Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Kľúčom k uzavretiu transakcie bude rum

02.11.2001, 00:00 | Roman Schönwiesner | © 2001 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Americkí ochrancovia hospodárskej súťaže minulý týždeň zablokovali akvizíciu liehovinovej a vinárskej časti kanadského Seagramu britskou spoločnosťou Diageo a francúzskym Pernodom-Ricardom. Jej hodnota dosiahla 8,15 mld. USD (395 mld. Sk). Dôvodom je fakt, že dohoda by podľa americkej Federal Trade Commission (FTC) nezákonne obmedzila konkurenciu v segmente predaja rumu na trhu USA, kde by zostali len dvaja veľkí hráči.

Jednomyseľným hlasovaním komisia potvrdila svoj názor, že kombinácia značky Captain Morgan, ktorá pôvodne patrila Seagramu, so značkou Malibu, patriacou Diageu, by viedla k duopolu s lídrom trhu Bacardi. Captain Morgan a Malibu sú dvojkou a trojkou na americkom trhu rumu.

Podľa šéfa protimonopolnej sekcie FTC Joe Simonsa by „to viedlo k vytvoreniu nebezpečnej situácie zaváňajúcej obmedzenou konkurenciou a vyššími cenami“. Najbližší ďalší veľký predajca rumu v USA kontroluje len dvojpercentný trhový podiel a akýkoľvek nový vstup na tento trh by bol veľmi ťažký. Za posledných osemnásť rokov na americký trh celoplošne nevstúpila ani jedna nová značka rumu. Komisia zároveň v akvizícii nevidí žiadne možnosti na zvýšenie efektívnosti, ktoré by mohli vyvážiť negatívne dôsledky vzniku duopolu na trhu rumu.

Dohoda o akvizícii alkoholových operácií Seagramu bola po zdĺhavých rokovaniach oznámená vlani v decembri. Transakcia súvisela s predajom najväčšieho portfólia v histórii biznisu alkoholických nápojov.

Odvetvoví analytici sa zhodujú v názore, že Diageo stojí pred dilemou, keďže vlastníctvo rumovej značky Captain Morgan zostáva predmetom sporu. Britský rival Diagea – spoločnosť Allied Domecq – pred rokom oznámil, že získala práva na značku prostredníctvom aliancie s jeho portorickým výrobcom Destileria Serralles (TREND 42/2001). Vzhľadom na to, že vlastníctvo značky Captain Morgan stále nie je doriešené, Diageo riskuje, že v prípade predaja značky Malibu by sa jeho portfólio mohlo ocitnúť bez rumovej značky. Podľa odvetvových analytikov Diageo pravdepodobne nepustí značku Captain Morgan, hoci je zaťažená súdnym sporom. Naopak, bude sa snažiť presvedčiť amerických ochrancov hospodárskej súťaže o tom, že kokosový rum Malibu je skôr koktejl konkurujúci produktom ako napríklad Bailey´s. Ak tento ťah nebude úspešný, bude musieť britská svetová jednotka alkoholového biznisu predať Malibu, ktorý dosahuje na trhu USA približne päťpercentný podiel. Dohoda musí byť uzavretá do konca roka, aby Diageo a Pernod-Ricard splnili pôvodný termín ukončenia.

Námietky FTC okrem toho otvárajú cestu pre rivala Diageo – Allied Domecq ku globálnej značke rumu. Okrem málo pravdepodobného zisku značky Captain Morgan súdnou cestou sa teraz črtá predaj značky Malibu. Podľa analytika Deutsche Bank Graema Eadieho „Allied bude jednoducho musieť do tejto akvizície ísť. Skutočnosť, ktorá komplikuje problém je, že sa zdá, že obe spoločnosti sa nenávidia.“ Kanadský protimonopolný úrad dal minulý týždeň akvizícii zelenú.

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)