firmy Topnad.

Slovensko je pomerne dobre pokryté elektronickou nabíjacou infraštruktúrou. Stanice prevádzkujú firmy Greenway, Tesla Motors, elektrárenské spoločnosti a v súčasnosti prebieha projekt výstavby dvadsiatichdvoch nabíjacích staníc Národnej diaľničnej spoločnosti.

Elektronická nabíjacia stanica TeslaZdroj: Teslamagazin.sk

Vďaka podpore Bruselu bude na Slovensku do júna uvedených do prevádzky osemnásť elektrobusov v Bratislave a dva v Žiline s dojazdom do stošesťdesiat kilometrov.

Ťažko predpokladať, kedy zažijú boom na Slovensku elektrokamióny. „Počiatočné náklady na flotilu sú síce vyššie, ale zároveň sa znížia náklady na palivo. Návratnosť však závisí od viacerých faktorov – obstarávacej ceny vozidla, najazdených kilometrov, ceny paliva a podobne,“ upozorňuje P. Jančovič.

Do ekologického prístupu majú čo povedať aj špedičné firmy, ktoré nedisponujú vlastnou flotilou. „Snažíme sa ovplyvniť energetickú efektívnosť, ako vieme. Centrála v Rakúsku používa energeticky čo najlepšie vozidlá, už aj elektrické nákladiaky. Pobočka v Nemecku zas kompenzovala environmentálnu stopu kúpou veterných mlynov a takto vyrába elektrickú energiu,“ opisuje Dáša Pobiecka, šéfka financií a účtovníctva vo firme Gebrüder Weiss.

Spoločnosť zároveň dbá na výber partnerov s vozidlami najvyššej ekologickej triedy. Možno práve vďaka firmám s medzinárodnou pôsobnosťou sa čoskoro dočkáme elektrických kamiónov aj na slovenských cestách.

  • Tlačiť
  • 9

Tagy elektrické autá, nákladná doprava