Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Slovenských bagiet Pierre Baguette sa v cudzine zje pomaly viac ako doma

07.08.2017, 10:05 | Ivan Haluza | © 2017 News and Media Holding

Až polovica potravín v slovenských obchodoch pochádza z cudziny, pričom tuzemské výrobky sa v zahraničí presadia len málokedy. Medzi domácimi producentmi však existujú aj výnimky. Čoraz pevnejšie sa za hranicami udomácňuje sládkovičovský výrobca plnených bagiet a iného pečiva Fekollini. Ten je Slovákom známy svojou značkou Pierre Baguette. Okrem toho, že je najsilnejším predajcom obloženého pečiva na slovenských čerpačkách a v supermarketoch, si navyše postupne vybudoval aj dosť silný export.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 8

Vlani predstavoval jeho vývoz až 44 percent z celkových tržieb prevyšujúcich 21 miliónov eur. A to produkty Pierre Baguette rozhodne nebodujú iba v kultúrne a historicky blízkom Česku, ktoré je pre našich potravinárov najľahšie zvládnuteľným vývozným trhom. Práve Česká republika však vlani kryla iba sedminu vývozov Fekollini.

Vyše polovica exportu firmy pripadla na Poľsko a až štvrtina na Rakúsko, ktoré je na potraviny veľmi náročné a na jeho trh sa dokáže dostať len málo zahraničných potravinárov. V Rakúsku, podobne ako v Česku, sa firma Fekollini presadzuje cez sieť supermarketov Billa. V Poľsku sú jej produkty zastúpené v supermarketoch Biedronka a na pumpách siete Orlen.

Neprehliadnite

Z bufetu do fabriky

Je to najmä rastúci export, ktorý umožňuje Fekollini napredovať rýchlym tempom. Ešte v roku 2009 predstavovali tržby firmy šesť a pol milióna eur, no vlani už vyše 21 miliónov eur. Rastúci odbyt priviedol podnik napokon k tomu, že už tento rok si v Sládkovičove začal stavať novú fabriku, ktorá nahradí jeho staršiu prevádzku.

„V týchto týždňoch už testujeme novú pekáreň, ktorá tvorí asi tretinu celého areálu. Neskôr budeme pristavovať i ďalšie prevádzky. Rozvoj máme pritom rozplánovaný až na dva roky,“ hovorí spoluzakladateľ bagetového biznisu Róbert Mego. Ten ho spoločne s kamarátom Andrejom Šmurom začal budovať pred dvoma desaťročiami v malom bufete na námestí v Sládkovičove, z ktorého rozvážali bagety i do prevádzok v okolí.

Aj vďaka exportu dnes Fekollini denne zásobuje až jeden a pol tisíca odberateľov. Vo svojej sládkovičovskej prevádzke zamestnáva až pol tisícku stálych zamestnancov, ktorých dopĺňa ešte o sto brigádnikov.

FekolliniZdroj: Maňo Štrauch

Koľko ľudí bude pracovať v novej výrobe R. Mego TRENDU zatiaľ spresniť nevedel. „Nové prevádzky budú síce väčšie ako dnešné kapacity, ale nová fabrika bude zároveň viac automatizovaná a na jednotlivých linkách nebudeme potrebovať toľko ľudí ako teraz. Výsledný stav pracovníkov preto ešte nevieme spresniť,“ povedal R. Mego s tým, že zatiaľ nevedel špecifikovať ani celkové investičné náklady.

Nový závod firme umožní aj výrobu pestrejšieho sortimentu produktov. Novinky však spolumajiteľ zatiaľ nekonkretizoval.

Smer Balkán

Fekollini pritom celý svoj rozvoj realizuje bez akýchkoľvek štátnych podpôr. Jeho spolumajitelia sa síce o možnosť získať investičné stimuly či eurofondy zaujímali, ale cez úrady sa k žiadnym neprepracovali. A to aj napriek už roky úspešnému a neustále rastúcemu podnikaniu.

Firma sa však posúva vpred nielen budovaním novej fabriky, ale najnovšie aj expanziou na slovinský trh. Svoje produkty tam začala dodávať pred troma mesiacmi. R. Mego pripúšťa, že Slovinsko je pre firmu istou bránou na Balkán. Ak sa značka Pierre Baguette udomácni v Slovinsku, spolumajitelia ju chcú posunúť aj do ďalších balkánskych krajín.

O obchodnej sile firmy svedčí aj fakt, že až tretinu z jej pol tisícky zamestnancov netvoria výrobní pracovníci, ale manažment, obchodníci a marketéri.

Stále bližšie k českému vzoru

Úspešným prienikom na zahraničné trhy Fekollini pripomína najväčšieho českého producenta plneného pečiva Crocodille. Obe firmy potvrdili, že biznis s bagetami nemusí mať iba podobu menších regionálnych podnikov, ale môže prerásť až do širšieho medzinárodného rozmeru.

Český Crocodille jeho zakladateľ Petr Cichoň rozbehol už krátko po novembri 89, a tak je dnes ešte o niečo ďalej ako Fekollini. S celkovými tržbami 37 miliónov eur nezásobuje iba stredoeurópske trhy a Balkán, ale aktívny je už aj v Španielsku, Rusku, pobaltských i škandinávskych krajinách, ako aj v Nemecku, kde dokonca kúpil menšieho výrobcu pečiva Bakerstreet. Za svoj najnovší cieľ P. Cichoň označuje Čínu.

A to Crocodille vlastní už aj vlastnú sieť fastfoodov Bageterie Boulevard, ktorá má pár prevádzok aj na Slovensku.

Bageterie BoulevardZdroj: Facebook/BB

Len menšia domáca opozícia

Priamo na Slovensku však produkty Crocodille nie sú príliš rozšírené. Okrem najsilnejšieho podniku Fekollini tu je ešte zastúpená napríklad bagetová vetva českého konzervárenského podniku Hamé so značkou Apetit, ako aj ďalší tuzemský výrobca bagiet Grotto.

Ten sa pred štyrmi rokmi dostal do reštrukturalizácie pod ochranou súdov, a to potom, ako v ňom zakladajúcu rodinu Sobekovcov nahradili bratislavskí finančníci Ivan Ostrihoň a Jozef Kožár. Tí sa do podniku s výrobnou fabrikou v Bartošovej Lehôtke neďaleko Kremnice dostali po finančných suchotách Sobekovcov, pričom pôvodne mali obe skupiny v Grotte spolupracovať. Po sporoch sa však rozišli. Grotto popri svojich finančných problémoch stihlo pohltiť ešte menšieho košického producenta bagiet Leopardee.

Aj po spojení Grotta s Leopardee je toto zoskupenie výrazne menšie ako slovenská jednotka Fekollini. Tandem dosahuje ročné tržby na úrovni zhruba sedem miliónov eur, teda tretinu výkonnosti lídra zo Sladkovičova.

Rozdielna je aj profitabilita oboch slovenských konkurentov. Kým Grotto sa hýbe okolo nuly, tak Fekollini vykazuje veľmi slušné zisky. Vlani napríklad zarobil v čistom 1,2 milióna eur. A aj v minulosti jeho profit predstavoval minimálne pol milióna eur ročne.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 8

Tagy bagety, export, Fekollini, pečivo, Pierre Baguette