Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Fabušovci mali radiť, dnes konkurujú

17.09.2008, 09:48 | Ivan Haluza | © 2008 News and Media Holding

Anton Fabuš mäsokombinát predal, rodina skúsenosti z brandže využíva ďalej.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Fabriky sa nezískavajú len pre stroje, budovy a kusy trhu. Noví majitelia s nimi často kupujú aj schopnosti predchádzajúcich vlastníkov a manažérov. Osobitne ak ide o potravinárske firmy, ktoré obchodujú s chuťami. Lebo práve tie rozhodujú o úspechu na trhu.

Papierenskej skupine Eco-Invest podnikateľa Milana Fiľa sa stal pravý opak. Vlani kúpila myjavský mäsokombinát Fabuš, s ním aj skúsenosti dôležitých ľudí. Hoci pôvodný zámer bol, že ostanú radiť, teraz jej konkurujú. Vrátili sa do biznisu s mäsom v inej firme.

Nápady a averzie

Niekdajší rozhodujúci vlastník myjavského mäsokombinátu Anton Fabuš spomína, že pôvodne chcel z brandže úplne odísť. Keď mu predvlani pri autonehode tragicky zahynul jediný syn, na podnikanie nemal energiu.

Rozhodol sa svoju myjavskú firmu predať. Ale keď s Eco-Investom dohodol transakciu, zaujala ho ponuka, aby pre nového vlastníka pracoval ako viceprezident jeho mäsového biznisu.

fabus01.jpg

„Opäť som dostal chuť robiť. Chodil som na porady, dával návrhy,“ hovorí. No napokon post viceprezidenta neprijal. Hovorí, že skoro pochopil, že sa snaží zbytočne.

Jeho manažérskym radám nikto nenačúval. Navrhoval napríklad kúpiť niektoré české mäsokombináty. Presadzoval aj vstup do akciovky Púchovský mäsový priemysel.

Podľa neho by bola pre Eco-Invest dobrý nástroj na zásobovanie severného Slovenska. Tam firma zo svojich podnikov na západe, juhu a východe dosť dobre nedosiahla.

Nič z toho neprešlo. Za dôvod označuje rozdielne názory medzi ľuďmi, ktorí začali manažovať aktivity investičnej skupiny v mäsopriemysle.

Lebo myjavský mäsokombinát s tržbami takmer 30 miliónov eur nebol pri ťažení do tohto biznisu úplne prvý úlovok Eco-Investu. Predtým kúpil mäsokombinát Tauris s dvoma výrobnými závodmi v Rimavskej Sobote a Nitre. A tiež spišskonovoveský MäsoSpiš.

Práve pestrá zmes bývalých vlastníkov mäsokombinátov pod strechou Eco-Investu prispela podľa A. Fabuša k tomu, že Myjavčania jeho štruktúry napokon opustili. Odlišnosť názorov tradičných mäsiarov na ďalší rozvoj biznisu a aj ich vzájomná nevraživosť z čias, keď boli ešte konkurentmi, sa pravdepodobne preniesli aj do vnútra tohto nového hráča v mäsopriemysle.

Podozrenia a výpovede

Krátko po prevzatí mäsokombinátu Fabuš dal Eco-Invest výpovede celému pôvodnému manažmentu, v ktorom pracovali aj ľudia zo širšej Fabušovej rodiny. Hoci pôvodne si ich chcel nechať.

O dôvodoch nový majiteľ hovoriť odmieta. Jeho predstavitelia pre TREND uviedli, že sa sústreďujú len na stabilizáciu svojich mäsiarskych podnikov a aktivity bývalých vlastníkov i manažérov myjavského Fabuša nijak komentovať nechcú.

Z kuloárov brandže sa TREND dozvedel, že Eco-Invest údajne Fabušovcov upodozrieval, že mali z preberaného závodu zobrať časť strojov, a vraj sa mu nezdalo v poriadku ani predkupné ohodnotenie majetku firmy. Dokonca sa tomu mala venovať aj polícia. Ale vyšetrovanie na nič nezákonné neukázalo.

V mäsiarskom biznise kolujú dohady, že za nepotvrdenými obvineniami boli opäť len staré averzie medzi mäsiarskymi manažérmi z viacerých preberaných podnikov Eco-Investu. A. Fabuš dohady komentuje iba tým, že nezhody okolo odchodu ľudí z myjavského Fabuša mimo skupiny Eco-Investu už obe strany nechali za sebou.

„Proti Eco-Investu nič nemám a nič mu nevyčítam,“ hovorí. Ale dodáva, že chce ďalej pokračovať v podnikaní s mäsom. Rovnako nechceli s prácou v mäsiarstve skončiť po výpovediach od Eco-Investu ani jeho bývalí manažéri z Myjavy. Rozhodli sa skúsiť to v inom mäsokombináte.

Dohody a zákazy

Peniaze, ktoré Eco-Invest vyplatil za myjavský mäsokombinát, tak v konečnom dôsledku pomáhajú rásť konkurencii. Lebo A. Fabuš razantne rozširuje svoju sieť mäsopredajní, ktorú dávnejšie vybudoval a s mäsokombinátom nepredal.

A v nich predáva aj mäsové výrobky z čoraz silnejšieho Púchovského mäsového priemyslu, ktorý vedú jeho bývalí manažéri z Myjavy. V lete minulého roku ho kúpil jeho zať Roman Hasidlo, bývalý šéf nákupu jatočných zvierat myjavskej firmy.

Fabuš hovorí, že do biznisu s predajňami sa mohol vrátiť bez toho, že by porušil nejaké dohody s kupcom svojej bývalej firmy Fabuš. Pri jej predaji kupcovi podpísal iba, že tri roky nemôže vlastniť žiaden mäsokombinát, ktorý by mohol konkurentov vytláčať z iných predajní, čo jemu samému nepatria.

Ani sedieť v jeho vedení. „Plním to, ten zákaz potrvá ešte rok a pol,“ hovorí tento podnikateľ. Tvrdí, že Púchovský mäsový priemysel nie je jeho a ani nie je v jeho manažmente.

„Zať kúpil firmu za vlastné peniaze a peniaze mojej dcéry,“ hovorí. Získala ich z predaja svojho podielu v myjavskom mäsokombináte. A. Fabuš totiž už dávnejšie previedol menšie podiely v myjavskej firme na najbližšiu rodinu.

Púchovský mäsokombinát považuje A. Fabuš len za kľúčového dodávateľa mäsových výrobkov do jeho predajní. Odoberá z neho väčšinu tovaru na pulty svojich predajní.

Menšiu časť kupuje od iných mäsokombinátov. Oba biznisy, svokrov i zaťov, teraz rastú jeden vedľa druhého. Čím viac predajní A. Fabuš rozbehne, tým rýchlejšie bude rásť produkcia mäsokombinátu. Po predaji myjavského podniku zostalo tomuto podnikateľovi 12 obchodov, ďalších päť mal jeho brat Štefan. Ich spoločná sieť sa rýchlo rozširuje.

Dohodli sa na prenájmoch predajných plôch vnútri supermarketov diskontnej siete Lidl. Už v nich otvoril prvých sedem obchodov, celkovo ich má byť stovka. Prvé štyri predajne chce zriadiť v Prahe.

Dvojitý rozbeh

Púchovskému mäsokombinátu sa do zmeny vlastníka nevodilo najlepšie. Predvlaňajšie tržby po rokoch problémov klesli na päť miliónov eur a za roky 2004 až 2006 vykázal kumulovanú stratu skoro dva milióny eur.

Jeho predchádzajúci vlastník, iný mäsokombinát, trenčianska firma Maroš pre podnik už dlhšie hľadala investora. Našla a situácia sa zmenila.

Ekonomický riaditeľ púchovskej firmy Milan Majerník predpovedá tohtoročné tržby na hranici zhruba 13 miliónov eur a hovorí o perspektíve tržieb okolo 30 miliónov eur. To by myjavskí manažéri riadili firmu rovnako veľkú, ako A. Fabuš predal Eco-Investu.

Púchovský podnik rastie nielen vďaka dodávkam do predajní A. Fabuša. Zhruba polovicu produkcie predáva iným obchodníkom. Dakedy išli len do siete Jednoty, noví vlastníci vybavili väčšie kontrakty aj v Tescu, Hypernove či Kauflande.

A začínajú robiť prvé väčšie exporty do Maďarska či Rumunska. Pracujú na modernizácii, kúpili nové stroje hlavne na výrobu šuniek. V nich boli Fabušovci silní už aj na Myjave.

Viac sa pracuje aj na marketingu. Značku Baron si zaregistrovali ešte predchádzajúci vlastníci mäsokombinátu, ale až nový majiteľ R. Hasidlo ju začal viac využívať a podporovať. Dostala sa na obaly výrobkov, na podnikové nákladiaky i na predajne svokra A. Fabuša.

Foto - Vlado Benko

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Diskusia (0 reakcií)