Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Kto útočí na majiteľa vinárstva Elesko

10.02.2012, 11:35 | Ivan Haluza | © 2012 News and Media Holding

Za útokom je zrejme spor bývalých obchodných partnerov

  • Tlačiť
  • 5

Taký inzerát spôsobí vždy rozruch. Predznamenáva, že niekto v brandži má problémy. Tento sa objavil minulý mesiac vo viacerých slovenských novinách. Vyzýval veriteľov podnikateľa Igora Ledeckého na spoločný postup pri vymáhaní pohľadávok. Keď tento muž, ktorý pôvodne zarobil prvé veľké peniaze v ruskom strojárstve, telekomunikáciách a obchode s ropou i plynom, postavil pred tromi rokmi pri Modre drahý vinársky závod Elesko s reštauráciou, múzeom so zbierkou obrazov Andyho Warhola a vinicami, bolo jasné, že medzi motiváciami bol nielen očakávaný zisk, ale aj vášeň pre víno. Ľudia z biznisu, ktorých TREND v tejto súvislosti oslovil, neočakávali, že by mohol tento drahý projekt niekedy zostať v dlhoch. Veď za ním stojí podnikateľ, ktorý ho môže podržať výnosmi z iných biznisov.

Inzeráty si zaplatil a pohľadávky voči I. Ledeckému a celému radu firiem z jeho zastrešujúcej skupiny Eastfield, ktorá sa venuje aj gastronómii, výstavbe obytných a kancelárskych komplexov či chovu jeleňov, sa snaží nájsť český vymáhač pohľadávok Cee Collect. Patrí pražskej právnickej kancelárii BBH. Je zrejmé, že zastupuje záujmy niekoho iného.

Staré hriechy v pozadí

Českí právnici o tom, koho v aktivitách voči I. Ledeckému zastupujú, hovoriť nechcú. A o totožnosti prípadného hráča v pozadí sa odmieta baviť aj atakovaný podnikateľ.

Prvý podpredseda predstavenstva Eastfieldu Roland Uhrina však zdôrazňuje, že voči objednávateľovi inzerátov podniknú odvetné právne kroky. „Inzeráty sú výsledkom drzej a nepravdivej kampane, ktorá sa snaží diskreditovať dobré meno Igora Ledeckého,“ hovorí. Ani jedna z firiem skupiny Eastfield podľa neho žiadne pohľadávky po lehote splatnosti nemá. „Všetko platíme v termínoch,“ tvrdí. S tým, že to platí pre všetky podniky, ktoré boli v inzerátoch spomenuté. Žiadne dlhy teda podľa neho nemajú firmy z vinárskej skupiny Elesko ani spoločnosti pod hlavičkou materského Eastfieldu, ktoré sa starajú o developerské projekty a gastronómiu. A ani podniky X-Farm a Xcell Slovakia Breeding Services, ktoré pri Vištuku neďaleko Modry prevádzkujú jeleniu farmu.

„Ak niekto voči nám hľadá nejaké pohľadávky, je to zbytočné. Žiadne nie sú,“ hovorí R. Uhrina.

Viacero ľudí blízkych prostrediu pre TREND naznačilo, že pohľadávky voči I. Ledeckému sa môže snažiť vyhľadať, skúpiť a neskôr cez ne ovládnuť jeho majetok silný hráč, ktorý mal s týmto podnikateľom v minulosti spoločné aktivity, pri ktorých zrejme došlo k rozporom. Svedčí o tom aj fakt, že zverejnené inzeráty boli až netradične ostrým verejným výstupom. Je zrejmé, že voči slovenskému biznismenovi musel podniknúť takéto kroky niekto minimálne taký vplyvný alebo ešte vplyvnejší, ako je on sám.

I. Ledecký je v biznise individuálny hráč. Veľa podnikateľských aktivít s inými partnermi, ktoré môžu niekedy vyvolávať aj spory, za sebou nemá. Mal ale svojho času v Rusku spoločné biznisy s hlavou PPF Petrom Kellnerom. Najbohatším Čechom, ktorý podniká v poisťovníctve, finančníctve, energetike či ťažbe nerastných surovín. Z prostredia PPF sa k tejto téme vyjadrenie získať nepodarilo. Jej tlačové oddelenie na otázky napriek viacerým telefonátom či e-mailom nereagovalo. Dôveryhodné zdroje TRENDU naznačili, že dôvodom sporu nie sú slovenské firmy I. Ledeckého, ktoré sa objavili v inzerátoch, ale iné biznisy za hranicami.

1x1-white

Vinárska vášeň

I. Ledecký začal v Rusku podnikať po tom, čo sa za vlády Vladimíra Mečiara nedostal s pripraveným kapitálom a manažérmi k privatizácii slovenských podnikov. Preto sa presunul na východ. Po prelome milénia časť ruských aktív predal. Tie, ktoré si nechal, R. Uhrina pred konkurenciou – osobitne v tomto čase – odkrývať nechce.

I. Ledecký teda preorientoval gro svojich podnikateľských aktivít na Slovensko. I keď časť z nich pripomína skôr plnenie si osobných záľub ako projekty prísne zamerané na zisk. Jeho manažéri hovoria, že mu nejde len o profit, ale aj o vytvorenie netradičnej hodnoty. Platí to pre jeho vinársky biznis, luxusné reštaurácie či chov jeleňov.

V centre starej Bratislavy napríklad kúpil od poisťovne Allianz Erdődyho palác. Vybudoval tam Zoya galériu a trojicu reštaurácií – Camouflage, Flowers i Lancia Café. Patria k mestskej špičke a popri nich vyrástol aj známy český šéfkuchár Jaroslav Žídek.

Do slovenského vinárstva sa I. Ledecký rozhodol priniesť niečo, čo je v krajine síce nové, no vo svete úspešné. Podľa vzoru novozélandských či talianskych vinárov vybudovalo jeho Elesko pri Modre exkluzívny vinársky komplex (TREND 37/2009). Projekt dostal predvlani od slovenských architektov cenu Stavba roka a navštívil ho napríklad aj nórsky kráľovský pár. Navyše pri Modre firma vysadila vyše sto hektárov viníc. Eastfield sumu konkretizovať nechce, ale podľa dôveryhodných zdrojov z vinárskeho biznisu to celé mohlo stáť vyše 25 miliónov eur. Spoločnosť sa zameriava na najkvalitnejšie vína s prívlastkom a jej hlavným cieľom sú privátni klienti, ktorí prídu nakúpiť priamo do závodu. Ale aj hotely, reštaurácie či vinotéky. Ročná produkcia komplexu je nastavená na 600-tisíc fliaš.

I. Ledecký sa posunul aj do najhodnotnejšej slovenskej vinárskej oblasti Tokaj. Kúpil na východe krajiny 30 hektárov viníc a polovicu z toho pred pár rokmi obnovil. S predsavzatím, že časom tam vyrastie vinársky závod s reštauráciou a pár apartmánmi. Ešte vo väčšom si naplánoval vinársky biznis v ruskej Anape pri Čiernom mori, kde chcel kúpiť vyše jeden a pol tisíca hektárov viníc a vybudovať okrem vinárskeho komplexu aj hotely, nákupné centrá či golfové ihriská. Popri víne na Slovensku začal rozvíjať aj chov jeleňov, pri Vištuku ich má dvestopäťdesiat.

V plánoch Eastfieldu figurujú developerské projekty. Dva menšie v Košiciach. Obytný komplex so 150 bytmi Bašta a administratívne centrum Bastion. A jeden veľký projekt novej mestskej zóny v bratislavských Vajnoroch. Na skoro stovke hektárov tam skupina plánuje postaviť zhruba sedemtisíc bytov aj s obchodmi, školami a parkom.

V znamení efektívnosti

No v poslednom období dochádza v biznisoch I. Ledeckého ku krokom, ktorým sa dlho vyhýbali. Niektoré aktíva predáva. Naplánované projekty odkladá. Podľa R. Uhrinu však stále platí, že skupina žiadne dlhy a finančné problémy nemá. Len sa zefektívňuje. Podľa ľudí blízkych skupine sa jej majiteľovi prestalo páčiť, že niektorým biznisom musí stále vypomáhať peniazmi z iných oblastí.

Eastfield napríklad prenajal prevádzku bratislavských reštaurácií v Erdődyho paláci aj s jeho ďalším bratislavským podnikom – diskobarom Trafo najväčšej tuzemskej reštauračnej sieti Medusa. „Prevádzku bratislavských reštaurácií sme previedli na nového investora, I. Ledecký sa chce orientovať predovšetkým na víno,“ hovorí. S tým, že z vinárskych aktív skupiny na predaj nie je nič.

Pribrzdené sú aj developerské projekty skupiny, ktoré sa mali rozbiehať už vlani. „Úplne ich neopúšťame. Iba sme v kríze opatrnejší. Pozemky určite predávať nebudeme a využijeme ich neskôr,“ hovorí R. Uhrina. Aspoň vo Vajnoroch podľa neho začne Eastfield s výstavbou prvého nákupného centra už k záveru tohto roku.

Zmenami prechádza aj celý vinársky biznis. V Tokaji skupina odkladá vybudovanie výrobného závodu. „Obchodníci nás nepresvedčili, že ťažké sladké tokajské výbery majú na trhu veľký rastový potenciál,“ hovorí R. Uhrina. No v Rusku skupina závod postavila a ten už spracováva hrozno z jej tamojších prvých 150 hektárov viníc. „Na blížiace sa olympijské hry v Soči už odtiaľ budeme mať prvé desiatky tisíc fliaš,“ hovorí R. Uhrina.

Uznanliví aj kritickí

Na Slovensku Elesko výrazne mení svoju doterajšiu obchodnú politiku. Vlani obmenilo manažment. Odišli ľudia, čo projekt rozbiehali. Prišli iní, čo ho majú zefektívniť a zvýšiť predaj. Cieľom už nie sú len vinotéky a hotely, ale aj niektoré obchodné reťazce. Obchodná dcéra Elesko Trading začala s veľkými výpredajmi vín z cudziny. Drahé vína predáva aj so 40-percentnými zľavami. Ostatní slovenskí vinári sú nahnevaní, že vinárstvo Elesko devalvuje cenu drahých prémiových vín a kazí biznis s vínom. „Tŕňom v oku niektorých slovenských vinárov sme už dávno. Jednoducho len meníme obchodnú politiku,“ hovorí R. Uhrina.

Vinári anonymne upozorňujú, že jej zmena je výsledok toho, že projekt bol priveľký a pridrahý na to, aký je v krajine nákupný potenciál. Podľa nich môže firma ťažko očakávať, že hneď bude na malom trhu predávať každoročne zhruba trištvrte milióna drahších prémiových vín. Nové značky podľa nich potrebujú dlhší čas na rozvoj. Rovnako to platí aj pre prípadný rozbeh exportu. Otázny je podľa vinárov aj prínos poradcov z cudziny na čele s Novozélanďanom Nigelom Daviesom. Tvrdia, že koncepcie Eleska tak nie sú ucelené a názory na ďalší rozvoj sa často upravujú.

V každom prípade však veľa vinárov oslovených TRENDOM vidí v tomto hráčovi prínos. Uznávajú, že projekt láka z cudziny oveľa viac priaznivcov vínnej turistiky. Keď si už pozrú Modru, chcú zavítať aj do iných vinárstiev. Taktiež uznávajú, že Elesko je už po pár rokoch existencie medzi tými najkvalitnejšími slovenskými vínami.

Článok vyšiel v aktuálnom vydaní TRENDU 5/2012.

Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Deväť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.

Foto - Elesko

  • Tlačiť
  • 5