Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Elektronika Orava sa vyrába v Ázii

16.03.2004, 09:36 | Marián Benka | Juraj Hrúz | © 2004 News and Media Holding

Elektronika Orava vidí Slovensko až tesne pred predajom. Vlastník značky FKH Electronic presne zodpovedá definícii sieťovej firmy novej generácie: 50 ľudí, žiaden stroj a tržby pol miliardy korún.

  • Tlačiť
  • 7

Na slovenskom trhu sa už niekoľko rokov objavujú DVD prehrávače, domáce kiná, MP3 prehrávače či mikrovlnné rúry značky Orava. Odborné časopisy prinášajú recenzie na tieto produkty.

Ich výrobca, spoločnosť FKH Electronic, a.s., Trstená, však dosiaľ ostával v úzadí. Obchodný riaditeľ spoločnosti Vladimír Florek súhlasil s poskytnutím informácií až po niekoľkomesačnom úsilí TRENDU.

FKH založil V. Florek s dvoma spoločníkmi v roku 1992. Pôvodne ako združenie, neskôr ako s.r.o., zameranú výlučne na úpravu a montáž satelitných prijímačov.

„Prijímače od spoločnosti Tesla Orava boli vtedy nastavené na príjem rovnakých kanálov. Nezohľadňovali, že ľudia v rôznych častiach Slovenska sledujú stanice na rôznych vysielacích kanáloch,“ spomína V. Florek.

FKH sa tak najskôr živila nastavovaním prijímačov podľa požiadaviek zákazníka. Potom hľadala možnosti ďalšieho rozširovania.

V roku 1996 začala s výrobou vlastnej domácej techniky a neskôr spotrebnej elektroniky. Spočiatku v slovenských, neskôr v zahraničných závodoch. Nikdy však nevlastnila výrobné prostriedky.

Prvým v zahraničí vyrábaným produktom boli mikrovlnné rúry. Postupne pribudli vysávače, žehličky, rádiomagnetofóny, hi-fi veže, videorekordéry, domáce kiná či televízory. Portfólio v súčasnosti predstavuje vyše sto výrobkov. Roku 2000 sa FKH transformovala na akciovú spoločnosť.

Na jednom páse

FKH Electronic je typickým príkladom sieťovej firmy, akú už v osemdesiatych rokoch predpovedal americký futurológ Alvin Toffler či guru takzvanej novej ekonomiky Dan Tapscott. Firmy, ktorej kapitál nie je uložený vo výrobných zariadeniach, ale v znalostiach.

Sama stojí na vrchole siete dodávateľov, ktorí pre ňu na základe jej požiadaviek zabezpečujú vývoj výrobku, jeho výrobu i marketing. FKH takýmto spôsobom dokázala vlani pri päťdesiatich zamestnancoch dosiahnuť tržby pol miliardy korún.

52_kolaztele.jpg

Pritom svoje produkty predávala takmer výlučne na slovenskom trhu. Predaj v Česku sa spustil až pred Vianocami.

Keď FKH svoje televízory nevyrába, odkiaľ sú? „Predstavte si obrovskú továreň niekde v Ázii, ktorá vyrába 30 percent všetkých videorekordérov alebo 40 percent všetkých mikrovlnných rúr na svete,“ tajomne naznačuje V. Florek.

„Na bežiacom páse vidíte, ako idú za sebou premiešané výrobky rôznych značiek: JVC, Toshiba, Hitachi, Orava... Automatický stroj podľa čiarového kódu spozná, o akú značku ide, a podľa toho namontuje jeden z niekoľkých možných komponentov,“ prezrádza pôvod značiek Orava.

Vyrábajú im šesťdesiati

FKH využíva len služby takýchto kontraktačných výrobných spoločností. Jej vedenie však odmieta zverejniť konkrétne mená firiem a ich domovských krajín. Stráži si tak svoje kontakty.

V. Florek prezradil len toľko, že spotrebiče Orava sa dnes vyrábajú v približne šesťdesiatich závodoch po celom svete, prevažne v Európe a Ázii.

„Tieto závody sa špecializujú väčšinou len na jeden druh výrobku, ktorý dodávajú pôvodným výrobcom,“ vysvetľuje obchodný riaditeľ. „Využívajú najmodernejšie technológie a zariadenia, o akých v slovenských výrobných podnikoch často ani nemajú tušenie,“ dodáva.

To je jeden z dôvodov, prečo sa elektronika a domáca technika pre FKH vyrába v prevažnej miere mimo slovenského územia. Domáci subdodávatelia vyrábajú len niektoré typy televíznych prijímačov alebo doplnky, ako sú stolíky pod televízor.

Ďalším dôvodom sú vysoké ceny vstupov, už porovnateľné s krajinami EÚ. „Nevyplatí sa nám kupovať hliník na Slovensku po 80 korún za kilogram, keď nám ázijský závod vyrobí celý hot dog maker za 150 korún,“ uvádza príklad V. Florek.

Známejší a s miliardovými tržbami úspešnejší výrobca spotrebnej elektroniky, spoločnosť OVP Orava, s.r.o., Trstená, stavil na inú taktiku. Namiesto širokého portfólia sa sústredil na televízne prijímače, ktoré vyrába vo vlastnom závode.

Ten postavil na zelenej lúke. Pôvodné úvahy o spojení OVP so susednou a.s. Oravská televízna fabrika (OTF) nestihli uskutočniť – krach oravského gigantu bol rýchlejší.

„Na rozdiel od OTF v OVP pochopili, že nemá význam vyrábať všetko u seba. A tak začali nakupovať externe, čo bolo lacnejšie. To bola cesta, ktorou sa mala vydať OTF,“ analyzuje úspechy konkurenta bývalý člen vedenia OTF, dnes šéf jej pôvodne dcérskej spoločnosti Vidox Marián Medvecký.

V FKH doviedli externizáciu na maximálnu možnú mieru. Výrobky pre ňu navrhujú a dizajnujú externé vývojárske firmy a grafické štúdiá.

Pokiaľ majú kontraktačné závody vlastné vývojové oddelenia, zvyknú sa využívať aj tie. Komponenty do výrobkov nakupuje buď priamo FKH, alebo po dohode s ňou príslušný výrobca. Hotové výrobky sa zvážajú do Trstenej, kde sa kontrolujú, testujú, prípadne nastavujú a distribuujú do slovenskej obchodnej siete.

„Zmluvy s kontraktačnými závodmi sa podpisujú vždy len na určitý počet vyrobených kusov. Ak nás výrobca sklame, v spolupráci s ním nepokračujeme,“ prezentuje V. Florek zabezpečovacie mechanizmy firmy. Spoločnosť môže takto zároveň veľmi pružne presúvať výrobu tam, kde je to momentálne najvýhodnejšie.

Stieranie rozdielov

Aj svetoví výrobcovia spotrebnej elektroniky dnes volia rovnakú taktiku. Vo vlastných priestoroch vyrábajú už len špičkovú elektroniku pre najnáročnejších zákazníkov.

Produkciu bežných modelov im čoraz viac zabezpečujú zmluvné továrne. Používajú sa pri nej štandardizované komponenty (napäťové zdroje, mechaniky, procesory...), ktoré vyvíjajú a dodávajú niekoľkí výrobcovia. Tí si strážia svoje know-how, takže ani spoločnosti ako Philips či Pioneer nemôžu do týchto komponentov zasahovať.

Iné komponenty si spoločnosti vyvíjajú samy alebo ich dokonca kupujú od konkurencie. Je celkom bežné, ak sa napríklad v DVD prehrávači Sony používa napäťový zdroj vyrobený v závode Panasonicu.

Hoci OVP vyrába vlastnými silami, veľmi úzko spolupracuje s firmami Philips a Thomson, na ktorých súčiastkovej základni je založená koncepcia výroby. Špecialisti zahraničných výrobcov súčiastok pôsobia pri vývoji priamo v Trstenej, čím zabezpečujú spätnú väzbu pre vývojové oddelenia materského koncernu.

0403/53_FKHELECTRONICTrstena.jpg

Ceny klesajú, tržby rastú

Kým OTF ako výrobca televízorov krachovala, OVP sa dostávala na koňa. Pomohol jej dopyt na poľskom trhu.

Postupne investovala do technológií. V konkurze kúpila priestory bývalého štátneho majetku, ktoré si prenajímala. Neskôr si zaobstarala aj vlastnú lisovňu, čím sa stala pružnejšia v zásobovaní trhu novými modelovými radmi.

OVP neublížila ani cenová vojna na trhu s televízormi. Horšie pochodili nemecká firma Grundig a česká Tesla, ktoré pokles cien nezvládli a skrachovali.

Keďže rovnaký osud stretol aj OTF a prievidzskú s.r.o. Vesec, OVP na Slovensku prakticky nemala konkurenta. Trnavská s.r.o. Sony totiž vyrába najmä na export. Konkurovať jej začína práve FKH, ktorá svoju ponuku rozšírila aj o televízory.

Pokles cien spotrebnej elektroniky síce pôsobil negatívne na tržby OVP, firma však vyrobila viac televízorov, čo nepriaznivý vplyv kompenzovalo. Tržby zvyšuje aj FKH, medziročne zhruba o 20 percent. Nárast dosahuje vďaka rastúcej popularite existujúcich modelov, ale aj neustálym rozširovaním portfólia.

Šité na slovenskú mieru

„V oblasti kvality držíme krok so špičkou. Napriek tomu sme v tomto segmente najlacnejší na trhu,“ vysvetľuje generálny riaditeľ a majiteľ OVP Jozef Sitek.

Podľa V. Floreka sa výrobky Orava svojou úrovňou radia prevažne do strednej kategórie. V nej sú porovnateľné s modelmi svetových značiek.

Využívajú rovnaké komponenty a výrobné technológie, pritom sú lacnejšia a uspôsobená špeciálne na slovenské podmienky. Nižšia cena je daná predovšetkým nižšími nákladmi. Tie sa dosahujú najmä maximálnym využívaním externistov pri čo najmenšom počte vlastných zamestnancov.

Pod uspôsobením pre slovenský trh myslí firma ovládacie menu v slovenčine, ale aj prísne technické parametre. Napríklad zahraničné mikrovlnné rúry zvykli v minulosti vypínať ističe v starších slovenských bytoch.

Mikrovlnky Orava boli od začiatku dimenzované tak, aby sa tento jav obmedzil na minimum. DVD prehrávače sú zase uspôsobené, aby dokázali prehrať aj mierne poškodené nosiče.

Na rozdiel od západnej Európy, kde sa dévedéčka skôr kupujú, na Slovensku sa viac požičiavajú. Ďalším špecifikom je spojenie čo najväčšieho počtu funkcií v jednom prístroji. Ako tvrdí V. Florek, slovenský zákazník potrebuje mať pocit, že za svoje peniaze dostal maximum.

Nový ruský potenciál

Pred niekoľkými mesiacmi začala FKH dodávať aj na český trh. „Je to ešte príliš krátko na to, aby sme mohli hodnotiť naše pôsobenie, veríme však v úspech,“ myslí si V. Florek.

„O našich produktoch sa českí spotrebitelia už dávnejšie dozvedeli z internetu a objednávali si ich prostredníctvom našej webovej stránky.“ Po vstupe do EÚ spoločnosť uvažuje aj o smerovaní na západné trhy.

OVP je na zahraničných trhoch už etablovaná. Takmer dve tretiny produkcie vozí do Česka a Rumunska. Vlani založila spoločný podnik v Rusku.

Vložila doňho časť technológie na výrobu farebných televíznych prijímačov. Skrachovaný ruský podnik bol podľa J. Siteka najväčším výrobcom televízorov v Sovietskom zväze.

Spolu s miestnym finančným partnerom chcú na túto tradíciu nadviazať. Celkový objem výroby v tomto podniku by mal tento rok dosiahnuť stotisíc televízorov. Cieľová kapacita je však päťnásobná.

Foto – Pavel Danko

  • Tlačiť
  • 7