Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Keď sa kríza opýta...

25.06.2010, 00:02 | Ján Kovalčík

Názor | Radšej poriadne vytriezvenie než ďalšia opica (Komentár J.  Kovalčíka)

  • Tlačiť
  • 4

Tagy

Názory

kovalcik_komentar

Na čo sú bankám kvalitní – a rešpektovaní – risk manažéri? Aby bankári nemuseli klopiť zrak, keď sa ich kríza opýta, čo robili v dobrých časoch. Teraz je to zrejme jasné každému. Len nezabudnúť pri najbližšom závane novej eufórie.

Áno, v porovnaní s bankami v mnohých iných krajinách sú tie na Slovensku poväčšine v dobrej kondícii. No ak by kríza bola prišla o rok-dva neskôr, rovnaké hodnotenie by už nemuselo platiť. Agresívne obchodné ciele bankárom nesvedčia. A stádovitosť už vôbec nie. Práve to však v čase vrcholiacej konjunktúry predvádzali už vo viacerých segmentoch. Projektové financovanie developerských projektov je možno najvypuklejší, no nie jediný segment, v ktorom veľké očakávania prehlušili zdravú opatrnosť.

Našťastie, niekde sa priveľkým optimizmom, prípadne nezdravými cieľmi, nechalo uniesť len zopár hráčov. Nie všetci zľavili z opatrnosti toľko, aby pre to teraz krvácali. Červenajú sa teda len niektorí. Medzi bankami, vo faktoringu či v lízingu – ten si krízu odniesol azda najviac.

S riešením problémových pohľadávok, ktoré majú v rodnom liste niektorý z rokov úverovej eufórie, sa budú finančné inštitúcie potiť ešte dlho. No biznis ide ďalej. Hľadanie nových príležitostí neprestalo.

V období recesie nie je veľa toho, čo vo finančnom biznise rastie. Určite sú to špecifické segmenty, ako je poistenie pohľadávok, schopnosti splácať úver či biznis s odkupovaním a vymáhaním pohľadávok. No najväčším a pre bankové skupiny zrejme aj najvýnosnejším sektorom, ktorý aj v kríze rastie a dobre vynáša, je retail. Práve pôžičky obyvateľstvu viacerým bankám aj vlani umožňovali rásť či aspoň kompenzovať výrazný pokles úverového apetítu firiem. A najmä sú čoraz výdatnejším zdrojom výnosov a ziskov.

Lenže pozor na ďalšiu nezdravú eufóriu. Pri tom, k akému prepadu ziskovosti podnikateľov došlo, o koľko stúpla nezamestnanosť a ako sa firmám i verejným inštitúciám zmenšil priestor na zvyšovanie miezd, sa pokračujúci rýchly rast pôžičiek obyvateľstvu nezdá byť dlho udržateľným. Bez informácií o príjmovom zázemí aktuálne financovaných klientov je ťažké hodnotiť, či banky aj v retaili stihli dostatočne vytriezvieť. A tiež, či ich ochotu požičiavať ľuďom na kúpu nových bytov nezvyšuje fakt, že mnoho projektov samy financovali. Presnejšie: doteraz financujú.

V súčasnej situácii na realitnom trhu je pre banku prakticky každý nový vlastník bytu s hypotékou menej rizikovým klientom ako zadlžený developer s chabým predajom a stále malým pochopením pre dostatočne presvedčivé zníženie ceny. Zostáva veriť, že tento konflikt záujmov bankári zvládnu bez toho, aby svojim retailovým klientom zavesili na krk priťažké bremeno. Spoliehať sa na to, že všetci klienti to vedia najlepšie posúdiť sami, nie je namieste.

Autor je hlavný analytik TREND Analyses.

Komentár vyšiel v prílohe TREND TOP vo finančníctve, ktorá je súčasťou aktuálneho vydania TRENDU č. 25.

  • Tlačiť
  • 4

Tagy Názory