Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Kde v Európe založiť e-shop a kde už nie

15.08.2017, 16:12 | TREND.sk

Viete, ako nakupuje v e-shope rumunský klient? Tak, že si tovar najprv objedná, a v prípade, že mu internetový obchod obratom potvrdí jeho dodanie a zároveň určí čas doručenia do dvoch dní, objednávku radšej zruší. Pýtate sa prečo? Pretože na promptnosť vybavenia nemusí byť zvyknutý a strach z toho, že podozrivo profesionálne a rýchlo komunikuje len falošný obchod u neho môže prevážiť.

  • Tlačiť
  • 1

Aj takúto humornú príhodu zažil jeden slovenský e-shop, ktorý sa pred pár rokmi rozhodol rozšíriť svoje podnikanie aj do okolitých európskych štátov. Kvalita poskytovaných služieb, ako aj zvyklosti nakupovania cez internet sa totiž môžu v jednotlivých krajinách, v závislosti od stupňa rozvoja e-commerce trhu, výrazne líšiť.

O špecifiká vybraných zahraničných trhov sa s TRENDOM podelil odborník na expanziu Tomáš Vrtík, Managing Partner outsourcingovej a konzultačnej spoločnosti Expandeco. Tá pomohla rásť už päťdesiatke obchodov, vrátane Gogoshop, Novesta, Batz, Floorwood, Lagerverkauf, Vuch alebo 4home.

Česká republika

Český trh je spolu s poľským v rámci strednej a východnej Európy najrozvinutejší. Na 10,5 milióna obyvateľov tu pôsobí až 37-tisíc internetových obchodov, čo znamená veľmi veľkú konkurenciu. Vďaka jazykovej blízkosti ide väčšinou o prvú voľbu na expanziu. „Českí zákazníci sú nároční, požadujú striktné dodržiavanie termínov a vysokú kvalitu služieb. Hoci Google tu na vyhľadávanie používa až 70 % spotrebiteľov, významným hráčom je s 30 percentami aj lokálny Seznam, na čo by mali e-shopy myslieť vo svojich marketingových stratégiách," radí T. Vrtík.

Maďarsko

Pre slovenské e-shopy ideálna destinácia na expanziu. Rast e-commerce za posledné roky neklesol pod 20 percent. Zaujímavosťou je jedna z najvyšších DPH na svete – 27 %, čo zvýhodňuje nákupy zo zahraničia. Maďari nemajú problém nakúpiť zo slovenského e-shopu, ale komunikovať s nimi musíte lokálne. Sú totiž veľmi citliví na nekvalitný preklad. Na 9,9 milióna obyvateľov tu pripadá približne zatiaľ len šesťtisíc e-shopov.

Penetrácia e-shopov
Poradie Štát Populácia (mil.) Počet e-shopov (tis.) Počet e-shopov na 1000 obyvateľov
1 Česko 10,5 37 3,5
2 Rakúsko 8,6 18 2,1
3 Slovensko 5,4 10 1,9
4 Slovinsko 2,1 3,5 1,7
5 Ukrajina 42,7 69 1,6
6 Chorvátsko 4,2 4,5 1,1
7 Srbsko 7,1 5,5 0,8
8 Poľsko 38,6 23,5 0,6
9 Maďarsko 9,9 6 0,6
10 Rumunsko 19,4 5 0,3
PRAMEŇ: Expandeco.com

Poľsko

Veľká krajina, v ktorej však existuje aj veľká konkurencia, ako aj dominancia najväčšieho poľského marketplace – Allegro. Poliaci radi zjednávajú na cene. Aby ste sa presadili, musíte mať naozaj unikátny produkt alebo veľmi dobré ceny. E-shopy by túto krajinu nemali ignorovať, práve naopak. Takmer 40-miliónová kúpna sila „za rohom“ stojí za pozornosť. Počet internetových obchodov presiahol 23-tisíc.

Rumunsko

Krajina s obrovským potenciálom – veľmi rýchly rast celého e-commerce trhu na úrovni 30 percent. Rumuni majú veľmi radi značkové veci. Zároveň si ťažšie získate ich dôveru, pretože ich trh je zaplavený napodobeninami. Zaujímavosťou je, že takmer žiadny Rumun nepozná svoje poštové smerovacie číslo, a preto sa pri doručovaní častejšie vyskytne problém. Takmer dvadsiatim miliónom obyvateľov tu slúži päťtisíc online obchodov.

Ukrajina

Nakoľko ide o krajinu mimo EÚ, platia v nej mnohé špecifiká. „Politická situácia síce nie je ideálna, ale to by nemalo e-shopy odradiť od expanzie. Najväčším lákadlom je oslobodenie od dane, ktoré platí pri dodávaní do krajín mimo EÚ," prezrádza T. Vrtík. Aktuálne je však v krajine komplikovaná logistika, vrátane preclievania. Problematické body by sa mohli aspoň čiastočne vyriešiť do roku 2018. Počet e-shopov je vysoký, zhruba 69-tisíc, ale aj populácia pozostáva z takmer 43 miliónov obyvateľov.

  • Tlačiť
  • 1

Tagy e-shop, expanzia