Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Na Slovensko mieria nové značky, ohlásených je viac ako desať mien

31.05.2018, 06:03 | Marek Legéň | © 2018 News and Media Holding

Na slovenskom trhu vlani zakotvil tucet nových medzinárodných retailových značiek. Podľa poradenskej spoločnosti Cushman & Wakefield, ktorá túto oblasť dlhodobo monitoruje, je na tento rok ohlásených o niečo vyšší počet brandov. Z tohtoročných prírastkov spomína napríklad fastfoodový reťazec Burger King, sieť pizzerií Pizza Hut či holandskú kozmetiku Rituals.

  • Tlačiť
  • 6

S o niečo viac ako desiatkou nových medzinárodných značiek bolo Slovensko v minulom roku na chvoste v regióne strednej Európy, kde zakotvilo dohromady 82 nových brandov. Premiantom sa stalo Česko, v ktorom väčšinu zo zhruba troch desiatok nových značiek pritiahlo rozšírené obchodné centrum Chodov. Predvlani u západných susedov dominovali pri novinkách nákupné ulice.

„Slovensko je spravidla jednou z posledných krajín spomedzi štátov strednej a východnej Európy (CEE), do ktorých značky vstupujú,“ hovorí vedúca retailového tímu v Cushman & Wakefield na Slovensku Katarína Paule. Značky, ktoré prišli na tuzemský trh v posledných dvoch rokoch, primárne do Bratislavy, podľa nej väčšinou stabilizovali svoju pozíciu, rastú a niektoré sa odvážili vstúpiť aj do regiónov.

Nové mená na zozname

Cushman & Wakefield má na tento rok na Slovensku ohlásený vyšší počet nových značiek než vlani. Konečná bilancia bude závisieť aj od toho, ktorým z nich sa podarí nájsť vhodné lokality, prípadne aj od schvaľovania expanzie centrálami. „Nie je jednoduché dostať sa k najatraktívnejším lokalitám v prémiových centrách. Práve tie sú zväčša cieľom nových značiek, ktoré pri vstupe nechcú zbytočne riskovať,“ konštatuje K. Paule.

Zdroj: SITA / AP

Z tohtoročných noviniek spomína holandskú značku Rituals, ktorá nadviazala na online predaj otvorením pobočky v bratislavskom Auparku. V segmente prírodnej kozmetiky odštartovala expanziu s tromi predajňami Havlíkova přírodní apotéka (Bratislava, Trnava, Nitra).

„Z oblasti módy sa môžeme tešiť na Vero Modu, Springfield a Woman Secret,“ menuje K. Paule. Skupinu home-deco reprezentuje značka Banquet, prírastkom v oblasti voľného času a starostlivosti o telo bude český koncept Saunia.

Hitom jedlo a zábava

Minulý rok bol región CEE bohatší na retailové novinky, keď ich počet v porovnaní s rokom 2016 stúpol o viac ako pätinu. Najviac expandovali obchody s módou, ktoré tradične vedú spomedzi všetkých segmentov. K najzaujímavejším podľa Cushman & Wakefield patrili Superdry (Slovensko), Palmers (Praha, Budapešť), Karl Lagerfeld (Praha) či vstup českej Alpine Pro do Poľska.

Neprehliadnite

Najväčší skok v podiele zastúpenia segmentov na novinkách urobila gastronómia, označovaná ako F&B (Food & Beverage). Kým v roku 2016 prišlo do regiónu sedem nových značiek, vlani ich bolo dvanásť. Ich zvýšený prílev sa týkal najmä Česka, Poľska a Slovenska. V Prahe otvárali prvé prevádzky napríklad Vapiano a Pizza Hut, v Poľsku Blue Frog a Papa John´s, do Bratislavy prišlo Nespresso.

Nespresso v nákupnom centre EuroveaZdroj: Cushman & Wakefield

„Veľký nárast v segmente F&B pozorujeme predovšetkým v nákupných centrách, ktoré často prechádzajú nákladnými rekonštrukciami, aby sa podiel gastronomických zón rozšíril a vyhovel tak meniacim sa preferenciám zákazníkov,“ hovorí Jan Kotrbáček, partner Cushman & Wakefield a vedúci prenájmu maloobchodných plôch v strednej a východnej Európe.

Zákazníci v nákupných centrách predovšetkým trávia voľný čas pri dobrom jedle a zábave. Preto sa v nich stále častejšie objavujú fitness centrá, Imax multikiná a iné voľnočasové koncepty.

Drahá Praha

Stredoeurópsky trh sa v posledných rokoch stabilne rozrastá o desiatky nových značiek ročne, na čom by sa najbližšie nemalo nič meniť. Kúpna sila i ekonomika rastú rýchlejšie ako na západe, maloobchodníci v priemere dosahujú solídne obraty, ktoré sa kontinuálne zvyšujú. Región je čoraz obľúbenejšou turistickou destináciou. Príchod mnohých značiek a nových konceptov je už potvrdený a odchod zostávajúcich Cushman & Wakefield neočakáva.

Václavské námestie, PrahaZdroj: Wikimedia Commons / Maksym Kozlenko

Poradenská spoločnosť sleduje tiež vývoj nájomného na retailových plochách. Najvyššie dosahované nájomné v strednej Európe vlani vzrástlo medziročne o jedenásť percent, v Bratislave o osem percent v obchodných centrách a o dve percentá v nákupných uliciach.

Suverénne najdrahšími lokalitami v regióne CEE sú pražské nákupné triedy (napríklad Na Příkopě, Václavské námestie, Pařížská ulica), kde nájomné stúplo o sedem percent na 220 eur za štvorcový meter mesačne za ideálnu jednotku s výmerou sto štvorcových metrov.

Praha je najdrahšia aj pri porovnaní nájmov v obchodných centrách so 160 eurami za štvorcový meter mesačne. Približuje sa tak úrovni Moskvy, kde si maloobchodník zaplatí až 180 eur za štvorcový meter za mesiac.

Retailové značky, ktoré prišli na Slovensko v roku 2017:

Nespresso – kaviarne

Iqos – vaporizéry

Decathlon concept store – šport

Khiel's – kozmetika

Douglas – parfuméria

Tasty Donuts&Coffee – občerstvenie

U.S. Pollo – móda

Poe Poe – rýchle občerstvenie

Kobe Steak Grill Sushi – reštaurácie

Calvin Klein Underwear – móda

Galileo – móda

Superdry – móda

Domino's Pizza – reštaurácie

PRAMEŇ: Cushman & Wakefield, TREND

  • Tlačiť
  • 6

Tagy nákupné centrá, retail, značky