Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Nad firmami, ktoré nezvládnu prechod do digitálnej ekonomiky, sa zmráka

31.03.2016, 00:00 | PR

Inzercia | "Jednotný digitálny trh a nevyhnutnosť digitalizácie pre udržanie konkurencieschopnosti môžu neprispôsobivé firmy položiť na kolená." Mário Lelovský

  • Tlačiť

Slovensko je vo využívaní digitálnych technológií jedným z najslabších článkov Európskej únie a nenapreduje tak, aby iné krajiny dobiehalo. Naopak, vzďaľuje sa im. Vyplýva to z Indexu digitálnej ekonomiky a spoločnosti (DESI), ktorý každoročne vydáva Európska komisia v rámci digitálnej agendy. Index vyjadruje, ako je krajina – vrátane podnikateľského prostredia – pripravená na nastupujúcu digitálnu ekonomiku.

V aktuálnom rebríčku pre roku 2016 Slovensko zaujíma spomedzi 28 krajín 21. miesto, pričom je alarmujúce, že strata na iné členské štáty sa prehlbuje a v niektorých ukazovateľoch máme dokonca klesajúcu tendenciu. Napríklad v oblasti ľudského kapitálu, kde sme sa medziročne prepadli o tri priečky, alebo v kategórii integrácia digitálnych technológií firmami, kde Slovensko pokleslo z osemnásteho na devätnástu pozíciu.

Pokles o jedno miesto napriek tomu, že sme dosiahli oproti vlaňajšku mierne vyššie skóre, vysiela jasný signál – podniky v iných krajinách napredujú v zavádzaní digitálnych technológií rýchlejšie ako slovenské, takže zaostávanie našich firiem v oblastiach ako sú on-line obchodovanie, využívanie sociálnych médií alebo elektronická výmena informácií sa prehlbuje.

V IT Asociácii Slovenska si uvedomujeme, že v stávke je veľa – osudy desiatok a stoviek firiem a v značnej miere aj budúcnosť celej našej ekonomiky. Podnikateľom a manažérom preto chceme v rámci aprílovej DSM (Digital Single Market) roadshow po Slovensku ukázať, ako nestratiť v narastajúcom tempe zmien dych a čo urobiť preto, aby nielenže zvýšili svoje šance na prežitie, ale aj na úspech v novodobej digitálnej ekonomike.

Už čoskoro budú totiž musieť čeliť novej vlne konkurencie. Európska komisia pracuje na iniciatíve jednotného digitálneho trhu, ktorá by mala do roku 2020 zaručiť jednoduchší online predaj do iných členských krajín. Opatrenia by mali zahŕňať zjednodušenie systému DPH, modernizáciu autorského práva a zvýšenie ochrany osobných údajov na webe.

pr_Itas_02

Komisári sa zároveň snažia zrušiť roamingové poplatky, geografické obmedzenia pri poskytovaní niektorých služieb či obsahu, skresať doručovateľské poplatky a zrýchliť mobilný internet, čo by zlepšilo možnosti nakupovať cez mobil. Vo výsledku by tak malo vzniknúť prostredie, kde by mal byť predaj cez internet do celej únie rovnako jednoduchý ako predaj na Slovensku.

Druhý trend, ktorému musia slovenské podniky v najbližšom období čeliť, je digitálna transformácia, označovaná tiež niekedy ako Priemysel 4.0, inteligentný priemysel alebo štvrtá priemyselná revolúcia. Hoci tieto názvy môžu evokovať, že digitálna transformácia sa týka iba priemyselných podnikov, v skutočnosti ide o tému, ktorá by mala zaujímať podnikateľov a riaditeľov prakticky zo všetkých firiem.

Nová éra digitalizácie nie je iba o pridávaní nových technológií či strojov, ani o robotizácii alebo o nástupe umelej inteligencie. Digitálna transformácia je zjednodušene povedané hlavne o vzájomnom prepojení všetkého softvéru a hardvéru tak, aby všetko v podniku dokázalo spolu komunikovať (základom je koncept internetu vecí), vytvárať inteligenciu a lepšie podporovať pracovníkov, čo povedie k novej vlne rastu efektívnosti a produktivity.

Jednotný digitálny trh aj digitálna transformácia a zvyšovanie inteligencie podnikov, predstavujú pre všetky firmy – a obzvlášť z malej krajiny akou je Slovensko – na jednej strane veľké príležitosti, na druhej strane aj reálne hrozby. Príležitosťou je predovšetkým lepšie sprístupnenie obrovských trhov, ale aj šanca modernizovať pod externými tlakmi procesy či zásadne inovovať obchodné modely.

Hrozba sa dá bez preháňania označiť ako existenčná. Stojíme na prahu novej vlny globalizácie, v ktorej veľkí hráči intenzívnejšie požierajú malých a využívajú svoju silu na ovládnutie ďalších trhov. Jednotný digitálny trh im túto cestu iba zjednoduší. Okrem toho, keďže vhodné zavádzanie digitálnych technológií preukázateľne zvyšuje efektívnosť a produktivitu, je prirodzené, že ak vaši miestni alebo zahraniční rivali dokážu tento potenciál využiť lepšie, výsledkom nebude nič iné ako oslabenie vašej konkurencieschopnosti. Táto hrozba je reálna aj pre podniky, ktoré fungujú ako subdodávatelia – lebo ak sa digitálne transformuje napríklad materská automobilka v Nemecku, to isté bude žiadať od svojich dodávateľov, zahraničných závodov alebo dcérskych firiem.

pr_Itas_03

Slovenské podniky voči týmto tlakom vonkoncom nie sú imúnne, ich správanie však zatiaľ nenasvedčuje tomu, že si naplno uvedomujú rozsah nastávajúcich zmien a potrebu modernizácie alebo zásadného prekopania obchodných modelov. Napríklad podľa prieskumu PwC a mesačníku Forbes prikladajú slovenskí riaditelia firiem digitálnym technológiám len zhruba polovičný význam ako zahraniční šéfovia podnikov.

Čím skôr si treba uvedomiť, že v digitálnej ekonomike, ku ktorej svet smeruje, majú firmy šancu naplno využívať možnosti a potenciál digitálnych technológií, či už na zlepšenie efektívnosti a produktivity, alebo na predaj produktov či služieb spotrebiteľom. Ak ju slovenskí podnikatelia nevyužijú, koledujú si o problémy. „Bez ďalšej digitalizácie a z toho vyplývajúceho zlepšenia efektívnosti a produktivity, budú mať slovenské firmy v globálnej digitálnej ekonomike problémy uspieť,“ potvrdzuje správa DESI.

IT Asociácia Slovenska sa pokúsi slovenským manažérom a podnikateľom na aprílovej roadshow, ktorá je sériou šiestich poldňových konferencií v rôznych mestách, pootvoriť oči. Ukážeme vám ako sa na jednotný digitálny trh pripraviť, ako podnikanie digitálne transformovať a ako v konečnom dôsledku z príležitostí vyťažiť maximum. Zaregistrujte sa ešte dnes na www.dsmroadshow.sk.

Autor: prezident IT Asociácie Slovenska

  • Tlačiť